En tanke som slagit mig när jag gått igenom uttag m.m. i nybyggda huset och som jag inte blir klok på är det här med takkontakter för lampor.

Varför ser de annorlunda ut? Är det enbart för att det är mer praktiskt med en fysiskt mindre stickpropp? En jordad takkontakt är ju inte lika skärmad och "fet" som en jordad stickpropp som ju rent krasst är ett stort åbäke. Har det inte lite med hur mycket ström som kontakten ska kunna tåla som mest också?

Vore hemskt tacksam om någon kunde hjälpa mig stilla sinnet lite :wow:

Lamputtag brukar tåla belastningar upp till 6 A och lamputtag upp till max16 A

Right, så inga taklampor på över typ 1400 watt helt enkelt? :D

Anledningen är nog storleken. Det kan bli svårt att pula in en vanlig stickkontakt i lampfoten på många armaturer.

Europaplugg hade ju annars varit rätt lämpliga för taklampor, men jag antar att de inte fanns när man hittade på lampkontakterna...

ampz skrev:
Europaplugg hade ju annars varit rätt lämpliga för taklampor, men jag antar att de inte fanns när man hittade på lampkontakterna...
Det finns vanliga vägguttag för tak. Alltså att sätta i takdosa. Men de är inte snygga.
A2B4C062-3638-45A2-A4E4-E7A9475D5B74.JPEG

Så rent krasst, (jag spånar nu), så skulle man kunna koppla in t ex projektor som är takmonterad i en takkontakt om man bytte kontakt på den?

timmelstad skrev:
Så rent krasst, (jag spånar nu), så skulle man kunna koppla in t ex projektor som är takmonterad i en takkontakt om man bytte kontakt på den?
Nu vet inte jag vad en sådan drar, men det borde väl funka. Huvudsaken är väl att det ses över med strömställaren. Antingen tar bort den eller sätter dit en vridströmställare så att man inte råkar stänga av projektorn av misstag. Det förkortar lampans livslängd avsevärt, har jag hört.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nu vet inte jag vad en sådan drar, men det borde väl funka. Huvudsaken är väl att det ses över med strömställaren. Antingen tar bort den eller sätter dit en vridströmställare så att man inte råkar stänga av projektorn av misstag. Det förkortar lampans livslängd avsevärt, har jag hört.

//Patrik
Du tänker på det jag skulle benämna "lampknappen" antar jag? :D

Det får mig att fundera på varför man inte har..strömställare... till fler vägguttag, tänk där man har t ex tv, stereo m.m. som normalt står i standby-läge. Vore ju väldans smidigt att bara trycka av allt på en knapp på väggen istället! Det kanske inte är så intressant för särskilt många iofs... Själv gör jag en enkel lösning med ett grenuttag med överspänningsskydd och egen strömbrytare som jag kopplar in tv, digitalbox, stereo och mediaspelare på. Slår på och av allt med ett knapptryck, himla smidigt tycker jag! d^_^b

Det är väl för många som bryr sig om att det ska stå rätt tid i displayen när grejerna är igång

Rikard Ågren skrev:
Det är väl för många som bryr sig om att det ska stå rätt tid i displayen när grejerna är igång
Det har aldrig varit ett problem för mig? Antingen så har digitalboxen ett eget batteri som likt en vanlig PC löser det problemet, eller att den hämtar tid och sånt från nätet när den slås på. Kanallistor och andra inställningar finns också kvar så jag har aldrig upplevt det som ett problem. Vid närmare eftertanke bör det ju vara ett litet flashrom-minne som lagrar sånt iofs...

timmelstad skrev:
Du tänker på det jag skulle benämna "lampknappen" antar jag? :D
Hehe Ja. :cool:

Det får mig att fundera på varför man inte har..strömställare... till fler vägguttag, tänk där man har t ex tv, stereo m.m. som normalt står i standby-läge. Vore ju väldans smidigt att bara trycka av allt på en knapp på väggen istället! Det kanske inte är så intressant för särskilt många iofs... Själv gör jag en enkel lösning med ett grenuttag med överspänningsskydd och egen strömbrytare som jag kopplar in tv, digitalbox, stereo och mediaspelare på. Slår på och av allt med ett knapptryck, himla smidigt tycker jag! d^_^b
Man har strömställare till vägguttag i bland också, fast då kanske främst till uttag vid fönster där en fönsterlampa sitter i fönstret.

Ja, det där är en vanlig och bra lösning. :)

//Patrik

timmelstad skrev:

Såhär ser det ut bredvid min tv-hörna.
Strömbrytarna till höger är till tak och fönsterlampor, sektionsströmställaren är till vägguttagen för tv, reciever och dvd.
Förutom att jag slipper ha saker på standby så kan min 3-åriga son själv gå upp och "vrida" på tv:n kl 06.00 på söndagar, det gäller bara att komma ihåg att stänga av den med barnkanalen vald :)

• DSCF0020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma här, i treåringens rum är det en knapp på dosan till tv och digitalbox, och barnkanalen är alltid på, så damen hoppar upp och knäpper på av sig själv. Hon kan iofs sätta på tv och ändra volymen i vardagsrummet själv också med fjärrisen, det handlar bara om uppfostran ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.