11 834 läst ·
33 svar
12k läst
33 svar
Är det ok att vara så här?
tack. det ska jag göra. Är det ok att gå på taket och på takpannorna?T TypRätt skrev:Pannan har ju exploderat så antingen har den ju haft inre spänningar eller yttre kraft. Om den där brädan som tryckts ut är precis under där pannan är skulle jag absolut klättrat upp på taket, dels för att se om du hittar något vid läkten men även kontrollera hur det ser ut under så att det inte är hål i pappen och du får en läcka.
Annars gör man tvärtom och tar en längst upp. Gärna på kanten. Men det lämpligaste är ku att ersätta den.
Det kan vara bra att försöka sätta fötterna i dalarna på pannorna när man går på tegeltak. Lite mjukare skor är att rekommendera. Kryper man brukar det ganska naturligt bli att man sätter knäna i dem med (för mjukare belastning).
Man ska gå på "åsarna" så är risken mindre.Bokani skrev:
Om underlagspappen är i bra skick så tål det tillfälligt fukt.
Jag gick i dalarna första gången och kras sa det. I fortsättningen gick jag på "åsarna".P Pettman skrev:
Kanske kan lägga en landgång med några skivor som man flyttar allt eftersom.För och fördela trycket.Kanske finns en ungdom som är lätt i kroppen.Bokani skrev: