4 278 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Är det tillåtet att använda blått som fasledare / L2
Det där är bara ett patetiskt argument.A AG A skrev:
Det är inte jämförbart eftersom det finns ett uttryckligt förbud mot att använda gul/grön till något annat än skyddsjord. Det vet du också.
Redigerat:
Intressant nog har TS i sin installation hittat den kabel som många behöver till rörelsedeckare och skymningsrelä. men inte går att hitta länge.
4 ledare, fas (svart), tändtråd (brun), nolla (blå) och skyddsjord( gulgrön).
4 ledare, fas (svart), tändtråd (brun), nolla (blå) och skyddsjord( gulgrön).
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Min erfarenhet från installationer som är lite äldre är att det ofta används kablar med 4 ledare till utrustning som behöver 3-fas. Där används blå som en av faserna. Men idag är det nog vanligare vid installation att man använder kabel med 5 ledare och använder blå som neutral (även om apparaten just nu inte behöver neutral).
Edit: kabel med 4 ledare är inte svårt att få tag i. Finns hos alla grossister. Vi som ibland installerar luftvärmepumpar använder oss av denna kabel. Men det är sällan elektriker gör det då skillnaden i pris på en kabel med 5 ledare är obefintlig.
Edit: kabel med 4 ledare är inte svårt att få tag i. Finns hos alla grossister. Vi som ibland installerar luftvärmepumpar använder oss av denna kabel. Men det är sällan elektriker gör det då skillnaden i pris på en kabel med 5 ledare är obefintlig.
4G1,5 är en storsäljare när det kommer till värmepumpar. Används för att ansluta innerdelen med utedelen på de flesta fabrikat av luftvärmepumpar. Inte vill man dra tjockare kabel där än som behövs. En fullbokad värmepumpsinstallatör kan dra 10-12 m 4G1,5 i snitt per dag.
Som jag skrev (lite otydligt dock) så är det fullt kräm på den svarta tråden också, så jag instämmer med dom som tycker att man skulle kopplat fasen på den istället så hade det visuellt synts att det var 400VD Dilato skrev:
Instämmer 100%, man ska alltid mäta, inte anta som jag gjordemexitegel skrev:
.
hehe, det värsta är att jag visste mycket väl att man ska mäta innan man kopplar, så 100% mitt fel och hädanefter ska jag leva som jag lär, alltid mäta innanE Et1975 skrev:
Har en kompis som är behörig elektriker, så nästa gång han är här så ser vi till att sätta en nolla på den blåa tråden istället, är högst troligt lätt fixat. I det besöket kommer det säkert ingå några reprimander ang. mitt slarv med mätningen 😉
Tack för alla svaren, intressant att läsa dom 👍
Jag vill väl påstå att detta är ganska vanligt i en elinstallation från 1982.
1982 var trefas utan nolla vanligt för en varmvattenberedare i storlek för en villa och lade man fram en kabel tog man en fyrledare, blå blev då fas och detta var/är helt i sin ordning.
Är det rör och FK tog man istället tre "färger" och jord, typiskt svart-brun-vit (eller bara svart...) och utelämnade blå.
Sedan 25 år eller så är det normala en eller två faser för en varmvattenberedare och då blir det så här när man byter.
Inget "fel" alltså utan en blandning av rutiner i en halvgammal installation.
1982 var trefas utan nolla vanligt för en varmvattenberedare i storlek för en villa och lade man fram en kabel tog man en fyrledare, blå blev då fas och detta var/är helt i sin ordning.
Är det rör och FK tog man istället tre "färger" och jord, typiskt svart-brun-vit (eller bara svart...) och utelämnade blå.
Sedan 25 år eller så är det normala en eller två faser för en varmvattenberedare och då blir det så här när man byter.
Lägg ner nu! Det var inget argument. Det vsr du som påstod att det aldrig föreligger någon risk för förväxling, då man ändå alltid mäter först.mexitegel skrev:
Varför tror du att inte gulgrön får användas till annat än jord. Jo, för att den annars kan förväxlas! Varenda argument som användes i tråden om den gulgröna tändtråden, faller ju men ditt påstående.
Skillnaden är ju nu att det är 2fas 400V, utan nolla. Men man har ändå använt en fyrledare. Beredaren kunde dock också kopplas 1fas med nolla.Fotografen skrev:
Jag vill väl påstå att detta är ganska vanligt i en elinstallation från 1982.
Men man har nu utelämnat svart kabel, och använt blå som fas. Vilket ju lätt leder till missförstånd.
Vore det däremot 3faser, utan nolla vore det mindre konstigt. Liksom när man använder blå som tändtråd i en strömbrytare, då inga andra färger finns, bortsett från gulgrön.