Köpte just en 100 mm kanalfläkt från Biltema, tyvärr är det extremt trångt där kablarna skall in. Det går säkert att få in tre st FK1.5 om man meckar lite men det hela verkar gjort för 0.75 eller klenare. Fläkten matas från taklampan och skall ha konstant fas, tändtråd från taklampan samt nolla. Gruppen är ju säkrad 10A men hur brukar man göra med kanalfläktar? Fläkten drar ju bara 14 W men jag antar att den skall klara utlösningsströmmen 10A?

Dosa av dosa av den fasta installationen och anslut med en anslutningsledning, den kan du gå ned ett "steg" på.

Ok, "dosa av dosa av" fattar jag inte riktigt men jag har en "rör-i-taket"-installation. Det kommer ett VP från en kopplingsdosa på utsidan badrumsväggen, detta mynnar i taket under armaturen utan kopplingsdosa. Sedan har man efteråt dragit vidare en meter bort från armaturen till spiroröret där fläkten monterats. Dvs man har borrat två hål i taket till (ett under armaturen och ett vid spiroröret) och dragit en 3x1.5 EKK på vinden utan rör eller slang. Och till på köpet lyckades man koppla tändtråd till grön/gul och använda svart till skyddsjord. Dessutom hade man för att spara pengar bara tvinnat trådarna som skarv och lagt eltejp runt och tryckt in det under armaturen. Dock inga tecken på varmgång. Jag har idag bytt till flexslang med FK mellan armaturen och platsen där fläkten skall sitta. Jag antar att det är detta segment du menar jag kan gå ner i dimension på, typ FK0.75 från armaturen till fläkten?

Gå tillbaka med skräpet från Biltema... köp Pax eller fresh.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Det verkar svårt att göra en regelrätt installation med denna fläkt om den inte tillåter 1.5 ledare. Anslutningsledare får och kan normalt ha en klenare area, men dessa får inte förläggas fast i rör i taket. Detta är ju en fast monterad fläkt, och då ska den tillåta normala installationskablar.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Skulle gärna köpt en Pax för 1500 spänn men nu tillåter inte ekonomin detta och jag måste byta fläkten för den håller på att skära och skurna motorer utvecklar gärna rök förutom att det låter ohyggligt om de kassa plastlagren. Så det får bli en Biltema Original Kvalitet.

Navet som håller motorn sitter med fyra armar i chassit, två är tjockare för att rymma en kabelkanal. I den synliga änden av fläkten finns ett lock med fyra vingar som täcker armarna och vingarna är lite korta för att ge ett utrymme att föra in anslutningstråden.

Kommer att montera med 2 st FK1.5 från ena hållet och en styck från andra hållet, finns nämligen två ingångar om man kollar lite. Dessutom finns det knockouts i plastchassit om man kollar noga, detta nämns inte i manualen. Det finns även en nödutgång, man kan fräsa bort lite material från vingarna med en Dremel och på så sätt vidga öppningen lite. Men jag tackar för alla svar, nu vet jag att jag skall använda 1.5. Dessutom har inte Hornbach klenare FK så valet blir lätt.

Klenare FK än 1.5 mm2 finns inte eftersom det är minsta tillåtna area i dess användningsområde. Däremot finns RK även som 0,5 0,75 1,0 mm2

Sådärja!

Nu snurrar min BOK lyxfläkt (timer för eftergång och fuktsensor) som den skall. Inte ljudlöst men i alla fall utan skärande missljud. Gick att få in 3 st FK1.5 med två från ena hållet och en från andra hållet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.