71 978 läst ·
55 svar
72k läst
55 svar
Är det värt att köpa dyrare trallsåpa?
tyvärr slutade jag använda olja för länge sen och vet inte vad som finns på marknaden idag. Tycker att det går bra med såpan som vi skurar rent en gång per säsong. Ska man olja så måste man skura rent först och olja sen och det kändes som dubbel jobbmaggoten skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Jag kör Kärchers altantvättare på högtryckstvätten och kan inte reglera trycket på min. Däremot tvättmedelsmängden. Det får bort all ingrodd smuts och alger som fäst utan att det blir några synliga skador på träet. Detta helt utan att gnugga sig till tennisarmbågar. Det blir väldigt fint (vanligt, impregnerat virke från Byggmax..), men man måste låta det torka i flera dagar innan inoljning. Såpa skulle man ju kunna köra på direkt. Eller kanske rentav i kem-doseringen på racern?maskeradeproggaren skrev:
/Fumble
Det var ju i mars 2024 som du skrev att du skulle testaS Slangfil skrev:
Jag byggde altan i april i fjol och har inte gjort något med den.
Nu planerar jag att göra rent med grummes grönsåpa då den är effektiv mot smuts och billig. Sen planerar jag lägga på Linoljesåpa som en "behandling" då den är överfettad.
Ska testa att applicera både grönsåpa och linoljesåpa med foam lance.
Just det! Har flyttat sedan dess och hunnit bygga altan till nya huset 😂H HAJST skrev:Det var ju i mars 2024 som du skrev att du skulle testa, så tänkte det var gjort förra hösten.
Jag byggde altan i april i fjol och har inte gjort något med den.
Nu planerar jag att göra rent med grummes grönsåpa då den är effektiv mot smuts och billig. Sen planerar jag lägga på Linoljesåpa som en "behandling" då den är överfettad.
Ska testa att applicera både grönsåpa och linoljesåpa med foam lance.
Men tänkte behandla det nylagda i slutet på säsongen bara för att se om det ger något extra
Tips, kör på gulsåpan istället! Det är den naturliga färgen, grönsåpa är färgad gulsåpa. (Förr var grönsåpa gjord på hampa, nu är båda gjorda på tallolja).
Vi behandlade vår 1,5 år gamla altan för första gången i augusti. Använde Herdins linoljesåpa (finns på Bauhaus), både till rengöring och behandling. Blev väldigt nöjda!
Varför vanlig grön/gulsåpa till rengöringen? Åtgången till rengöringen är ju liten, 1 dl per stor hink använde vi, som rekommenderat. Behövde 2 hinkar til stor terrass, så 2 dl produkt - och Herdins är ju inte så dyr. Och då har du redan ”semi-behandlat” trallen under rengöringen. 😀
Varför vanlig grön/gulsåpa till rengöringen? Åtgången till rengöringen är ju liten, 1 dl per stor hink använde vi, som rekommenderat. Behövde 2 hinkar til stor terrass, så 2 dl produkt - och Herdins är ju inte så dyr. Och då har du redan ”semi-behandlat” trallen under rengöringen. 😀
Ok! Jag tänkte applicera med foam lancen och min erfarenhet är att det alltid går åt mer.L Lillekitte skrev:Vi behandlade vår 1,5 år gamla altan för första gången i augusti. Använde Herdins linoljesåpa (finns på Bauhaus), både till rengöring och behandling. Blev väldigt nöjda!
Grönsåpan kostade 30kr/l medan Linoljesåpan jag köpte var på drygt 100kr/l. Räknade att det kommer gå åt 5l till mina 80m2 så har man lite marginal. Så några hundralappar sparade och dessutom så gör väl grönsåpan rent bättre.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det här svartmögel?
Badrum -
Vad är det för svarta fläckar på plastmatta?
Golv -
Vad kan det svarta vara på timmerstommen
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur svårt är det att byta hållarna till hängränna?
Byggmaterial & Byggteknik -
IKEA Metod tvättstuga - kan det fungera i vårt tvättrum?
Tvättstuga