45 046 läst ·
327 svar
45k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Ja det finns ju leveranser idag, så säg att jag ska jobba hemma hos dig imorgon tisdag. Då vill du att jag ska beställa ut grejerna till din adress då säkert så dom finns där dagen innan. Är du då hemma och tar emot det eller är du på jobbet? Eller. Ska vi skicka en kille för att ta emot det?B Bysan skrev:När jag anställer elektriker, som jag anser är kvalificerade yrkesmän och som skall ha betalt efter detta. Men jag förstår inte varför jag skall hyra dom till att åka och hämta prylar med en egen bil som jag får betala för.
Det finns idag utmärkta leveranser från de grossister som är utspridda över hel stan. Beställ och leverera till arbetsplatsen, kom dit men er kunskap och gör ert jobb. Så är det väl på alla arbetsplatser, i alla fall där jag har jobbat. Jag har aldrig behövt åka iväg och köpa pennor och papper, det gör någon annan som är bra på detta och som kostar en bråkdel av din timlön. Ta betalt och var stolt för det jobbet du gör och det du kan. Men försök att effektivisera och skär bort onödigt, då kommer kunderna bli nöjda även om de får betala en lite högre timpenning.
Eller ska man beställa till samma dag vilket då gör att leveransen kommer ca 8:30 eller senare. Tiden som installatören lägger på att göra beställningen ska räknas in eller ska han göra den på sin fritid?
De kunder vi har på firman jag jobbar gnäller inte om påslagen för dom tycker helhetslösningen är okej. Sedan finns det så klart dom kunder som också motstridigt sig faktura och säger att vi fuskat med tider, då har vi i dom fallen använt oss av gps i bil för att bevisa att tiderna verkligen stämmer.
Det en vanlig kund inte det som kostar som VD, arbetsledare, kontor, admin-personal mm… företag måste idag få in dom pengarna. Lite annorlunda än ditt kontors exempel.
Man lurar inte, företaget jag jobbar på en tydliga med vilka påslag som gäller. Sedan är det ju kunden som kan välja att godta det eller vända sig till ett annat företag. Det handlar inte om att lura utan att företaget ska överleva. Många bitar som kostar som kunder inte tänker på. Och med det tänk du har att alla ska lura kunden så känns det ju konstigt att kunderna kommer tillbaka för nya jobb….13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Nej, för påståendet var att man fick mer garantier om man handlade materialet via elektrikern, i detta fall handlar det om att man får mer garanti för att det är installerat av rätt person, oavsett var det är inköpt.D Dodger skrev:
Ja, de flesta skulle föredra en ärlig prissättning. Nu blir det ju lika dyrt men det blir en överraskning i efterhand. Hur kan du tro att någon föredrar det?R Rohliin skrev:
Det är ju detta som är så konstigt inden branschen. Man konkurrerar inte med timpris, eller redovisar inte riktigt timpris, utan istället läger man in vinsten i materialfaktureringen. Och som privatkund blir man förstås förbannad när priset från elektrikern är betydligt högre på material än vad man själv kunnat köptet för utan rabatt. Så vinsten elektrikern gör på materialet är nog en marginal på 70-100%. Hans inköpspris efter rabatter, bonus och kickback vs pris mot kund. Bättre om elektrikern säger tydligt vad han vill ha för jobbet.. 2000kr timmen?E Emanuel01 skrev:Jo men om man ska konkurera är det ju ofta timpriset som man kan jämföra med. Men vissa företag fuskar och kör materialet till inköpspris och ansöker rot för allt.
Går tills de blir granskning.
Där jag jobbar är det materialet vi tjänar pengar på oftast(är olika avtal).
På offentlig upphandling brukar det vara ett fast påslag på material, ofta ca 10%
Ovanligt dålig jämförelse!Perssel skrev:
Livsmedelsbutiken debiterar dig ingen arbetstid, den är inbakad i priset på varorna.
Gjorde elektrikern/rörisen på samma sätt skulle ingen protestera.
Hmmm ngn borde göra en hemsida så man kan se årsredovisningar mm för AllaBolag i byggbranschen. Kanske rent av alla branscher?
Så skulle man kunna se hur många % vinst det företaget man har fått in offert ifrån har. Och även intressant att se resultaten från de företagen som kränger sig själv för 300:-h ink moms ex mtrl till vissa här på BH.
De flesta företag om visar mer än 10% vinst har garanterat tackat nej sedan länge att göra jobb åt privatpersoner
Så skulle man kunna se hur många % vinst det företaget man har fått in offert ifrån har. Och även intressant att se resultaten från de företagen som kränger sig själv för 300:-h ink moms ex mtrl till vissa här på BH.
De flesta företag om visar mer än 10% vinst har garanterat tackat nej sedan länge att göra jobb åt privatpersoner
Det fantastiska är att de flesta små el/rör-firmor har väldigt låg vinst trots att de har löjligt hög timdebitering & materialpåslag.H Huaooja skrev:Hmmm ngn borde göra en hemsida så man kan se årsredovisningar mm för AllaBolag i byggbranschen. Kanske rent av alla branscher?
Det bevisar bara att årsredovisningen inte säger allt.
Varför inte beställa till din egen firma några dagar innan och lägg på denna kostnad när offerten skrivs, det borde åtminstone för mindre jobb vara möjligt. Det är sällan som en elektriker får ett jobb som han skall utföra dagen efter. Blir det kostnader utöver det som är överenskommet så borde man enlig mig, meddela det innan kostnaden uppkommer. Dessutom så var "mitt" kontorsexempel just ett exempel. Jag har byggt stora datasystem, men för den skull så åkte jag inte varje dag och köpte datorer och utrustning, det gick att lösa på enklare sätt = planering.R Rohliin skrev:Ja det finns ju leveranser idag, så säg att jag ska jobba hemma hos dig imorgon tisdag. Då vill du att jag ska beställa ut grejerna till din adress då säkert så dom finns där dagen innan. Är du då hemma och tar emot det eller är du på jobbet? Eller. Ska vi skicka en kille för att ta emot det?
Eller ska man beställa till samma dag vilket då gör att leveransen kommer ca 8:30 eller senare. Tiden som installatören lägger på att göra beställningen ska räknas in eller ska han göra den på sin fritid?
De kunder vi har på firman jag jobbar gnäller inte om påslagen för dom tycker helhetslösningen är okej. Sedan finns det så klart dom kunder som också motstridigt sig faktura och säger att vi fuskat med tider, då har vi i dom fallen använt oss av gps i bil för att bevisa att tiderna verkligen stämmer.
Det en vanlig kund inte det som kostar som VD, arbetsledare, kontor, admin-personal mm… företag måste idag få in dom pengarna. Lite annorlunda än ditt kontors exempel.
Jag beställer material efter att jag slutat för dagen. Kan beställa fram till 18.00 och då ligger materialet där långt före 07.00 när jag ska iväg på jobb nästa dag.B Bysan skrev:Varför inte beställa till din egen firma några dagar innan och lägg på denna kostnad när offerten skrivs, det borde åtminstone för mindre jobb vara möjligt. Det är sällan som en elektriker får ett jobb som han skall utföra dagen efter. Blir det kostnader utöver det som är överenskommet så borde man enlig mig, meddela det innan kostnaden uppkommer. Dessutom så var "mitt" kontorsexempel just ett exempel. Jag har byggt stora datasystem, men för den skull så åkte jag inte varje dag och köpte datorer och utrustning, det gick att lösa på enklare sätt = planering.
”Åkte inte varje dag” nej jag tror inte att elektriker åker varje dag heller 😅B Bysan skrev:Varför inte beställa till din egen firma några dagar innan och lägg på denna kostnad när offerten skrivs, det borde åtminstone för mindre jobb vara möjligt. Det är sällan som en elektriker får ett jobb som han skall utföra dagen efter. Blir det kostnader utöver det som är överenskommet så borde man enlig mig, meddela det innan kostnaden uppkommer. Dessutom så var "mitt" kontorsexempel just ett exempel. Jag har byggt stora datasystem, men för den skull så åkte jag inte varje dag och köpte datorer och utrustning, det gick att lösa på enklare sätt = planering.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Fyrstadsel, kör förmodligen inte 300kr/h inklusive moms, eller?H Huaooja skrev:Hmmm ngn borde göra en hemsida så man kan se årsredovisningar mm för AllaBolag i byggbranschen. Kanske rent av alla branscher?
2020, dvs långt innan inflationen drog iväg och höjde priset på diverse varor så fakturerade de slutkund 318 kr plus moms för ett vanligt Schneider Exxact 2-vägsuttag. Resten av materiellt var i samma nivå. Tittat jag på Elbutik kostar det idag 139 kr inkl moms... Uttaget kostar 125 kr inkl moms hos Hornbach.
Det är inte bara företag som tar 300 kr/h inkl moms som agerar så...
Garantin får kunden av tillverkaren av golvvärmekabeln. Elinstallationsföretaget debiterar sannolikt även den tid registreringen av golvvärmeinstallationen tar. Så just det var ett dåligt exempel.D Dodger skrev:
Medlem
· Gävleborgs Län
· 93 inlägg
ROT på arbete, inte på material. Timpenning går att jämföra brukar vara argumentet.
Grossister har ett extremt brett sortiment och snabba leveranser, det kostar extra. Din expertis på produkter och lösningar kostar (veta vad som funkar, veta alla produkter och mängder som behövs) men är svår att ta betalt för på ett transparent sätt.
Det jag vill säga är att man betalar för annat än produkter och installation som kund och det borde inte vara så konstigt. Konsumenten vill ha transparens och förutsägbarhet men hur förklarar man ovanstående så det blir lätt att ta till sig?
Att åka ut på ett bygge och dra tråd och montera uttag enligt ritning kräver ingen större hjärnkapacitet. Att fundera ut lösningar och veta vilka produkter som är lämpliga / behövs och vilka mängder som går åt är svårt.
En smart och klurig hantverkare är värd sin ersättning alla dar i veckan. Det går tyvärr 50 guldtäljande klåpare på varje ninja där ute så var noga när du gör ditt val.
Grossister har ett extremt brett sortiment och snabba leveranser, det kostar extra. Din expertis på produkter och lösningar kostar (veta vad som funkar, veta alla produkter och mängder som behövs) men är svår att ta betalt för på ett transparent sätt.
Det jag vill säga är att man betalar för annat än produkter och installation som kund och det borde inte vara så konstigt. Konsumenten vill ha transparens och förutsägbarhet men hur förklarar man ovanstående så det blir lätt att ta till sig?
Att åka ut på ett bygge och dra tråd och montera uttag enligt ritning kräver ingen större hjärnkapacitet. Att fundera ut lösningar och veta vilka produkter som är lämpliga / behövs och vilka mängder som går åt är svårt.
En smart och klurig hantverkare är värd sin ersättning alla dar i veckan. Det går tyvärr 50 guldtäljande klåpare på varje ninja där ute så var noga när du gör ditt val.