Hej. Håller på att värmeisolera ett uterum. Ska alltså isolera och sätta in värmepump med förhoppning att kunna vara där året runt. När jag bryter upp golvet är jag osäker på om reglarna är tryckta. Isf bör dom väl bytas ut? Trallen ska bytas mot spånskivor.

Uterummet är inbyggt under husets tak runt 2007.

Fråga: tror ni reglarna är tryckta eller inte?
Isf. Måste jag byta ut dom?
Man kan Jämföra med den nya plankan som sitter fastspikad på ena regeln.
Öppet golv i uterum visar träreglar och balkskor mot en betonggrund, jämförelse med ny plankbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nä jag ser inget tryckt virke.

Tack för snabbt svar. Är lite osäker då dom ser så mörka ut. Jag hade satt dit tryckta reglar om jag byggde altanen 2007.
Så här ser projektet ut hittills.
Altan under renovering med plankor, verktyg och byggmaterial synligt vid ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej det är inte tryckat och jag tycker inte du skall byta, bara dumt. Se till att det är torrt bara

Du skulle inte behövt byta även om det var tryckt.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du skulle inte behövt byta även om det var tryckt.
Varför skulle inte det behövs menar du? Finns det inte risk att det blir skadlig lukt av dom när jag sätter in värme i uterummet.

Nej.

Det som ryms i Daniel aningen korta förklaring är väl att hade det varit tryckt virke från 2007 så innehåller det inte de skadliga ämnen tryckt virke gjorde förr och utgör således inte någon risk. Ungefär så. Eller så menar Daniel något helt annat, det är svårt att veta.

Jag funderar på en annan sak - och det kanske inte spelar någon som helst roll i praktiken -.och det är den där korta regelbiten på bilden. Den är upphängd i en ordentlig balksko i ena änden och ett enkelt vinkeljärn i andra. Nu kanske det inte är någon större belastning just där - svårt att avgöra av bilden - men OM det vore möjligt och OM det känns tveksamt hade jag nog satt dit en riktig balksko ändå, när jag ändå höll på liksom... men det är ju jag... :)

T ToRy skrev:
Det som ryms i Daniel aningen korta förklaring är väl att hade det varit tryckt virke från 2007 så innehåller det inte de skadliga ämnen tryckt virke gjorde förr och utgör således inte någon risk. Ungefär så. Eller så menar Daniel något helt annat, det är svårt att veta.

Jag funderar på en annan sak - och det kanske inte spelar någon som helst roll i praktiken -.och det är den där korta regelbiten på bilden. Den är upphängd i en ordentlig balksko i ena änden och ett enkelt vinkeljärn i andra. Nu kanske det inte är någon större belastning just där - svårt att avgöra av bilden - men OM det vore möjligt och OM det känns tveksamt hade jag nog satt dit en riktig balksko ändå, när jag ändå höll på liksom... men det är ju jag... :)
Ja hans kommentar var lite kortfattad.
Alla här verkar vara eniga att det inte är tryckta reglar. Det avgör saken.

Ska kika på den lilla regelbiten nästa gång jag är nere och kryper.

Tack för kommentaren.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Det som är problemet med fuktiga impregnerade sylar från 70talet är att de är fuktiga och innehåller pentaklorfenol. Det är ingen bra kombination. Men pentaklorfenol förbjöds 1978. Tryckimpregnerat virke från 2007 är impregnerat med kopparsalter. De luktar inte och bildar inte farliga emissioner i luften. Det är inget problem att bygga in tryckimpregnerat virke, även om många tror det.

D Daniel 109 skrev:
Det som är problemet med fuktiga impregnerade sylar från 70talet är att de är fuktiga och innehåller pentaklorfenol. Det är ingen bra kombination. Men pentaklorfenol förbjöds 1978. Tryckimpregnerat virke från 2007 är impregnerat med kopparsalter. De luktar inte och bildar inte farliga emissioner i luften. Det är inget problem att bygga in tryckimpregnerat virke, även om många tror det.
OK är det så det ligger till. Tackar

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.