45 046 läst ·
327 svar
45k läst
327 svar
Är det rimligt att få inköpspris på EL vid installation?
Det är inte så det fungerar. När du handlar mjölk, säger du då till i affären att du skall ha deras inköpspriset , nej klart du inte gör. Affären skall leva vidare, elfirman du anlitar skall leva vidare.A Andreas Kneg skrev:Hej
Jag skall renovera en hel lägenhet. Jag har fått ett pris på arbetet som jag är hyffsat nöjd med men materialet ligger ganska högt. Det är fördragen flexslang, central, massa uttag/knappar och en hel del olejd. För att lomma ner till ett fair pris tänker jag att jag betalar deras inköpspris och tar del av deras rabatter och att de redovisar inköp. Är det rimligt? Om inte vad är normalt påslag på deras inköpspris?
Kunden har inte med att göra vilket inköpspris/ rabatter elfirman har.
Skulle elfirman inte köra med påslag så skulle dom istället ha högre timpenning vilket jag tror skulle svida ner för kunderna i längden. Du kan ju ta reda på hur restiden ser ut på egen hand och neka den om dom nu skulle lägga på något sånt. Varför då nye bara köpa materialet själv istället för att tycka hur firman ska göra?J JAJansson skrev:
Men gör då så att du köper allt material själv, ser till att elektrikern har det han behöver när han behöver det. Fråga inte vad han behöver utan det skall du veta.A Andreas Kneg skrev:
Sedan justeras timpenningen uppåt .
Jaha, så ursäkten du använder till att hantverkare tar ockerpriser på material är att... det är svårt? 😂🤣E Emanuel01 skrev:
Hela den här tråden visar bara varför man bör göra allt själv och att hantverkare är lurendrejare, eller på gränsen till. Sedan får ni väl gråta ut här i tråden över att livet är orättvist för att ni lurat era kunder under så många år med Ahlsell, Rexel och allt vad dom heter och nu inte kan göra det längre för att folk inte vill betala era priser längre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Låt mig gissa, tråden har hamnat i ett nyhetsbrev 🙄
När jag anställer elektriker, som jag anser är kvalificerade yrkesmän och som skall ha betalt efter detta. Men jag förstår inte varför jag skall hyra dom till att åka och hämta prylar med en egen bil som jag får betala för.R Rohliin skrev:Skulle elfirman inte köra med påslag så skulle dom istället ha högre timpenning vilket jag tror skulle svida ner för kunderna i längden. Du kan ju ta reda på hur restiden ser ut på egen hand och neka den om dom nu skulle lägga på något sånt. Varför då nye bara köpa materialet själv istället för att tycka hur firman ska göra?
Det finns idag utmärkta leveranser från de grossister som är utspridda över hel stan. Beställ och leverera till arbetsplatsen, kom dit men er kunskap och gör ert jobb. Så är det väl på alla arbetsplatser, i alla fall där jag har jobbat. Jag har aldrig behövt åka iväg och köpa pennor och papper, det gör någon annan som är bra på detta och som kostar en bråkdel av din timlön. Ta betalt och var stolt för det jobbet du gör och det du kan. Men försök att effektivisera och skär bort onödigt, då kommer kunderna bli nöjda även om de får betala en lite högre timpenning.
Du har verkligen full koll. Anledningen till att man kör med påslag är att man då kan hålla nere timpenningen. Alltså skulle firman köra med samma pris som dom själva köper materialet för så skulle timpenningen öka kraftigt. Och det kanske du föredrar..B bluetone skrev:Jaha, så ursäkten du använder till att hantverkare tar ockerpriser på material är att... det är svårt? 😂🤣
Hela den här tråden visar bara varför man bör göra allt själv och att hantverkare är lurendrejare, eller på gränsen till. Sedan får ni väl gråta ut här i tråden över att livet är orättvist för att ni lurat era kunder under så många år med Ahlsell, Rexel och allt vad dom heter och nu inte kan göra det längre för att folk inte vill betala era priser längre.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Det är ju ärligare, samt jag får rotavdrag på arbetet.R Rohliin skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Ja, men den garantin får du ju inte av Bauhaus utan av elektrikern och det var ju det som var din fråga- ”vilka garantier ger elektrikern som jag inte får av Bauhaus”13th Marine skrev:
Så där har du t.ex ett exempel….
Det är skillnad på vinstmarginal och bruttomarginal. Ica har säkert 30-35% påslag på inköpspriset. Efter personalkostnader, hyra mm så får man en vinstmarginal. Ev ca 5% vilket är helt ok när en liten Ica säljer för 20 mkr i månaden… det blir pengarD Dilato skrev:Fakta.SCB:s undersökning
● Enligt SCB är livsmedelsbranschernas marginaler första halvåret 2023 i genomsnitt 5,8 procent, grossistled och butiksled sammantaget. Butikernas ligger på 1,7 procent.
● Enligt Icas senaste kvartalsrapport är grossisten Ica Sveriges marginal 3,7 procent, mot 4,3 2022. Ica Sverige levererar omkring 80 procent av Icahandlarnas sortiment.
Butikernas marginaler för 2023 blir inte offentliga förrän i nästa årsredovisning. En del av Ica Sveriges marginaler kommer från de största butikerna, genom vinstdelning.
R Robert-san01 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Givetvis inte, men jag ser priset och behöver inte betala timpris, så jämförelsen är rätt kass.Perssel skrev:
Självklart. Nu vet vi ju inte vad TS harr fått för priser. Är det 20% över "normalpris" för materialet eller 300% över. Det senare har vi tyvärr sett vissa elektriker ta, utan att för den skull ha ett lågt timpris 20% rabatt kallade de det, på grossistens listpris.Perssel skrev:
Det beror ju på vad man kommer överens om. Problemet är ju att många inte säger ett ljud om materialkostnad utan bara nämner timpris. Man förväntar sig inte att betala 3-4 ggr normalpris och oftast slipper man det, men tyvärr händer det och det är väl det många blir upprörda över.Perssel skrev: