32 843 läst ·
25 svar
33k läst
25 svar
Är det svårt att styra grävmaskin?
Medlem
· Östergötland
· 39 inlägg
Kloka synpunkter! Jag har nu hittat en annan firma som ska komma och kolla - återkommer med deras prisförslag.
/SK
PS: "Jag måste gräva ett hål"-tråden var verkligen udnerhållande - man blir lite sugen...
/SK
PS: "Jag måste gräva ett hål"-tråden var verkligen udnerhållande - man blir lite sugen...
för mej tog det ca 1 vecka med en 28 tons grävare innan det gick hyfsat, då kunde jag planera en stor plan så den blev slät och fin. jag hade maskinen i ett antal år för diverse husbehovsgrävningar som tex avloppsinfiltration, lyfta upp tegel på stugtaket, ta bort stubbar, pressa skrotbilar, flytta uthus och leka med
Fall osv som en ERFAREN grävmaskinist gör är faktist inget man lär sig i en handvändning. Skulle tippa på minst några månader innan man får till det riktigt bra.
Att gräva intill saker kräver också att man är "lite" försiktig då saker lätt går sönder om man dunkar en grävskopa i dem. Sen är det också lätt att man inte märker när man drar sönder något förrän det är långt bortom alla lagningsmöjligheter, typ drar en kabel ända från stolpen. Grävaren är ju relativt stark så man märker bara (om man är erfaren) att det går lite tungt.
Har man en bra snubbe så är krattan typ det enda man behöver efter framfarten.
Att gräva intill saker kräver också att man är "lite" försiktig då saker lätt går sönder om man dunkar en grävskopa i dem. Sen är det också lätt att man inte märker när man drar sönder något förrän det är långt bortom alla lagningsmöjligheter, typ drar en kabel ända från stolpen. Grävaren är ju relativt stark så man märker bara (om man är erfaren) att det går lite tungt.
Har man en bra snubbe så är krattan typ det enda man behöver efter framfarten.
Ang. minigrävare.
Min far hyrde en minigrävare över en helg för att fixa till dränering och flertal andra saker i trädgården på sin sommarstugetomt.
Fick välja mellan ett fast pris över en helg, eller timpris.
Farsan tog naturligtvis timpriset. Uthyraren lämnade maskinen på fredagen och kom och hämtade den på söndagskvällen. Tittade på vad farsan hade grävt och gick och läste av timmätaren.
Uthyraren blev vansinnig, undrade istället hur han hade manipulerat timmätaren, för det var så få timmar för så mycket jobb som var gjort.
Farsan fick erkänna, att han har jobbat som grävmaskinist i mer än 25 år och kunde lite grand med det där att hantera grävmaskin.
Uthyrarn var lite moloken, och sa att ifall han hade vetat det hade han aldrig gått med på någon timhyra.
Min far hyrde en minigrävare över en helg för att fixa till dränering och flertal andra saker i trädgården på sin sommarstugetomt.
Fick välja mellan ett fast pris över en helg, eller timpris.
Farsan tog naturligtvis timpriset. Uthyraren lämnade maskinen på fredagen och kom och hämtade den på söndagskvällen. Tittade på vad farsan hade grävt och gick och läste av timmätaren.
Uthyraren blev vansinnig, undrade istället hur han hade manipulerat timmätaren, för det var så få timmar för så mycket jobb som var gjort.
Farsan fick erkänna, att han har jobbat som grävmaskinist i mer än 25 år och kunde lite grand med det där att hantera grävmaskin.
Uthyrarn var lite moloken, och sa att ifall han hade vetat det hade han aldrig gått med på någon timhyra.
5000 per dag - vitt, med en 7 tons på ett lastbilssläp. Och då jobbar han på bra och gör ett vackert arbete.
Eller vad sägs om att mjukt smeka ut sanden med sidan på skopan nere i ett grävt dike - väl och märke med grävskopan vinklad så det blir en armrörelse utåt och sväng.
Jag var iaf lämpligt lekmannaimponerad...
Men 30000 för 40 meter dike till en häck ? Var skall jag komma med spaden ?!?
Eller vad sägs om att mjukt smeka ut sanden med sidan på skopan nere i ett grävt dike - väl och märke med grävskopan vinklad så det blir en armrörelse utåt och sväng.
Jag var iaf lämpligt lekmannaimponerad...
Men 30000 för 40 meter dike till en häck ? Var skall jag komma med spaden ?!?
Planerar man innan VAR det ska grävas osv. samt tex stakar ut med pinnar kan du få ohyggligt mycket grävt på en dag med en kunnig maskinist vid spakarna. Men inte planera när grävaren står på gården då blir det nästan garanterat kack.
jag fick ett pris på 300 meter grävning av vattenledning, djup minst 2 meter för ca 15-20 tusen, då skulle jag själv fylla igen med baklastaren. nu blev det inte så utan jag borrade efter vatten och det blev billigare-bara 11,5 meter
En arbetsdag (8h) med maskinist och 13 tons bandgrävare kostade oss ca 6000 vitt förra året
Och då kan man åstadkomma en hel del....., ju mer man planerar och har detaljerna klara när han börjar gräva, desto mer får man gjort per timme dessutom.... (Tror nog den där häcken klaras av på mindre tid än så...)
Och då kan man åstadkomma en hel del....., ju mer man planerar och har detaljerna klara när han börjar gräva, desto mer får man gjort per timme dessutom.... (Tror nog den där häcken klaras av på mindre tid än så...)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden