Hej!
Jag har nyligen köpt ett radhus och upptäckte att ett vägguttag ovanför spishällen (precis intill köksfläkten) har blivit modifierat. Någon har borrat ett hål i sidan på uttaget för att dra ut en kabel till en lampa (se bild).
Uttaget verkar vara av standardtyp (troligen IP20) och sitter mycket nära ånga och fett från matlagningen.
Jag undrar:
– Behöver uttag i detta område ha IP21 eller högre skyddsklass?
– Är det tillåtet att borra hål i ett vägguttag på det här sättet?
Tack på förhand för alla insikter och råd!
Jag har nyligen köpt ett radhus och upptäckte att ett vägguttag ovanför spishällen (precis intill köksfläkten) har blivit modifierat. Någon har borrat ett hål i sidan på uttaget för att dra ut en kabel till en lampa (se bild).
Uttaget verkar vara av standardtyp (troligen IP20) och sitter mycket nära ånga och fett från matlagningen.
Jag undrar:
– Behöver uttag i detta område ha IP21 eller högre skyddsklass?
– Är det tillåtet att borra hål i ett vägguttag på det här sättet?
Tack på förhand för alla insikter och råd!
Jag förstår att kablar måste in någonstans – men är det verkligen okej att borra egna hål i uttagets kapsling, istället för att använda de förberedda införingspunkterna?nisse123 skrev:
Borde man inte använda genomföring med dragavlastning också?
Ett utanpåliggande uttag har inga förberedda hål för kabel utan det är meningen att man tar upp de själva där det behövs.J Jonas Svensson1978 skrev:
Och uttagen brukar ha "anvisningar" för "håltagningar" i hörnen, MEN man kan göra hålen/utbrytningen där man finner det bäst.J Jonas Svensson1978 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Jo det är ok. Man får givetvis välja ett lämpligt ställe. För ett IP21-uttag spelar det liten roll var man tar upp ett hål.J Jonas Svensson1978 skrev:
Om du tittar i kåpan så ser du nog att det faktiskt finns en anvisning för att ta upp ett hål i hörnen på uttaget.
Det behövs inte för installationskabel som är klamrad. Man ska alltså se till att kabeln inte kan röra sig.J Jonas Svensson1978 skrev:
Det kan vara en risk. Kanske sitter uttaget på ett dåligt ställe. Man kan dock inte se någon påverkan på det på bild.J Jonas Svensson1978 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bli min egen rörmokare - är det rimligt?
Vatten & Avlopp -
Elektriker debiterar för undersökning efter lång tid, är detta rimligt
El -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Offert nytt tak - 3 750kr/kvm - Kan detta verkligen vara rimligt??
Tak & Vind -
VVS jobb är detta pris rimligt?
Badrum