Thomas_Blekinge skrev:
Varför ska man alltid rengöra allting?
För att det är skitigt kanske?

Man har sett att microvågsugnar och vanliga ugnar byggs in lite varstans i moderna kök, ibland lite väl inbyggt.
Vart tar oset vägen?

Jag har motvilligt vant mig vid touch - var svårt att få något annat till en separat häll. Och det är väl sant att det trots allt är lättare att hålla rent. Värst är det när man är två som lagar mat. Soppan kokar över, man springer och drar ner värmen men ingenting händer. Partnern hade valt en annan "platta" och nu var det förstås den man drog ner värmen på istället. I panik touchar man nu överallt man kommer åt innan man till sist slår av hela hällen och börjar om på nytt.

Om det finns hällar med varsitt separat värmereglage per "platta" så vore det en fördel. Må så vara touch eller ej.

Redigerat:
  • Gilla
Petter Forsen och 1 till
  • Laddar…
Klicka skrev:
Är det helt ute att välja spis istället för häll till nytt kök?
Ja. Fast det är ju du som ska bo där så välj det du gillar. Finns riktigt bra spisar från bla Husqvarna med induktionshäll och ugn med pyrolysrengöring.

Sedan går det inte rakt av säga att spis är ute för väljer du en 90 cm bred spis från Ilve, Smeg eller någon annan tillverkare av sådana pjäser är du hippare än de flesta med separat ugn och häll...

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Pen skrev:
Om det finns hällar med varsitt separat värmereglage per "platta" så vore det en fördel. Må så vara touch eller ej.
Så är det på vår häll från Husqvarna.

TheGame skrev:
Man har sett att microvågsugnar och vanliga ugnar byggs in lite varstans i moderna kök, ibland lite väl inbyggt.
Vart tar oset vägen?
Moderna ugnar släpper ut sin överluft framåt, inte bakåt. Dock har jag aldrig upplevt överluften från en ugn som os.

roland53 skrev:
Ja, fem år är ju inget tidsspann att tala om när en fastighet lever 75-100 år.

Antalet lägenheter som byggs nu i f.h.t totala antalet lägenheter som används är ju bara några procent, så vad som satts in de senaste 5-10 åren är ju ingen sanning om vad som finns i övriga äldre beståndet.
Vi pratar ju om huruvida det är ute eller ej att ha en spis och eftersom man aldrig bygger nya lägenheter eller hus med spis längre (bortsett från stora ILVE-spisar och likn.) så får man anse att det är ute. Att sedan det befintliga beståndet fortfarande har spis är knappast ett argument för nuläget. Med samma argument skulle man kunna sätta in 2-glas fönster i samtliga nybyggen...

I gamla villan har vi häll plus separat ugn. I nya vi ska bygga vill min fru ha en spis! Eftersom det är hon som har stort intresse av matlagning så får hon som hon vill. :)

falkn skrev:
Vi pratar ju om huruvida det är ute eller ej att ha en spis och eftersom man aldrig bygger nya lägenheter eller hus med spis längre (bortsett från stora ILVE-spisar och likn.) så får man anse att det är ute. Att sedan det befintliga beståndet fortfarande har spis är knappast ett argument för nuläget. Med samma argument skulle man kunna sätta in 2-glas fönster i samtliga nybyggen...
Jag bodde i en helt nyproducerad huresrättslägenhet (2013) där separat spis var standard i hela huset. Flyttade sedan till annan hyresrätt som var totalrenoverad men också där hade en vanlig spis valts. Min tanke är att dessa är billigare o lättare att underhålla än häll och ugn...?

Dubbla ugnar är svårt att få till bra vid separat ugn och häll.

Förstår mig inte på byggandet där ugn placeras långt bort från fläkt, ser inte heller poängen med upphöjd ugn heller. Så mycket används inte ugnen så det behövs, däremot upphöjd diskmaskin. Det är perfa för arbetsställningarna.

• Gilla
Pollyester och 1 till
  • Laddar…
En snabb googling på några kommunala bostadsbolag (MKB & LKF) som har och har haft mycket nybyggd de senaste åren ger att det är spis som gäller.
Dock har man tydligen i vissa fall uppgraderat till varmluftsugn och keramikhälll.

Som sagt,
detta är hyreslägenheter och sådana är typiskt lite budget jämnfört med bostadsrätter och villor, men säga att det är ur mode är lite magstarkt.
Dock så har man oftast mer valfrihet i bostadsrätter och villor och där är det säkerligen ur mode att sätta en spis, men det kommer ju med en prislapp.

:x

• Gilla
245 Lux
  • Laddar…
DMOL skrev:
Touchknappar är djävulens påfund...
Nej, tvärt om! Århundradets uppfinning!
Kanske dina fingertoppar är för "torra" ;)

13th Marine skrev:
Vred är hopplösa att rengöra, touch går på ett kick!
Instämmer, touch är toppen!

Thomas_Blekinge skrev:
Häll plus ugn kostar dubbelt så mycket som en spis som innehåller häll och ugn. Det måste vara ett jävla jobb att plocka isär en spis till separat häll och ugn.
Får se nu: IKEAs billigaste häll + ugn kostar idag 2295 + 1495 kr = 3990 kr.

Var hittar du en 60-centimeters spis med fyra värmezoner och ugn till det priset?

(Har själv IKEAs häll och ugn sedan år 2010.
Billigaste modellerna, men tillräcklig funktionalitet för oss.
Då kostade de 2995 + 1895 = 4890 kr)

Spis baxar man ut och slänger in en ny på 10minuter utan att röra bänkskivan. Tror det är därför det används

• Gilla
felixtb och 4 till
  • Laddar…
Det samma gäller mikrovågsugnar. En inbyggnads kostar 4K medans en separat med hölje kostar 400kr.

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.