Håller på och lägger om en del silikonfogar i fastigheten. En del av de gamla fogarna i duschen har svarta prickar på sig:
Den första bilden år från väggen där duschen är monterad, och den andra av golvbrunnen. Är det här som jag tror svartmögel? Det sitter inte ytligt och kan inte skrapas bort; jag skar bort en av fogarna och det svarta går in i silikonet, ser ut som att det fyller upp ett hålrum. Fogen är ju inte ny utan har ett antal år på nacken, men det intressanta är dock att det finns en betydligt äldre fog precis i duschen utan en enda sådan prick. Kan det månne ha varit dåligt anti-mögelmedel eller gammalt silikon? Eller borde man fuktighetsmäta och se över ventilationen? Golvytan är våt högst ett par tre timmar efter en dusch, men har inte koll på hur mycket vatten som rinner bakom kaklet, t.ex. bakom blandarens rörmanschett.
Tack för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den första bilden år från väggen där duschen är monterad, och den andra av golvbrunnen. Är det här som jag tror svartmögel? Det sitter inte ytligt och kan inte skrapas bort; jag skar bort en av fogarna och det svarta går in i silikonet, ser ut som att det fyller upp ett hålrum. Fogen är ju inte ny utan har ett antal år på nacken, men det intressanta är dock att det finns en betydligt äldre fog precis i duschen utan en enda sådan prick. Kan det månne ha varit dåligt anti-mögelmedel eller gammalt silikon? Eller borde man fuktighetsmäta och se över ventilationen? Golvytan är våt högst ett par tre timmar efter en dusch, men har inte koll på hur mycket vatten som rinner bakom kaklet, t.ex. bakom blandarens rörmanschett.
Tack för svar.
Så ser det ut i alla badrum efter ett tag. Fullt normalt och inget att bry sig om så du behöver inte göra någonting.
Alltså. Badrumsgolv är alltid pissblöta under kaklet vilket är helt I sin ordning. Därför finns inte heller någon anledning till fuktmätning.
Läs detta tre gånger och efter varje genomläsning tager du dig en regäl rackabajsare och sedan lägger du dig med ett leende för att du sparat in tusentals kronor i onödiga undersökningskostnader.😀
Alltså. Badrumsgolv är alltid pissblöta under kaklet vilket är helt I sin ordning. Därför finns inte heller någon anledning till fuktmätning.
Läs detta tre gånger och efter varje genomläsning tager du dig en regäl rackabajsare och sedan lägger du dig med ett leende för att du sparat in tusentals kronor i onödiga undersökningskostnader.😀
Redigerat:
Nja, har ett annat badrum med 10 år på nacken, lika gamla silikonfogar och dusch nästan dagligen, utan en enda sådan prick (inte ens nere i 90-graders hörnet vid duschen). Bra ventilation dock. Vi använde Kiiltos sanitetssilikon om jag minns rätt. Den har förlorat sin originalfärg och blivit ganska sjaskig, men inga "mögelfläckar".
Skall testa skrubba med klorin. Men som sagt fläckarna i de fogar jag ersatte verkade "tredimensionella" vid genomskärning, snarare än ytliga.
Finns det någon orsak att tro att dessa fläckar orsakas av a) långvarig fuktbelastning bakifrån (mellan kakel och tätskikt) eller b) hög luftfuktighet i badrummet pga. otillräcklig ventilation? Skall tillägga att kakelfogarna inte uppvisar svarta fläckar.
Redigerat:
Organiska avlagringar och otillräcklig ventilation brukar vara dom vanligaste orsakerna..
Det mögelhämnande medel som finns i silikon brukar avta och om man vill ha det rent och snyggt så får man silikona om och ta bort det gamla…
Det mögelhämnande medel som finns i silikon brukar avta och om man vill ha det rent och snyggt så får man silikona om och ta bort det gamla…
Klorin gör ingenting. Provade först med en skaplig lösning, baddade en 15-20 minuter och skrubbade. Sedan samma procedur outspädd, ingen förändring. Kommer att göra om fogarna istället. Då vet man hur snabbt det kommer tillbaka, vilket kanske ger en hint om badrummets hälsa.
Tror inte att tidigare ägare har använt dåligt / gammalt / felaktigt silikon då denne var byggare och man kan se på första bilden att fogen är riktigt snyggt utförd med knivskarp tejpkant och jämn tjocklek. Detta till trots har de svarta prickarna uppstått under bara ett par år.
Blir Sikasil-C nu, då jag redan påbörjat en tub. Ingen aning om den är skit, men tar risken (det ryktas att det är stor skillnad mellan olika märken, men ingen kan riktigt rekommendera en klar vinnare). Någon säger att man skadar den mögelhämmande medlet om man använder diskmedel vid applikationen, finns det något fog (ha) för påståendet? Svårt att "smeta ut" fogen jämnt och snyggt utan diskmedel.
Tror inte att tidigare ägare har använt dåligt / gammalt / felaktigt silikon då denne var byggare och man kan se på första bilden att fogen är riktigt snyggt utförd med knivskarp tejpkant och jämn tjocklek. Detta till trots har de svarta prickarna uppstått under bara ett par år.
Blir Sikasil-C nu, då jag redan påbörjat en tub. Ingen aning om den är skit, men tar risken (det ryktas att det är stor skillnad mellan olika märken, men ingen kan riktigt rekommendera en klar vinnare). Någon säger att man skadar den mögelhämmande medlet om man använder diskmedel vid applikationen, finns det något fog (ha) för påståendet? Svårt att "smeta ut" fogen jämnt och snyggt utan diskmedel.
Jag fogar mycket, men inte i badrum, utan runt dörrar i kylrum.
Använder bara Sikasil C av den anledningen att den har bäst konsistens, enklast att foga snyggt med.
Nån mögel på den har jag aldrig sett, men det är oftast miljöer med konstant fukt, kallt och jag använder i princip bara transparent, alltså inte jämförbart med vit fog i ett badrum.
Använder bara Sikasil C av den anledningen att den har bäst konsistens, enklast att foga snyggt med.
Nån mögel på den har jag aldrig sett, men det är oftast miljöer med konstant fukt, kallt och jag använder i princip bara transparent, alltså inte jämförbart med vit fog i ett badrum.
Mögel kommer mycket snabbare om man inte tvättar bort tvålrester och annan smuts. Så lite beroende på hur städningen är, går det lite olika fort. Sen har ju badrum med golvvärme normalt mycket torrare på golvet.
Man kan skära bort och foga om, tror inte du får bort det med klorin med mindre jobb.
Man kan skära bort och foga om, tror inte du får bort det med klorin med mindre jobb.
Aldrig mjukfog/silikon runt brunnen! Det ska vara en riktig hårdrog där.J Johannes W. E. Eriksson skrev:Håller på och lägger om en del silikonfogar i fastigheten. En del av de gamla fogarna i duschen har svarta prickar på sig:
[bild]
[bild]
Tack för svar.
MVH våtrumsansvarig
Om man skall ge sig i kast med att dra några linor hårda grejer där, borde man ju först skära bort den gamla silikonfogen. Men tätskiktet vill man ju inte gärna gå i närkamp med med brytbladsniven---så det kommer att lämna en del silikonrester kvar runt brunnen. Blir det bra med bruk ovanpå detta? Det mesta fäster ju inte något vidare på silikon.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan jag ta bort det här ventilationsröret i badrummet?
Ventilation -
Kan någon förklara varför det ser ut såhär?
Värme allmänt -
Vad är det här för ”uttag”?
Badrum -
Det usla rådet ”äsch du ska ju bo i det här huset jättelänge”
Köpa & Sälja hus -
Vet någon vad det här kan vara för inbyggd kanal i källaryttervägg?
Ventilation