Denna vägg är mellan kök och vardagsrum i ett hus byggt 1967. Väggen består delvis av murstocken till den öppna spisen i vardagsrummet. Är det sannolikt att den gjutna murstocken eller någon del av beklädnaden som syns på bilden innehåller asbest?
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Skulle nog säga att det är extremt osannolikt att det är asbest i det vi ser, men som sagt inte helt omöjligt.
Men varför undrar du? Hur mycket tänker du berabeta ytan?
Men varför undrar du? Hur mycket tänker du berabeta ytan?
Väggen exponerades i samband med rivning av kök då de gamla överskåpen satt limmade så hårt att de rev med lite av väggbeklädnaden. Vill bearbeta ytan så lite som möjligt, helst bara spackla över och sätta upp de nya överskåpen, vilket dock kräver att borrhål görs.H hempularen skrev:
Är såklart även orolig för vad mina barn som bor i huset eventuellt kan ha utsatts för under rivningen och om några åtgärder (utöver våttorkning efter rivningen) behöver vidtas om väggen skulle innehålla asbest.
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Om vi tänker oss der osannolika scenariot att det faktiskt finns asbest (i så fall i den tunna putsen vi ser). Vilket som sagt är nästan omöjligt. Så är det väldigt lite som kan ha frigjorts om de skador som finns på putsen kom nu när ni rev. Samma sak om du behöver borra i det, OM det skulle visa sig vara asbest så är det ingen fara med så små mängder.
Asbest är en fara för yrkesverksamma hantverkare som skulle kunna utsättas för höga doser mer eller mindre dagligen om man inte håller koll på asbest. För stor regelbunden exponering så finns det en reel risk att få asbest relaterad cancer.
Men vi som privatpersoner som även om vi är oförsiktiga kanske skulle utsättas för stor exponering (inte bara något borrhål) några enstaka gånger i livet. Det ger en så otroligt liten förhöjd risk att sannolikheten inte ens går att räkna ut. Och det gäller även dina barn, det är inget att oroa sig över.
JAg skulle som sagt inte oroa mig för att borra i det där, även om det med säkerhet är asbest. I så fall skulle jag nog sätta borren på plats, och vira en blöt trasa om den. Om det går att se hur man borrar då. Det blir ju bara när borren går igenom de där 3 - 5 millimetrarna som det i så fall blir asbest damm.
Men om jag som privatperson ex. river en hel kaklad vägg där kakelfixet är asbesthaltigt. Så är det fortfarande inte en reel risk, om jag gör det några enstaka gånger i livet. I den totala populationen på jorden, om alla gör en sådan rivning, så skulle troligen någon enda drabbas av cancer pga. det. Men då pratar vi om en exponering som ger flera miljoner gånger större exponering än något enstak borrhål. Och som sagt sannolikheten är i princip noll även med en enstaka sådan exponering.
Asbest är en fara för yrkesverksamma hantverkare som skulle kunna utsättas för höga doser mer eller mindre dagligen om man inte håller koll på asbest. För stor regelbunden exponering så finns det en reel risk att få asbest relaterad cancer.
Men vi som privatpersoner som även om vi är oförsiktiga kanske skulle utsättas för stor exponering (inte bara något borrhål) några enstaka gånger i livet. Det ger en så otroligt liten förhöjd risk att sannolikheten inte ens går att räkna ut. Och det gäller även dina barn, det är inget att oroa sig över.
JAg skulle som sagt inte oroa mig för att borra i det där, även om det med säkerhet är asbest. I så fall skulle jag nog sätta borren på plats, och vira en blöt trasa om den. Om det går att se hur man borrar då. Det blir ju bara när borren går igenom de där 3 - 5 millimetrarna som det i så fall blir asbest damm.
Men om jag som privatperson ex. river en hel kaklad vägg där kakelfixet är asbesthaltigt. Så är det fortfarande inte en reel risk, om jag gör det några enstaka gånger i livet. I den totala populationen på jorden, om alla gör en sådan rivning, så skulle troligen någon enda drabbas av cancer pga. det. Men då pratar vi om en exponering som ger flera miljoner gånger större exponering än något enstak borrhål. Och som sagt sannolikheten är i princip noll även med en enstaka sådan exponering.
Stort tack för att du tog dig tiden att svara så utförligt och tydligt. Har förstått genom att läsa andra trådar att asbest oroar betydligt mer än hur stor faran faktiskt är. Ändå kunde jag inte undgå att själv börja nojja och börja fundera på särskilt risken för barnen. Psyket är en märklig sak!H hempularen skrev:Om vi tänker oss der osannolika scenariot att det faktiskt finns asbest (i så fall i den tunna putsen vi ser). Vilket som sagt är nästan omöjligt. Så är det väldigt lite som kan ha frigjorts om de skador som finns på putsen kom nu när ni rev. Samma sak om du behöver borra i det, OM det skulle visa sig vara asbest så är det ingen fara med så små mängder.
Jag har mycket svårt att tänka mig att väggbeklädnad skulle innehålla Asbest. Det brukade ju användas som isolering runt rör och annan typ av isolering. Det fanns mig veterligen även vissa typer av mattor och även i mattlim. Det där ser ut som puts på en putsad vägg och i puts eller färg på vägg har jag aldrig hört talas om att det skulle finnas. Dock är jag amatör på området och inte ett proffs.Hornstullaren skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Håller med, Men det fanns i kakelfix förr i tiden, har inte riktigt förstått varför. Men det har sagts att både i kakelfix och i svartlimmet för linoleum mattor så tillsattes det av hantverkaren. Så jag gissar att det påverkade hur lätt det var att stryka ut jämnt eller ngt. Med det sagt, så även om jag aldrig hört talas om att någon använt det i puts, så kan man kanske inte helt utesluta om någon har blandat asbest även i tunnt putsbruk.
Om man utgår från värsta scenariot, att väggen innehåller asbest (även om det verkar osannolikt), räcker det då att spackla igen hålen som blivit och måla med vanlig väggfärg för att kapsla in eller krävs något mer?
Moderator
· Stockholm
· 56 230 inlägg
Du behöver inte kapsla in överhuvudtaget. Det är bara om du river/borrar eller på annat sätt bearbetar materialet så att det "avverkas" som det blir några fibrer frigjorda.
Små mängder asbest finns i all luft vi andas. Ett borrhål igenom ett kanske 5mm tjockt skikt ger visserligen en förhöjd halt just där man borrar, men det blir ändå försumbara mängder, såvida du inte yreksmässigt bearbetar asbest och kanske borrar 50 hål om dagen i åratal. Sedan kanske man inte skall stå och direkt suga i sig borrdammet, men det bör man inte göra med annat byggdamm heller, oavsett asbest.
Men som sagt det är inte asbest vi ser på bilden.
Små mängder asbest finns i all luft vi andas. Ett borrhål igenom ett kanske 5mm tjockt skikt ger visserligen en förhöjd halt just där man borrar, men det blir ändå försumbara mängder, såvida du inte yreksmässigt bearbetar asbest och kanske borrar 50 hål om dagen i åratal. Sedan kanske man inte skall stå och direkt suga i sig borrdammet, men det bör man inte göra med annat byggdamm heller, oavsett asbest.
Men som sagt det är inte asbest vi ser på bilden.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommunens debitering för att tömma slambrunn. Är det vettigt??
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad är detta för fönster? Märke/modell?
Fönster & Dörrar -
Kan detta vara björk?
Möbelsnickeri -
Verktygsbod på markskruv - håller det?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Markjord för rostfria detaljer
Pool