E elmont skrev:
Nja, men på en dag fixar du det lätt. Och tid finns det alltid för ny tid kommer varje dag.
Visst kan man se det så, men en dag tar tiden slut och man dör.
Målet var att dra en CAT6 sladd genom röret, inte bygga om hela väggen som är bra som den är nu.
Ser inget att vinna på att såga i väggen, måla om och allt annat.

Bäst är att skita i det och hitta en annan lösning som kommer ta mindre än en dag :)

Bästa iden i tråden är att "demolera" dosan sen komma åt flexslangen, sätta ditt en rotdosa.
Så är man tillbaka på steg 1 och ska lista ut vart denna flexslangjävel tar vägen.

• Gilla
jimmy s
  • Laddar…
Lycka till ;)

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Vilket huvudverk.

Vet ni vad, jag skiter i detta och hittar en annan lösning för ändamålet som var tänkt.

Tänkte utnyttja en redan dragen flexslang men det sket sig så klart, sen kan det väldigt mycket vara så att flex röret går bara fram till nästa kopllingsdosa där el finns dragen och då är det hela meningslöst ändå.

Kåpan åker på igen och denna kopplingsdosa kan vila i fred.

Fattar aldrig folk som inte dokumenterar sitt arbete, vilken elektriker lixom ritar inte upp skiten på papper som han har installerat? Helt otroligt.

Jadu, finns det en ritning så följer man ju den men man ritar ju nästan aldrig upp vart och hur det är draget och vart alla rör går exakt. Vem vill betala för det? Hade du gjort det? :cool:

Får du i en CAT 6 kontakt i ett 16 slang som är räfflad invändigt , VP går kanske , prova först , sen blir det öppna allt som finns och se/känna om det finns ett tomt rör/slang i någon dosa och tuta.

Om du inte vill såga upp ett hål i väggen så skulle du kunna ta en hålsåg för apparatdosa och såg bort /sönder hela dosan. Sen får någon med liten hand eller med verktyg sträcka in och dra ner röret och så sätter du en rotdosa.

men jag hade sågat hålet…

A
G GoGetLost skrev:
Jadu, finns det en ritning så följer man ju den men man ritar ju nästan aldrig upp vart och hur det är draget och vart alla rör går exakt. Vem vill betala för det? Hade du gjort det? :cool:
Du menar att elektriker som standard ritar aldrig?
Det är ju "jätte jobbigt" att rita några linjer i olika färger / koder innan man lägger all el eller är det bra jag som är galen? Så Elektriker ritar i huvudet sen bygger hux flux och så är det klart? Lär de inte ut ritningar i elskolan?

Ska man har ritning får man betala 1000:- timmen för det också?

Elritningar visar nästan aldrig exakt vart ledningar och apparater ska sitta, utom då det är avgörande och då är just den dosan eller apparaten måttsatt på arbetsritningen. Elritningar visar "funktioner" i första hand.
Ritningar ska normalt vara färdiga INNAN man kan lämna ett pris på jobbet eller så gör elektrikern jobbet och lämnar ett underlag till kunden som kunden om denne vill kan be en konsult rita.
Normalt gör INTE elektriker ritningar vilket är ett konsultjobb, men dom flesta kunder tycker att det blir för dyrt och vill att elektrikern gratis ska göra ritningar. Möjligen gör elektrikern ett arbetsunderlag som är tänkt som eget "stöd" under arbetets gång.

• Gilla
  • Älska
Allmänobildad och 3 till
  • Laddar…
B
G GoGetLost skrev:
Nä! Inte en chans! Däremot brukar jag dra fram digitalkameran och knäppa lite kort och lägga i en speciell mapp. Hjälper ibland i alla fall, men långt ifrån alltid.

Jag blir så förbluffad över att man inte kommer ihåg bättre. När mark är återställd och ytskikt är fixade så slår den selektiva demensen till snabbare än kvickt.

• Gilla
  • Haha
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Du menar att elektriker som standard ritar aldrig?
Det är ju "jätte jobbigt" att rita några linjer i olika färger / koder innan man lägger all el eller är det bra jag som är galen? Så Elektriker ritar i huvudet sen bygger hux flux och så är det klart? Lär de inte ut ritningar i elskolan?

Ska man har ritning får man betala 1000:- timmen för det också?

Inte ofta nej, är inte ofta om ens någonsin som jag ritar upp något. Har aldrig varit en kund som vill det. Men nu tänker jag på mindre jobb.

Är det något bygge tex en villa som är projekterat så är ritningarna redan klara så det är bara att läsa och köra. Men många renoveringar som kanske omfattar en hel del så blir det utan ritningar. Är nog inget konstigt med det :rolleyes:

• Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Nä! Inte en chans! Däremot brukar jag dra fram digitalkameran och knäppa lite kort och lägga i en speciell mapp. Hjälper ibland i alla fall, men långt ifrån alltid.

Jag blir så förbluffad över att man inte kommer ihåg bättre. När mark är återställd och ytskikt är fixade så slår den selektiva demensen till snabbare än kvickt.

Samma här, mobilens kamera används flitigt i yrket men för det mesta är det ju mest användbart när snickare och plattsättare glömmer dosor bakom väggar och kakel :rolleyes: Det händer tyvärr rätt ofta

Tack för alla svar, jag förstår en del av er är elektriker :)
Jag skulle personligt alltid rita innan jag påbörjar något, el eller annat.

Problemet är att många kunder protesterar när man presenterar kostnaden för att uppdatera relationshandlingarna.
Det arbetet går utanför den tid installationen tar och den tiden ska det ju betalas för också
Ser alltid till att skriva i avtalet att kostnad för uppdatering av relationshandling inte ingår utan det tillkommer med X antal pengar
Då får kunden en ritning och inte bara några streck på en lossriven sida ur ett anteckningshäfte.
Det är ett jobb som inte kan utföras på plats och därför enligt några inte är debiterbart :cool:

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
A
Att upprätta en ritning och göra installationen efter den går snabbare än att försöka upprätta en ritning som stämmer överens med installationen när den redan är utförd.

Väldigt sällan kunder vill betala för att få en ritning upprättad. Inte ens vid nyproduktion av villor.

Jag brukar göra en grov skiss på någon kopia av planritningen, men det är bara för att det går fortare att jobba efter den, vilket innebär någon krona extra i förtjänst per arbetad timme.

Den enkla arbetsritningen gör jag i mitt huvud
Och som ni säkert förstår vill jag inte lämna det kvar när jag går hem :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.