Jag köpte ny spis för någon vecka sen och är tok nöjd! 👍 spis säger jag
Ny svart spis i ett kök med mörk kakelvägg och träarbetsytor, bredvid en äldre spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
snö15 och 4 till
  • Laddar…
vanhaniemi skrev:
Det samma gäller mikrovågsugnar. En inbyggnads kostar 4K medans en separat med hölje kostar 400kr.
Och så här kan man också göra, väldigt flexibel "installation".
Till ingen merkostnad alls:
Mikrovågsugn på hylla med köksredskap och öppet skafferi med diverse matvaror och förpackningar.
Skapa konto

• Gilla
clain och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Får se nu: IKEAs billigaste häll + ugn kostar idag 2295 + 1495 kr = 3990 kr.

Var hittar du en 60-centimeters spis med fyra värmezoner och ugn till det priset?

(Har själv IKEAs häll och ugn sedan år 2010.
Billigaste modellerna, men tillräcklig funktionalitet för oss.
Då kostade de 2995 + 1895 = 4890 kr)
Prisjakt listar 12 stycken 60 cm breda spisar som kostar max 3990: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s317815467&o=produkt_pris_inkmoms

Sen får du ju tänka på att med separat häll och ugn så tillkommer bänkskiva och skåpstomme, vilket inte behövs med en separat spis, dvs. priset för häll + ugn är högre än vad du skrev.

• Gilla
clain och 2 till
  • Laddar…
En inbyggnadshäll har mindre "verksam yta" än en spis. Dels blir den inte riktigt 60x60 eftersom det finns en ram av bänkskiva runtom. Och dels tar de förhatliga touchkontrollerna upp en del yta så att det blir ännu mindre mellanrum mellan plattorna. Det blir problem om man skall använda två stora stekpannor samtidigt. Eller i extremfall går det inte ens att använda en stor stekpanna och två små kastruller utan problem. Man kan inte ställa dem snett heller utan att begränsas av att man inte får ställa något på touchkontrollerna. Det är snyggare med inbyggnadshäll och det är praktiskt att torka av. Men enligt mig väger det inte på långa vägar upp nackdelarna.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Prisjakt listar 12 stycken 60 cm breda spisar som kostar max 3990: [länk]

Sen får du ju tänka på att med separat häll och ugn så tillkommer bänkskiva och skåpstomme, vilket inte behövs med en separat spis, dvs. priset för häll + ugn är högre än vad du skrev.
Men det där verkar ju bara vara gjutjärnsplattor, och möjligen någon halogenhäll.
Ganska stor skillnad mot induktionshäll tycker jag.

Prisökningen på en laminatbänk från 2600 mm till 3200 mm är nog marginell.

Avemo skrev:
En inbyggnadshäll har mindre "verksam yta" än en spis...mm
Nu tramsar du :thumbdown:

KnockOnWood skrev:
Och så här kan man också göra, väldigt flexibel "installation".
Till ingen merkostnad alls:
[bild]
Jag föredrar fullstora ;) + de ser bättre ut :cool: Bild på min

• Fullstor inbyggd ugn och kylskåp i ett träkök.
    Skapa konto
  • Gilla
Wirre740
  • Laddar…
vanhaniemi skrev:
Det samma gäller mikrovågsugnar. En inbyggnads kostar 4K medans en separat med hölje kostar 400kr.
Still worth it ;)

Tokslut skrev:
Jag föredrar fullstora ;) + de ser bättre ut :cool: Bild på min
Fast min ser mycket bättre ut, utan de sekunder när man öppnar skåpluckan för att öppna mikron för att ta ut/lägga in något i den.

Erkänn att en sådan där frontmonterad mikro inte är ett konstverk som man njuter av att se hela dagarna!

Förresten, vad då fullstora?
Kan du stoppa in mer potatismos i din (gräsligt fula) maskin?

Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
KnockOnWood skrev:
Men det där verkar ju bara vara gjutjärnsplattor, och möjligen någon halogenhäll.
Ganska stor skillnad mot induktionshäll tycker jag.

Prisökningen på en laminatbänk från 2600 mm till 3200 mm är nog marginell.
7 gjutjärn, 4 glaskeramik och 1 induktion i den listan.

Samt en skåpstomme och en låda under ugnen tillkommer också om man ska få något som är jämförbart med en komplett spis.
Vi har ingen laminatbänk utan en mycket tålig och hård granitskiva där bara håltagningskostnaden skulle gått på en hel del skulle jag tro. Kan inte tänka mig att välja en enkel ugn heller utan vill ha en som sköter rengöringen själv.

BirgitS
KnockOnWood skrev:
Nu tramsar du :thumbdown:
Hur många cm har du från bakkanten av hällen till framkanten, alltså bara den yta där du kan ställa en stekpanna?
Jag har 54 cm.

Vad gör du den dagen din häll går sönder och Ikea inte längre säljer några med exakt samma mått?

BirgitS
KnockOnWood skrev:
Förresten, vad då fullstora?
Kan du stoppa in mer potatismos i din (gräsligt fula) maskin?
Just potatismos har jag aldrig varit intresserad av att stoppa in i mikron men det är klart att det går att stoppa in större fat i en 60 cm bred mikro än i en liten. Utmärkt när man har gjort i ordningen steken till 10 gäster i god tid och vill lite snabbt värma upp skivorna lite just innan det är dags att äta, bara för att ta ett exempel.

BirgitS skrev:
Hur många cm har du från bakkanten av hällen till framkanten, alltså bara den yta där du kan ställa en stekpanna?
Jag har 54 cm.

Vad gör du den dagen din häll går sönder och Ikea inte längre säljer några med exakt samma mått?
Oj, min är bara 51 cm :(

Och den dagen den sorgen.
Vad gör du när den stora kometen kommer :)

BirgitS skrev:
Just potatismos har jag aldrig varit intresserad av att stoppa in i mikron men det är klart att det går att stoppa in större fat i en 60 cm bred mikro än i en liten. Utmärkt när man har gjort i ordningen steken till 10 gäster i god tid och vill lite snabbt värma upp skivorna lite just innan det är dags att äta, bara för att ta ett exempel.
Oj, min mikro som står i 60 cm skåpet har en roterande tallrik som bara är 28 cm i diameter.
Hur stor är din?

Men det räckte bra till 20 gäster på Valborgsmässoafton. Bara för att ta som ett exempel :p

PS
Att hålla på och skryta över "vem som har störst" är bara fånigt!
Man blir inte lyckligare av att har större mikro, försök att förstå det!

• Gilla
Sten L
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
PS
Att hålla på och skryta över "vem som har störst" är bara fånigt!
Man blir inte lyckligare av att har större mikro, försök att förstå det!
Jag köpte den micro jag ville ha som passade in bra i köket och var stark nog för att göra en påse popcorn på dryga 1:30 och som förövrigt har 36cm tallrik. Ogillar skarpt alla former av restriktioner, större har mindre restriktioner ;)

Och ang. kometen så spelar det ju lika lite roll vad jag gör med min micro då som du gör med de hundringar du sparat för att du gömmer din lilla i ett skåp ;)

förövrigt borde vita vitvaror vara förbjudna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.