Mikael_L
Jag såg att du skrev dit ett par dubbelfnuttar kring "ingen", så jag var väl medveten om att trots allt finns en del som använder det.

Det verkar onekligen smidigt och snabbt med slang som har fördragen tråd. Billigare verkar det också bli. ajaj, nu är jag nästan på väg in i diskussionsträsket iaf... :)

Mikael_L
Förövrigt, finns det något som hindrar att man blandar slang och VP-rör i sin installation?
Kan man skarva på slang direkt på ett VP-rör med bara en skarv?

Mikael_L skrev:
Förövrigt, finns det något som hindrar att man blandar slang och VP-rör i sin installation?
Kan man skarva på slang direkt på ett VP-rör med bara en skarv?
Nix!
Jomenvisst!

Snailman
bygg max har väl bara 16mm rör, har cheapy även de grövre rören?

Jag får kasta mig in i slangdiskussionen: Själv gillar jag slang och drar trådarna efter att slangen har monterats. Hur gör man med färdigdragen slang om man t.ex behöver en fast fas och två tändtrådar? Fuskar man med färgerna eller finns det alla varianter med fördragen slang?

Det är därför jag aldrig har fattat vitsen med färdigdragen slang. Trådantalet och färger varierar ju från fall till fall.

//Janne

Mikael_L
x man skrev:
Det är därför jag aldrig har fattat vitsen med färdigdragen slang. Trådantalet och färger varierar ju från fall till fall.

//Janne
VP-flexrör med ledare

Det finns en massa olika kombinationer av trådar och färger, men precis alla varianter finns knappast, då blir man nog tvungen att dra om lite.
Det stora problemet, för hemmafixaren iaf (som ändå inte får dra), är väl att det är onödigt att köpa hem alla varianter man behöver, vissa slangar/färgkomb. kanske man endast behöver nån enstaka meter av.

Jag antar att man köper hem 3G1,5 och ev 5G2,5 + tom slang och använder tomslang överallt där det inte passar med det andra.

Yrkesfolk har mer att välja på, absolut. Men tittar man på utbudet som typ Biltema & Jula mm. erbjuder tycker jag att det är lite menigslöst att köra med färdig flex.

Tycker jag...

//Janne

Det beror ju lite på hur man gör också. Kör man tex uttagen på egna grupper så blir det ju "alltid" 3X1.5 mellan dessa dosor och mellan dosor och centralen

Fördraget? är inte dessa tvinnade och då är det svårt att dra ut 1 för att dra i 2, eller kan man välja tvinnat/ej tvinnat.

För varje dosa tappar man väl 10 cm slang eller kan man dra efter tråden så den går att koppla?

Tänk er senariot: Takdosa, strömbrytardosa och under strömbrytaren nere vid golvet ett uttag. Om jag gör detta så drar jag 4 (5)trådar från takdosan till strömbrytaren där jag hakar av tändtråden (arna) och drar fas,nolla och skyddjord till uttaget. drar efter fasen i strömbrytardosan så den går att koppla i strömbrytaren. Med fördraget så blir det MYCKET skarvar, alla trådar måste skarvas i alla dosor. Om man tänker sig för kan många trådar gå rakt igenom dosor.

Flexrören är väldigt bra i krökarna, när det är trångt men på raksträckorna ska det vara VP-rör. VP-rör behöver inte klammras på samma sätt.

Oavsett slang eller rör, dosor och skarvar ska ha låsfjäder, jag har några som inte sitter ihop i mitt hus.

Prototypen

Bekymmret med "fel färger" tror jag ine yrkesmän har utan bara glada amatörer, jag har bara en färg som är helig och det är gulgrön, sedan har jag en som är lite halvhelig och det är blå men sedan är det fritt fram (fast naturligtvis försöker jag använda "rätt" färg hela tiden) för dom övriga är inte på nått sätt heliga.

Fördraget för matning o enklare dragning, slang o FK till resten. Men se upp med Cheapys svarta slang (Malmbergs), jag var med o försökte dra igenom 5x1,5 i den och det hade aldrig gått om vi inte varit två o kunna se slangen hela vägen. Då var sträckan ca 10 m men slangen korvade sig o stretade emot våldsamt.

Förresten hade vi lite problem med cat5 och en långdragning, där fick vi öppna på ett ställe o skarva för att komma fram. Nu var det iofs utan dragfjäder, kanske gått lättare med sådan?

Kjell G

Lite nyfiken (förvånad) bara när "elmont" säger att blå är "halvhelig". Personligen tycker jag att blå är nolla och inget annat lika självklart som att gul/grön är skyddsjord (när det gäller fk). Mantlad kabel typ ekk mm. används dock den blå som icke nolla vid utanpåliggande inst. av strömbrytare. I övrigt anser jag att vid rörinstallationer är den blå fk:n nolla.

Eller?

//Janne

Var på Byggmax idag, och de sålde inte rör från Uponor.

De hade rör av märket Vimax eller något liknande. Är det något att ha?

/Jonas

Rör & böjar från Byggmax funkar utmärkt. Har nyligen gjort en inst. med ca. 30meter rör som jag köpte därifrån. Passform in i dosor/böjar och böjbarhet är inget att klaga på. Priset är dessutom mycket bra!

//Janne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.