4 012 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Är det tillåtet att använda blått som fasledare / L2
Hej!
Råkade ut för en "intressant" händelse idag när jag skulle koppla på en Shelly 1PM på min varmvattenberedare för att kunna fjärrstyra den och mäta effektförbrukningen.
Först, ja jag vet att man ALLTID ska kolla/ mäta strömmen på befintliga trådar för att vara 100% säker på vilka som är faser. Hade jag gjort det hade jag haft kvar en fungerande shelly 1PM
Så ja, jag klantade mig, ni behöver inte kommentera den biten, jag vet 
Men nu gjorde jag inte det, huset är ju från 80-talet så jag levde i tron att man använde färgerna på trådarna enligt gängse standard. VVB går att koppla både som 230V std eller 2 fas 400V. Eftersom den var kopplad med en blå samt en brun kabel (+ gulgrön jord) så stängde jag av säkringen, kopplade in min Shelly 1PM (100% korrekt), slog på strömmen ... BOOM!
Där låg min nya Shelly i bitar, men ingen annan katastrof.
Dags att ta fram mätinstrumentet nu ;-) Mycket riktigt, 400V mellan blå och brun, samt 230V mellan blå och jord, så blå ledning var ingen nolla som jag felaktigt trott.
Kollade i säkringsskåpet och där har man kopplat en blå ledning på en fasledare på säkringen till VVB. I uttaget för VVB används inte L3 (satt nog på min första 3-fas VVB när huset var nytt)
Jag är enda ägaren till huset, så jag vet att ingen har fibblat med dragningen till VVB sedan huset var nytt 1982. VVB är bytt en gång, och den går som sagt att koppla antingen som 230V 1 fas eller 400V 2 fas
Googlade lite på det här med fas på blå ledning:
https://www.lunelampor.se/vad-betyder-tradens-farg
Är det tillåtet att använda blått som fasledare / L2?
NEK 514.3.4 tillåter blått att användas som fasledare så länge det inte finns någon risk att förvirra den med den neutrala ledaren.
Detta innebär att om du har ett TN-nätverk kan du inte använda blått som fasledare, eftersom det kan misstas som neutralt.
I en TT / IT har du inte en neutral ledare alls, så du kan inte förväxla blått med en neutral.
Vad jag förstår så har jag och dom flesta ett TN-nätverk där blått då ska vara nolla och inget annat.
Vad är er erfarenhet, är det vanligt att man kopplar blått på en fasledare?
Så här ser anslutningsplinten till VVB ut (ingående ström underifrån):
Råkade ut för en "intressant" händelse idag när jag skulle koppla på en Shelly 1PM på min varmvattenberedare för att kunna fjärrstyra den och mäta effektförbrukningen.
Först, ja jag vet att man ALLTID ska kolla/ mäta strömmen på befintliga trådar för att vara 100% säker på vilka som är faser. Hade jag gjort det hade jag haft kvar en fungerande shelly 1PM
Men nu gjorde jag inte det, huset är ju från 80-talet så jag levde i tron att man använde färgerna på trådarna enligt gängse standard. VVB går att koppla både som 230V std eller 2 fas 400V. Eftersom den var kopplad med en blå samt en brun kabel (+ gulgrön jord) så stängde jag av säkringen, kopplade in min Shelly 1PM (100% korrekt), slog på strömmen ... BOOM!
Där låg min nya Shelly i bitar, men ingen annan katastrof.
Dags att ta fram mätinstrumentet nu ;-) Mycket riktigt, 400V mellan blå och brun, samt 230V mellan blå och jord, så blå ledning var ingen nolla som jag felaktigt trott.
Kollade i säkringsskåpet och där har man kopplat en blå ledning på en fasledare på säkringen till VVB. I uttaget för VVB används inte L3 (satt nog på min första 3-fas VVB när huset var nytt)
Jag är enda ägaren till huset, så jag vet att ingen har fibblat med dragningen till VVB sedan huset var nytt 1982. VVB är bytt en gång, och den går som sagt att koppla antingen som 230V 1 fas eller 400V 2 fas
Googlade lite på det här med fas på blå ledning:
https://www.lunelampor.se/vad-betyder-tradens-farg
Är det tillåtet att använda blått som fasledare / L2?
NEK 514.3.4 tillåter blått att användas som fasledare så länge det inte finns någon risk att förvirra den med den neutrala ledaren.
Detta innebär att om du har ett TN-nätverk kan du inte använda blått som fasledare, eftersom det kan misstas som neutralt.
I en TT / IT har du inte en neutral ledare alls, så du kan inte förväxla blått med en neutral.
Vad jag förstår så har jag och dom flesta ett TN-nätverk där blått då ska vara nolla och inget annat.
Vad är er erfarenhet, är det vanligt att man kopplar blått på en fasledare?
Så här ser anslutningsplinten till VVB ut (ingående ström underifrån):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är inte helt ovanligt när det är tex EKLK till en strömbrytare. Där är det allmänt accepterat. Om det är att anse som okej i ditt fall är inte helt tydligt.
Precis vad jag tänkte också. Jag öppnade faktiskt plinten innan jag kopplade på shellyn, såg att den svarta ledningen inte var ansluten. Hade den varit det hade jag direkt tagit fram mätinstrumentet och mätt upp spänningen och insett att det var 400V, dvs ingenting som Shelly för 230V kunde hanterauseless skrev:
Med en brun, en svart, en blå, och el gulgrön, föreligger stor risk att förväxla den blå för nolla. De flesta hade sannolikt tänkt att brun och svart hade inneburit 2fas-koppling. Men att brun och blå då varit 1fas-koppling. Hade det varit en vanlig 3-ledare med bara brun, blå, och gulgrön hade man däremot kanske tänkt sig för. Så i det här fallet är det varken tillåtet eller försvarligt att koppla så. Men tyvärr (eller vad man ska säga) så finns det inga sanktioner mot felkopplingar. Ovanligt är det inte heller.
Nja tycker nog ändå det är i sin ordning.
514.3.Z4 medger användning av blå som linjeledare om det inte går att förväxla med någon ledare och ingen neutralledare finns.
I den dosan är det ganska tydligt. Ingen neutralledare finns och det är en matning/dosa för en vvb. Inte en belysningsgrupp t ex.
Man kan inte bara koppla hejvilt utan att kontrollera förutsättningarna.
514.3.Z4 medger användning av blå som linjeledare om det inte går att förväxla med någon ledare och ingen neutralledare finns.
I den dosan är det ganska tydligt. Ingen neutralledare finns och det är en matning/dosa för en vvb. Inte en belysningsgrupp t ex.
Man kan inte bara koppla hejvilt utan att kontrollera förutsättningarna.
Svårt att förväxla något om man gör som ska och mäter istället för att anta saker….A AG A skrev:Med en brun, en svart, en blå, och el gulgrön, föreligger stor risk att förväxla den blå för nolla. De flesta hade sannolikt tänkt att brun och svart hade inneburit 2fas-koppling. Men att brun och blå då varit 1fas-koppling. Hade det varit en vanlig 3-ledare med bara brun, blå, och gulgrön hade man däremot kanske tänkt sig för. Så i det här fallet är det varken tillåtet eller försvarligt att koppla så. Men tyvärr (eller vad man ska säga) så finns det inga sanktioner mot felkopplingar. Ovanligt är det inte heller.
En trefasgrupp med tre ledare. Då är det inte alls konstigt.
Det är absolut inte tydligt att en neutralledare inte finns.A avh67f skrev:
Eftersom det finns en outnyttjad svart som skulle, om den använts, undanröjt eventuella frågetecken så känns det regelvidigt att använda blå ledare som ingående fas matning till kopplingsboxen.
Sen svarta är ju också en fasledare.