G
Känns dyrt vist är tomten fin men ett vanligt 1/½ hus där man spenderat lite mer på ytskikten men snålat på annat typ uppvärmningen.

Inget garage inget förråd känns dom värderingen är helt off..

Garanterat bra med prutmån (vi pratar säkert om miljoner) om säljarna måste flytta.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Allt är ju relativt. Köpte mitt hus i Bromma för 12 miljoner 2020, precis när marknaden hade kraschat pga corona. Hade nog behövt slanta upp 15-16 om inte alla trodde att världen skulle explodera. Med det vill jag ha sagt att det där huset som du kikar på TS, det kommer knappast bli billigare i närtid. På lång sikt kommer det bli betydligt dyrare.

• Gilla
Harkhatgator och 1 till
  • Laddar…
Harkhatgator Harkhatgator skrev:
Tack för svar och input Fribygg! Vi är i valet och kvalet. Men jag tror du har rätt. Enklare kortsiktigt att bara flytta in i redan byggt hus, men i det långa loppet är det mer speciellt att ha gjort valen i och runt hemmet själva.
Jag skulle nog säga att det är alldeles för mycket begärt. Men som någon tidigare nämnt är det ju marknaden som reglerar. Vill någon betala det så är det rätt pris. Men om ni kan köpa tomt för 3-3,5 Mkr och bygger själva så kommer ni hamna en bra bit under (om det skulle vara liknande hus).
Vi har byggt 2024 och jag skulle säga att det huset du länkade till kostar max 4,5 Mkr färdigt och klart från hustillverkaren med totalentreprenad. Sen finns det inte ens garage eller något. Så bygg själv istället och du får precis det huset du vill med alla val ni önskar.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Tycker byggstenen "borås" gör att det känns mycket, när jag funderar en stund. Sedan då inget garage, ingen bergvärme osv.
Vad kostar en vanlig "villaområdeskåk", resp något påkostat med "finläge"?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Så bygg själv istället och du får precis det huset du vill med alla val ni önskar.
Om TS saknar tidigare erfarenhet tycker jag inte ett mångmiljonprojekt är det bästa att starta med, klokare vore nog att låta bygga ett hus avpassat för de egna behoven.
(Att lyckas få med allt man önskar med en budget på kanske 10 mille skulle jag tro är svårt men inte omöjligt, det gäller ju att anpassa önskningarna isåfall)

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja, exakt, jag tror sett till andra hus och försäljningar i närheten att ett mer förväntat och rimligt pris hade varit 7-8 miljoner. Det var så vi hade diskuterat innan. Samtidigt är det en sak vad de vill (hoppas!) få. Lägger man ut det för 11 kanske man får 9 och då har man säljare ändå gjort en väldigt bra affär. Samtidigt som köparen tror eller intalar sig själv att den gjorde en kanondeal.
Jag bor i Stockholm och här är ju priserna som de är, men jag är chockad över hur gott ställt folk har det ute i landet! 11 mille för en villa i Borås? Vad har folk för löner då? Det får du en topprenoverad våning på Östermalm på 80-90 kvadrat för...

Hade jag haft den ekonomin hade jag lätt köpt tomt och byggt MITT drömhus istället.

• Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om TS saknar tidigare erfarenhet tycker jag inte ett mångmiljonprojekt är det bästa att starta med, klokare vore nog att låta bygga ett hus avpassat för de egna behoven.
(Att lyckas få med allt man önskar med en budget på kanske 10 mille skulle jag tro är svårt men inte omöjligt, det gäller ju att anpassa önskningarna isåfall)
Du kanske missförstod mig eller så uttryckte jag mig inte tydligt nog. Menade såklart inte att han ska bygga huset med egen arbetskraft. Utan tar kontakt med några hustillverkare. Där finns en uppsjö av kataloghus och så finns det oftast olika varianter av anpassningsmöjligheter. Går hos flera även att få ett hus uppritad efter egna behov. Sen kan man välja material och annat. Totalentreprenad så behöver man inte sköta allt själv. Dom flesta jobbar med lokala firmor (VVS, el, osv.) så att det är bra med totalentreprenad.
Det tycker jag är inget krångligt även om man inte har tidigare erfarenhet.
Och det kommer landa långt under 10 mille. Såklart beroende av pris på tomten. Men om vi antar 3 mille för tomten så hittar man nog inte hos en enda tillverkare ett hus som kostar 7 mille. Vi byggde ett hyfsad stort hus med en tillverkare som ligger i högsta prissegmentet. Det hamnade på runt 4 mille utan tomt och allt omkring (fiber, va anslutning). Så inga problem att hamna under den prislappen.

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
Tycker det ser ut som ett hus som kostar ca 30k/kvm att bygga nytt. Lägg på tomten på det.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Sen värderar vissa också att slippa bygga men ändå få nytt. Inte direkt kul process att bygga nytt.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Sen värderar vissa också att slippa bygga men ändå få nytt. Inte direkt kul process att bygga nytt.
Om man inte gillar att bygga själv ser man ju till att få det gjort på totalentreprenad, ska det dessutom passa tomt och familjen som låter bygga drömkåken är det nog bäst att satsa på arkitektritat.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Värdet är ju vad nån är villig att betala för det.

Många försöker nu att lägga ut dyrt för att se om de "missat" prisraset.

Då kan det ju hända att ägaren är den som värderar huset mest och behåller det.

Men som sagt.
Läge läge läge. Det är det enda man inte kan åtgärda i princip...

För övrigt ser det väl ut som generiskt nyproduktion. Folk blir lätt förvirrade av nya takpannor, lite ny färg och nytt kök/badrum. Inte alls ett hus värt i sig bara 7 miljoner. Frånluftsvärmepump är ju en budgetlösning.

Tomten köptes ju dessutom på toppen. Är det värt det nu?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jättetack verkligen för alla svar och kloka råd. Det hjälper oerhört mycket. Ni är grymma! Man undrar lite hur mäklare landar i den bedömningen. Det säljs inte jättemycket hyfsat nybyggda hus med det läget i Sandared så förmodar att många potentiella köpare är osäkra på prissättningen, däribland vi. Bra då att höra åsikter från andra, mer rutinerade.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
det ett rimligt pris? Tomten köptes 2020 för 2,5 miljoner. Man förstår att säljarna vill göra en vinst men är det
Andra hus i området går ju för 6.5M
Ni kan ju köpa tomt med bättre läge för 3M. Bygg för 5M så kommer ni undan med 8M och bättre läge istället för 11M.

Men hus är värde det folk är villiga att betala. Mäklare bara gissar, de är ingen facit.
Ring mäklaren igen, fråga om h*n sa fel eller behöver dubbelkolla sina siffror.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Ljusa vardagsrumsmöbler med ljusinsläpp från stort fönster och hög tröskel vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

varför är tröskeln så hög ?

• Haha
BaltzarH
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[bild]

varför är tröskeln så hög ?
För att rutorna ska linjera i överkant på utsidan?
Balkong med vit trästaket, fönsterparti i bakgrunden och tak med röd takpanna synligt i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.