T TypRätt skrev:
Pannan har ju exploderat så antingen har den ju haft inre spänningar eller yttre kraft. Om den där brädan som tryckts ut är precis under där pannan är skulle jag absolut klättrat upp på taket, dels för att se om du hittar något vid läkten men även kontrollera hur det ser ut under så att det inte är hål i pappen och du får en läcka.
tack. det ska jag göra. Är det ok att gå på taket och på takpannorna?

Bokani Bokani skrev:
Det ska de normal hålla för, se bara till att du inte ramlar ner.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
borde inte vara något problem att gå på taket
det går ju oxså att förra upp någon panna och gå på läkten (de första nedersta två raderna brukar vara spikade)

• Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
P
Bokani Bokani skrev:
När du ändå är uppe på taket kan du ju ta loss en panna nertill och ersätta den trasiga pannan där uppe.
Ett läckage nertill brukar vara mindre problem än ett upptill.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Annars gör man tvärtom och tar en längst upp. Gärna på kanten. Men det lämpligaste är ku att ersätta den.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Lättare att senare ersätta en på kanten eller längst ned än en i mitten...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Annars gör man tvärtom och tar en längst upp. Gärna på kanten. Men det lämpligaste är ku att ersätta den.
Fast de två översta och yttersta raderna brukar väl vara fastspikada/skruvade pga. vindlasten.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Det kan vara bra att försöka sätta fötterna i dalarna på pannorna när man går på tegeltak. Lite mjukare skor är att rekommendera. Kryper man brukar det ganska naturligt bli att man sätter knäna i dem med (för mjukare belastning).

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Det kan vara bra att försöka sätta fötterna i dalarna på pannorna när man går på tegeltak. Lite mjukare skor är att rekommendera. Kryper man brukar det ganska naturligt bli att man sätter knäna i dem med (för mjukare belastning).
Tackar

T TypRätt skrev:
Nu vet vi vart delarna av den där sovjetiska venussonden som brann upp landade.
Om huset står Indiska Oceanen ja.

• Gilla
Bokani och 1 till
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Hej,
häromdagen gick en takpanna sönder av sig själv och gled ner. Vad är orsaken? Är det ok att taket vara utan den takpanna tillfället? Ska jag våga att gå på takpannor och lägga en ny takpanna?
Jag bor på enplavilla och taket är inte högt.
Tacksam för tips och idéer
Mvh Bokani[bild][bild][bild]
Man ska gå på "åsarna" så är risken mindre.
Om underlagspappen är i bra skick så tål det tillfälligt fukt.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Jag gick i dalarna första gången och kras sa det. I fortsättningen gick jag på "åsarna".

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Bokani Bokani skrev:
Hej,
häromdagen gick en takpanna sönder av sig själv och gled ner. Vad är orsaken? Är det ok att taket vara utan den takpanna tillfället? Ska jag våga att gå på takpannor och lägga en ny takpanna?
Jag bor på enplavilla och taket är inte högt.
Tacksam för tips och idéer
Mvh Bokani[bild][bild][bild]
Kanske kan lägga en landgång med några skivor som man flyttar allt eftersom.För och fördela trycket.Kanske finns en ungdom som är lätt i kroppen.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
P
Sten Lindgren Sten Lindgren skrev:
landgång med några skivor som man flyttar
Risken då är väl att skivan man står på åker kana på takpannorna med en själv ner på marken...

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Risken då är väl att skivan man står på åker kana på takpannorna med en själv ner på marken...
Beror på lutningen på taket. Jag har 27 grader och då gled det. Möjligen kan man fästa gummimatta under.

• Gilla
Bokani
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.