45 045 läst ·
327 svar
45k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Varför skulle tillverkarens garanti påverkas av vem som köpt det? Du menar alltså att vid garantiärenden kommer tillverkaren inte bara kräva ett intyg på att det är rätt installerat utan dessutom ett intyg på att personen som åkte och köpte det är behörig elektriker?E elveteran skrev:Det går inte jämföra olika branscher vvs installatörer kanske monterar material för 30tusen per dag och elmontören får nöja sig med 10 tusen om det går bra annars kan det vara småsummor många dagar när jag gör dokumentation efter en installation blir jag automatiskt ansvarig för inkoppling envisas kunden med att köpa själv ska han ha fackkunskaper han missar dessutom garantin som elektriker erbjuder ett ex är elgolvvärme som är 20 år arbeten med grön teknik ger kunden 20 till 50 % på arbete och material. Dessutom har hanverksgrupper med låg materilkostnad en betydligt högre timdebitering larmföretag är en sådan grupp
Det låter jättekonstigt och jag förstår inte alls hur det är möjligt att kontrollera något sådant.
Jag skulle lätt betala elektrikern timlön för att göra en inköpslista med sku eller ean nummer eller vilkas nummer nu är lämpliga för elprodukter på artiklar han behöver och sen låta mig lägga tid på att prisjämföra och beställa så att varorna är på plats innan han kommer. Det skulle vara väl värt mödan alla gånger. Sist jag hade hantverkare hemma (som bara jobbade en dag) gick jag igenom varenda artikel på fakturan och sökte upp varenda artikel och tog ett snitt av de tre lägsta priserna jag hittade på lager för att jämföra. Det tog mig tre timmar. Jag hade sparat 16 000 kr på att beställa själv. Mer om jag bara tog det billigaste varje gång. Jag hade lätt betalat 2500kr för att få inköpslistan på förhand och sen hade mitt arbete med att prisjämföra och beställa varit värt 4500kr i timmen.E elveteran skrev:Det går inte jämföra olika branscher vvs installatörer kanske monterar material för 30tusen per dag och elmontören får nöja sig med 10 tusen om det går bra annars kan det vara småsummor många dagar när jag gör dokumentation efter en installation blir jag automatiskt ansvarig för inkoppling envisas kunden med att köpa själv ska han ha fackkunskaper han missar dessutom garantin som elektriker erbjuder ett ex är elgolvvärme som är 20 år arbeten med grön teknik ger kunden 20 till 50 % på arbete och material. Dessutom har hanverksgrupper med låg materilkostnad en betydligt högre timdebitering larmföretag är en sådan grupp
Det är inte så konstigt du som kund får det gratis åtgärdat under garantitiden om det uppstår ett fel har du köpt själv kan du inte åberopa att elfirman ska komma utan kostnad man ska inte se sig blind på materialkostnader det florerar material på marknaden med dålig kvalitet som en yrkesman inte accepterar det kan bli en icke driftsäker installation god kvalitet borgar för att anläggningen klarar sig i flera tiotals årFarstatjej90 skrev:
Varför skulle tillverkarens garanti påverkas av vem som köpt det? Du menar alltså att vid garantiärenden kommer tillverkaren inte bara kräva ett intyg på att det är rätt installerat utan dessutom ett intyg på att personen som åkte och köpte det är behörig elektriker?
Det låter jättekonstigt och jag förstår inte alls hur det är möjligt att kontrollera något sådant.
Vilka är de fem vanligaste garantiärenden du åker på och åtgärdar “gratis” hos kunder där du köpt materialet och installerat?E elveteran skrev:Det är inte så konstigt du som kund får det gratis åtgärdat under garantitiden om det uppstår ett fel har du köpt själv kan du inte åberopa att elfirman ska komma utan kostnad man ska inte se sig blind på materialkostnader det florerar material på marknaden med dålig kvalitet som en yrkesman inte accepterar det kan bli en icke driftsäker installation god kvalitet borgar för att anläggningen klarar sig i flera tiotals år
Jag gissar att det inte handlar om att bila upp golvvärmeslingor…
Skulle vilja se dina fakturor låter som du har inköpskanaler med mycket lägre pris vilket jag inte tror min firma har alltid kunnat konkurrera med kunder som säger att dom kan köpa själv ett exempel är installationskabel och jordkabel där jag kan göra inköp 40 % lägre än du kan hitta ute på nätet dessutom med fabrikat som har högre kvalitet och mer installationsvänlig du binder nog ris åt din egen rygg om du tror du kan tjäna några pengar på egna inköp ev. Materialfel under garantitiden får du bekosta arbetskostnaden självH hellem skrev:Jag skulle lätt betala elektrikern timlön för att göra en inköpslista med sku eller ean nummer eller vilkas nummer nu är lämpliga för elprodukter på artiklar han behöver och sen låta mig lägga tid på att prisjämföra och beställa så att varorna är på plats innan han kommer. Det skulle vara väl värt mödan alla gånger. Sist jag hade hantverkare hemma (som bara jobbade en dag) gick jag igenom varenda artikel på fakturan och sökte upp varenda artikel och tog ett snitt av de tre lägsta priserna jag hittade på lager för att jämföra. Det tog mig tre timmar. Jag hade sparat 16 000 kr på att beställa själv. Mer om jag bara tog det billigaste varje gång. Jag hade lätt betalat 2500kr för att få inköpslistan på förhand och sen hade mitt arbete med att prisjämföra och beställa varit värt 4500kr i timmen.
Du får nog läsa hans meddelande en gång till...E elveteran skrev:Skulle vilja se dina fakturor låter som du har inköpskanaler med mycket lägre pris vilket jag inte tror min firma har alltid kunnat konkurrera med kunder som säger att dom kan köpa själv ett exempel är installationskabel och jordkabel där jag kan göra inköp 40 % lägre än du kan hitta ute på nätet dessutom med fabrikat som har högre kvalitet och mer installationsvänlig du binder nog ris åt din egen rygg om du tror du kan tjäna några pengar på egna inköp ev. Materialfel under garantitiden får du bekosta arbetskostnaden själv
Är det samma kod så är det samma produkt.
Och om du nu köper det 40% billigare men trots det låter kunden betala mer än vad kunden kan hitta det för på nätet så innebär det att du stoppar mer än 50% i fickan.
Får kunden samma pris som på nätet hos dig så har du ändå tjänat 40%
Jag kan köpa EQLQ easy från i alla fall Nexans och Draka på nätet för 30 kr/m.E elveteran skrev:Skulle vilja se dina fakturor låter som du har inköpskanaler med mycket lägre pris vilket jag inte tror min firma har alltid kunnat konkurrera med kunder som säger att dom kan köpa själv ett exempel är installationskabel och jordkabel där jag kan göra inköp 40 % lägre än du kan hitta ute på nätet dessutom med fabrikat som har högre kvalitet och mer installationsvänlig du binder nog ris åt din egen rygg om du tror du kan tjäna några pengar på egna inköp ev. Materialfel under garantitiden får du bekosta arbetskostnaden själv
Vad har du för kabeltyp son är mer installationsvänlig och av bättre kvalitet än Nexans EQLQ easy och du köper den dessutom för drygt 15 kr/m ink moms?
Golvvärmetermostater har varit en hel del sensorarmaturer, ledarmaturer, drivdon för spottar, relän och givare, för värme/vent. några fall där automatsäkr/personskyddsbrytare inte fungerat tillfredsställande speciellt i motorvärmare nu sist var det en kontorsarmatur som hängt ett år, tryckströmbrytare har hänt iblandT tgr_se skrev:
Dom fabrikaten är det jag använder plus NKT det stämmer jag köper en 3- ledare för ca 14 kr. Ex moms kan du använda EXQ kommer du undan mycket billigare, näthandlarna ska också ha sitt kabel har man en hel del svinn på så mitt påslag ligger på 25%N nb. skrev:
Jag är mer seriös än så har haft firma i 45 år skulle jag gå på dina fantasier hade jag inte varit kvar i branchen här kör man med öppna kort med inköp och påslag mot företag kommuner och privata på så sätt överlever man alla är inte skurkarA Alexn72 skrev:Du får nog läsa hans meddelande en gång till...
Är det samma kod så är det samma produkt.
Och om du nu köper det 40% billigare men trots det låter kunden betala mer än vad kunden kan hitta det för på nätet så innebär det att du stoppar mer än 50% i fickan.
Får kunden samma pris som på nätet hos dig så har du ändå tjänat 40%
Ja, visst kostar EXQ mycket mindre. Nkt exq 50m 900 kr ink moms, dvs ca 750 kr ex moms dvs ca 15 kr/m på eldirekt. Men 14 kr är ju inte 40 % mindre än 15 kr...E elveteran skrev:
Däremot är 25 % påslag på 14kr+moms seriöst, men påståendet om "bättre fabrikat" och 40 % billigare köper jag inte.
Men vad har tillverkarens garanti att göra med om installatören åtgärdar garantiärenden utan kostnad? Det beror ju på vad man avtalat?E elveteran skrev:Det är inte så konstigt du som kund får det gratis åtgärdat under garantitiden om det uppstår ett fel har du köpt själv kan du inte åberopa att elfirman ska komma utan kostnad man ska inte se sig blind på materialkostnader det florerar material på marknaden med dålig kvalitet som en yrkesman inte accepterar det kan bli en icke driftsäker installation god kvalitet borgar för att anläggningen klarar sig i flera tiotals år
Tillverkarens garanti har ju den som köpt materialet. Du får gärna länka några garantivillkor där detta med 10 och 20 år beroende på vem som köper framgår....