Hej. Håller på att värmeisolera ett uterum. Ska alltså isolera och sätta in värmepump med förhoppning att kunna vara där året runt. När jag bryter upp golvet är jag osäker på om reglarna är tryckta. Isf bör dom väl bytas ut? Trallen ska bytas mot spånskivor.
Uterummet är inbyggt under husets tak runt 2007.
Fråga: tror ni reglarna är tryckta eller inte?
Isf. Måste jag byta ut dom?
Man kan Jämföra med den nya plankan som sitter fastspikad på ena regeln.
Uterummet är inbyggt under husets tak runt 2007.
Fråga: tror ni reglarna är tryckta eller inte?
Isf. Måste jag byta ut dom?
Man kan Jämföra med den nya plankan som sitter fastspikad på ena regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
nä jag ser inget tryckt virke.
Du skulle inte behövt byta även om det var tryckt.
Nej.
Det som ryms i Daniel aningen korta förklaring är väl att hade det varit tryckt virke från 2007 så innehåller det inte de skadliga ämnen tryckt virke gjorde förr och utgör således inte någon risk. Ungefär så. Eller så menar Daniel något helt annat, det är svårt att veta.
Jag funderar på en annan sak - och det kanske inte spelar någon som helst roll i praktiken -.och det är den där korta regelbiten på bilden. Den är upphängd i en ordentlig balksko i ena änden och ett enkelt vinkeljärn i andra. Nu kanske det inte är någon större belastning just där - svårt att avgöra av bilden - men OM det vore möjligt och OM det känns tveksamt hade jag nog satt dit en riktig balksko ändå, när jag ändå höll på liksom... men det är ju jag...
Jag funderar på en annan sak - och det kanske inte spelar någon som helst roll i praktiken -.och det är den där korta regelbiten på bilden. Den är upphängd i en ordentlig balksko i ena änden och ett enkelt vinkeljärn i andra. Nu kanske det inte är någon större belastning just där - svårt att avgöra av bilden - men OM det vore möjligt och OM det känns tveksamt hade jag nog satt dit en riktig balksko ändå, när jag ändå höll på liksom... men det är ju jag...
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Ja hans kommentar var lite kortfattad.T ToRy skrev:Det som ryms i Daniel aningen korta förklaring är väl att hade det varit tryckt virke från 2007 så innehåller det inte de skadliga ämnen tryckt virke gjorde förr och utgör således inte någon risk. Ungefär så. Eller så menar Daniel något helt annat, det är svårt att veta.
Jag funderar på en annan sak - och det kanske inte spelar någon som helst roll i praktiken -.och det är den där korta regelbiten på bilden. Den är upphängd i en ordentlig balksko i ena änden och ett enkelt vinkeljärn i andra. Nu kanske det inte är någon större belastning just där - svårt att avgöra av bilden - men OM det vore möjligt och OM det känns tveksamt hade jag nog satt dit en riktig balksko ändå, när jag ändå höll på liksom... men det är ju jag...![]()
Alla här verkar vara eniga att det inte är tryckta reglar. Det avgör saken.
Ska kika på den lilla regelbiten nästa gång jag är nere och kryper.
Tack för kommentaren.
Det som är problemet med fuktiga impregnerade sylar från 70talet är att de är fuktiga och innehåller pentaklorfenol. Det är ingen bra kombination. Men pentaklorfenol förbjöds 1978. Tryckimpregnerat virke från 2007 är impregnerat med kopparsalter. De luktar inte och bildar inte farliga emissioner i luften. Det är inget problem att bygga in tryckimpregnerat virke, även om många tror det.
OK är det så det ligger till. TackarD Daniel 109 skrev:Det som är problemet med fuktiga impregnerade sylar från 70talet är att de är fuktiga och innehåller pentaklorfenol. Det är ingen bra kombination. Men pentaklorfenol förbjöds 1978. Tryckimpregnerat virke från 2007 är impregnerat med kopparsalter. De luktar inte och bildar inte farliga emissioner i luften. Det är inget problem att bygga in tryckimpregnerat virke, även om många tror det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden