Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Vi stänger alltid av vattnet efter disk. Det är helt enkelt bara en vana man får lära sig. Som tex att låsa ytterdörren eller stänga av ugnen eller stänga fönster innan man går och lägger sig.
Ja du får det att låta enkelt. Men det är ju en väsentlig skillnad.
När jag går hemmifrån behöver jag ju inte vänta 3 timmar på att sista katten behagar lämna huset så jag kan låsa. Ugnsluckan fastnar ju inte i öppen position i tre timmar efter jag öppnat den. Jag kvävs inte i huset om jag stänger fönstret efter bara någon minut, jag behöver alltså inte ställa klockan på väckning efter tre timmar för att gå upp och stänga fönstret.

Om jag sätter igång diskmaskinen på kvällen innan läggning, måste jag komma ihåg detta även när jag vaknar.

:p

Megafonen skrev:
[länk] (tillbehör) Elektronisk avstängare, kanske kan vara något? Drivs med 9-volts batteri.
Det tråkiga är ju att säkert vatten skriver att VENTILEN skall sitta ovan bänk, dom nämner inget om var manöverknappen ska placeras. :confused:

Vi stänger alltid av kranen till diskmaskinen efter fädig diskning, öppnar även luckan lite på glänt.
Vi stänger även alltid av vatten och el till tvättmaskinen efter fädig tvätt, lucka och tvättmedelsfack låter vi alltid stå på glänt.
Vi stänger även alltid av elen till torktumlaren när den är fädig, luckan låter vi alltid stå på glänt, kondensvattnet hamnar direkt i avloppet via slang från maskinen.

Mikael_L skrev:
Om jag sätter igång diskmaskinen på kvällen innan läggning, måste jag komma ihåg detta även när jag vaknar.
:p
Vår diskmaskin piper med jämna mellanrum (var 20:e minut) när den är klar. Den ger sig inte förrän någon öppnar luckan och trycker på "off".

Detta är en enormt irriterande egenskap som jag ännu inte lyckats avvaktivera (jag tror ärligt talat inte att det går med mindre än att förstöra ljudenheten).

Men fördelen är ju att det i princip är omöjligt att glömma bort att stänga kranen till diskmaskinen. :thumbup:

Mikael_L
Ja då vore det en bättre finess att maskinen stängde av vattnet i ställer för att hålla på och pipa .. :eek:

Vilket då osökt leder mig till en tanke ...
Är det inte dags att tillverkare av blandare och diskmaskiner kommer överens om ett interface, apparaterna emellan. Så diskmaskinen själv slår på och av vatten allteftersom den behöver vatten, och användaren aldrig behöver bry sig om att vare sig slå till eller från någon diskmaskinsavstängning.

Mikael_L skrev:
Ja då vore det en bättre finess att maskinen stängde av vattnet i ställer för att hålla på och pipa .. :eek:

Vilket då osökt leder mig till en tanke ...
Är det inte dags att tillverkare av blandare och diskmaskiner kommer överens om ett interface, apparaterna emellan. Så diskmaskinen själv slår på och av vatten allteftersom den behöver vatten, och användaren aldrig behöver bry sig om att vare sig slå till eller från någon diskmaskinsavstängning.
Ja, varför inte? Det vore inte så svårt rent tekniskt. Enheterna skulle ju kunna kommunicera över 433MHz eller 864MHz (som alla andra radiokontrollerade enheter i hemmiljö). Om ventilen ifråga är monterad över bänkhöjd uppfylls ju även dagens regler.

Mikael_L
Ja, och det skulle tom kunna vara så enkelt att man bara har ett trådtrådsinterface, så man inte behöver något batteri i kranen.
Dvs man bara specar vilken spänning och maxström som magnetventilen i blandarna ska ha, och vilken slags elektrisk kontakt det kopplas ihop med.

Skissa på en specifikation och skicka iväg till alla tillverkare av blandare och diskmaskiner.
Jag lovar att köpa så fort det kommer ut på marknaden! :thumbup:

Mikael_L
Alla kommer tyvärr speca sin egen variant, för att dom därmed tror sig nå marknadsfördelar genom att vara först och/eller ha patent på sitt interface.

Vi ska skatta oss lyckliga att en del grundläggande saker blev specade innan alla marknadsaktörer började bete sig sådär.

Vi slipper t.ex. att det finns 70 olika gängor för glödlampor, en unik för varje leverantör.
Vi slipper att vägguttag och stickpropparna har en unik utformning för varje fabrikat.
Vi kan koppla ihop hifigrejer av olika fabrikat.

Men mobiltelefoner är en senare produkt, så där har alla fabrikat sin helt egna laddare och sina helt egna kablar och protokoll att kommunicera.

Sen är det märkligt att VVS-branschen fortfarande har hundratals olika gängor, måttangivelser osv, varav hälften dessutom är helt ologiskt. :x

Mikael_L skrev:
Men mobiltelefoner är en senare produkt, så där har alla fabrikat sin helt egna laddare och sina helt egna kablar och protokoll att kommunicera.
x
Här har dessa bolag haft mycket vinstbringande verksamhet, det har varit höga marginaler på original-tillbehör.

Som tur är börjar dessa se större fördelar av standardanslutningar (mikro-usb, 3.5mm för ljud etc), men det är långt kvar.

(har tidigare jobbat ~8 år på en stor mobiltelefontillverkare)

Frågan är varför diskmaskinen ska säga åt kranen att stänga av vattnet. Det vore ju bättre om diskmaskinen stängde av vattnet i sig själv istället.... och så fungerar väl också nya disk och tvättmaskiner. Aquastop osv brukar det väl heta?

Hemmakatten
eviljava skrev:
Vår diskmaskin piper med jämna mellanrum (var 20:e minut) när den är klar. Den ger sig inte förrän någon öppnar luckan och trycker på "off".:thumbup:

Vi hade likadant ljud från vår diskmaskin, en helintegrerad Siemens från 2006. I manualen kunde man läsa precis hur man stänger av (o)ljudet. Samma sak kan man göra med torktumlaren och jag undrar om det inte var samma sak med tvättmaskinen.

Mikael_L
MathiasS skrev:
Frågan är varför diskmaskinen ska säga åt kranen att stänga av vattnet. Det vore ju bättre om diskmaskinen stängde av vattnet i sig själv istället.... och så fungerar väl också nya disk och tvättmaskiner. Aquastop osv brukar det väl heta?
Anledningen är ju att slippa ett antal kopplingar och en slang mellan kran och aquastop, som alla kan läcka. Men principen skulle vara som att flytta själva aquastopet till blandarhuset.

Men om jag räknar antalet kopplingar mellan diskmaskin och vattenmätare så gör ju den där sista varken till eller från. Fast det beror ju förstå på vad den vanliga skadan beror på. Brusten anslutningsslang eller läckage invändigt i diskmaskinen. Jag gissar på det senare, men vet inte säkert.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.