Jag måste vara unik. Jag stänger av vattnet till tvättmaskinen så fort den gått klart.
Diskmaskin har jag ingen.

stoif skrev:
I mitt ca 1.5 år gamla kök satte rörisarna en ballofix under diskbänken. Säger med det inte att det är rätt, men tydligen en regel inte alla yrkesmän tar så hårt på...
Det är definitivt inte alla rörmokare som känner till reglerna i "Säker vatten".

Jag tror inte heller att ballofixen under bänken är ett fel. Felet enligt "säker vatten" är att du inte har avstängningen ovan bänk också.

Huruvida man sedan tycker att dessa regler är vettiga eller korkade kan man ju självklart diskutera. Personligen har jag både ballofix under diskbänken samt en avstängningsventil på blandaren (som jag dessutom använder).

Minns jag inte fel så reviderade Säker Vatten sin rekommendation 1 januari 2010.
Innan dess så skulle avstängningen vara lättåtkomlig vilket då var en definitionsfråga.

I framkant av diskbänkskåpet var godkänt, men inte längst bak längst ner i skåpet.
Tillägget de gjorde med "ovan bänk" gör ju att det inte går att tolka fel.

Dock ska sägas att har du en rörmokare som inte är ansluten till Säker Vatten så gör han nog fortfarande som han/du vill. Av den anledningen är det bra att kolla med sitt försäkringsbolag och alla de stora hänvisar nog till skriften från Säker Vatten.

Tror också att det går att få en ansluten rörmokare att sätta den i skåpet, men då får man nog som beställare skriva på att man är medveten om att detta strider mot rekommendationen och i slutänden så är det ju försäkringsbolaget som bestämmer när väl olyckan är framme.

Men allvarligt talat, kan ett försäkringsbolag neka ersättning för vattenskada pga detta?
Mig veterligen finns det inget krav på att kranen ska vara avstängd.
Så vad är skillnaden, om man får en läcka pga av att kranen inte varit avstängd, i fallet att avstängningsventilen sitter på eller under diskbänken.

agaton sax skrev:
Minns jag inte fel så reviderade Säker Vatten sin rekommendation 1 januari 2010.
Innan dess så skulle avstängningen vara lättåtkomlig vilket då var en definitionsfråga.

I framkant av diskbänkskåpet var godkänt, men inte längst bak längst ner i skåpet.

Dock ska sägas att har du en rörmokare som inte är ansluten till Säker Vatten så gör han nog fortfarande som han/du vill. Av den anledningen är det bra att kolla med sitt försäkringsbolag och alla de stora hänvisar nog till skriften från Säker Vatten.

Tror också att det går att få en ansluten rörmokare att sätta den i skåpet, men då får man nog som beställare skriva på att man är medveten om att detta strider mot rekommendationen och i slutänden så är det ju försäkringsbolaget som bestämmer när väl olyckan är framme.
Du minns inte fel utan säker vatten reviderades efter påtryckningar från våtrumsrådet.

Just säker vatten har sänkt vattenskadestatistiken enormt så de flesta bolag pushar för att följa det. Rent krasst är jag tveksam om en skadetekniker skulle neka eller ens det som är sannolikare jämka en skada för detta. Men risken finns och villkoren skulle tillåta att neka om bolaget har villkor antingen direkt att säker vatten skall följas eller indirekt om man angett att installation skall utföras fackmannamässigt då det i praxis gällande rör skulle likställas med säker vatten till skillnad från andra områden där enskild bransch inte är så dominerande

Eviljava har också helt rätt att det är inget som hindrar ballofixer under bänken för att enkelt kunna byta kran mm medan avstängningen ovan är för att försöka öka medvetenheten och användande till vardags. Används det inte så tillför det egentligen ingenting men kravet finns där

Redigerat:
agaton sax skrev:

Säker Vatten 2011:1
2.5.4 Vattenanslutna apparater i kök
Rörledning för tappvatten i kök ska monteras utan fogar fram till blandare eller apparat.
Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.

Kan som kuriosa nämna att alla installatörer på firman som var hos mig är auktoriserade enligt säker vatten. Nu är jag egentligen inte det minsta bekymrad över frånvaron av avstängning ovan bänk, men tycker att detta är en sak som man betalar för, och en anledning att använda en ok firma (på pappret ok iaf...). Näe, det är nog (även i detta fall) bara att läsa på själv och kontrollera som gäller...

MMR skrev:
Nej, och många diskmaskiner idag har ju egna magnetlås typ aqualoc och liknande som skall öppnas endast vid drift
Ja, sådant hade vi i vår förra diskmaskin. Tyvärr fick det för sig att alltid vara öppet då diskmaskinen var startad, så maskinen fyllde kontinuerligt på med vatten under diskningen. Och evakueringspumpen hann inte med så efter ett tag började det rinna ut vatten ur maskinen (som då var proppfull med vatten).

Apropå avstängning ovan eller under skåp. I förra bostaden hade vi ovanpå och stängde då alltid av vattnet då maskinen inte användes. I nuvarande bostaden har vi under diskbänken och stänger endast av då vi åker på långsemester.

Vi köpte vårt kök i fojl från Ballingslöv, där sa han att vi måste ha avstängning ovan bänk, för vi bor i Finland, men i Sverige behövde man inte de enligt han då. Men vi köpte en Oras-blandare med elektrisk avstängning. Fungerar super! Ångrar att jag inte tog en likadan till tvättmaskin!

Är det någon som kan förklara hur det fungerar med elektrisk avstängning och har man en sådan- är det något som syns, dvs behöver man en extra "knapp"? Jag har hittat en blandare med en beskrivning som följer:

Osier Köksblandare med utdragbart duschhuvud och separat elektronisk diskmaskinsavstängning. Krom. Keramisk insats. Svängbar utloppspip. 120 graders svängbarhetsbegränsning. Handdusch med dubbla funktioner. Rub-Clean sil. Kallstart.

Under "relaterade varor" finns sedan en ful diskmaskinsavstängningsknapp. Frågan är alltså om man behöver en sådan? (och ja, jag är helt otekniskt av mig och önskar att jag slapp bekymra mig om sådant här och bara kunde välja det jag tycker är snyggt!)

Misse skrev:
Är det någon som kan förklara hur det fungerar med elektrisk avstängning och har man en sådan- är det något som syns, dvs behöver man en extra "knapp"? Jag har hittat en blandare med en beskrivning som följer:

Osier Köksblandare med utdragbart duschhuvud och separat elektronisk diskmaskinsavstängning. Krom. Keramisk insats. Svängbar utloppspip. 120 graders svängbarhetsbegränsning. Handdusch med dubbla funktioner. Rub-Clean sil. Kallstart.

Under "relaterade varor" finns sedan en ful diskmaskinsavstängningsknapp. Frågan är alltså om man behöver en sådan? (och ja, jag är helt otekniskt av mig och önskar att jag slapp bekymra mig om sådant här och bara kunde välja det jag tycker är snyggt!)
På min Oras-blandare är de en knapp i sidan av kranen, som blinkar rött när vattnet är på. Trycker man en gång på knappen håller den öppet i 3 timmar och stänger sedan av sej automatiskt. Håller man in knappen en stund håller den vattnet på i 5 timmar tror jag.
Den går på batteri, samma batteri som på automatiska kranar, antagligen ett 9 volts batteri, har inte bytt ännu.

8334_big.jpg

Har exakt samma blandare som Atenza och fördelen är ju att vattnet bryter efter en viss tid, dvs man kan inte glömma att stänga den. Vårt batteri varade i lite över två år, och då startar vi maskinen varje kväll, så 7-800 "öppningar" kanske är rimligt att anta. Sen finns det ju en risk att magnetventilen dör en dag och då kan man ju glömma att köra sin diskmaskin innan man pyntat ut pengar för att reparera/köpa ny.

Hemmakatten
Nog finns det snygga kranar med avstängningsvred för diskmaskinsvattnet. Vi har en från Hans Grohe.

Vi stänger alltid av vattnet efter disk. Det är helt enkelt bara en vana man får lära sig. Som tex att låsa ytterdörren eller stänga av ugnen eller stänga fönster innan man går och lägger sig.

Till tvättmaskinen har vi ingen lättåtkomlig avstängning, borde nog ha, men till skillnad från köket så finns det en golvbrunn i tvättstugan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.