Hej! I en lägenhet från mitten av 60-talet planerar vi ta bort det gamla golvet i köket, släta till sanden under och lägga på nytt underlag. Vi upptäckte efter att ha tagit bort skåpet under diskbänken att det där sitter ett gammalt avloppsrör som måste ha täckts igen antingen vid stamrenoveringen 2018 eller ännu tidigare. Vi har knackat bort materialet som var runt röret.

Nu undrar jag: finns det nån rörmokare här som utifrån bilderna kan svara på om det är OK att såga och ev. bila bort vad jag tror är betong runt röret den, och kanske även om det finns någon form av betongförstärkning under spånplattorna? Något särskilt man behöver tänka på? Eller är det bättre att låta röret vara kvar?

(jag har läst följande tråd, är osäker på om det är samma slags rör: https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-gammalt-avloppsroer.363575/)

• Gammalt avloppsrör i kök med bruten betong runtom, hand håller måttband bredvid röret för att mäta höjden, rester av material runt det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt avloppsrör synligt efter att material runt omkring knackats bort, visar rör och betong/lös massa på golv i kök från 60-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
M Maccer skrev:
Nu undrar jag: finns det nån rörmokare här som utifrån bilderna kan svara på om det är OK att såga och ev. bila bort vad jag tror är betong runt röret den, och kanske även om det finns någon form av betongförstärkning under spånplattorna? Något särskilt man behöver tänka på? Eller är det bättre att låta röret vara kvar?
Det är gjutjärn.

Det är bara kapa av och gjuta igen, precis samma alltså, fast längre ner så du kan lägga golvet ordentligt.

👍

Redigerat:
  • Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.