Har precis köpt ett hus där vi i avtalet fick med en klausul att ett hål runtomkring ett avluftningsrör skulle fixas, samt eventuella följdproblem.
Här är före- och efterbild. Det mest anmärkningsvärda är att det är fortfarande inte tätt, då man kunde se att sågspån under hålet blivit blöt av dagens regn.
Jag undrar nu om denna "lagning" är korrekt utförd? I mina ögon ser det ut som en lagning som gjorts enbart inifrån med silikon.
Här är före- och efterbild. Det mest anmärkningsvärda är att det är fortfarande inte tätt, då man kunde se att sågspån under hålet blivit blöt av dagens regn.
Jag undrar nu om denna "lagning" är korrekt utförd? I mina ögon ser det ut som en lagning som gjorts enbart inifrån med silikon.
Utan att veta hur det ser ut på ovansidan kan jag ändå säga att jag hade aldrig godkänt det där. Hade jag vart du hade jag kollat hur det ser ut på ovansidan snarast.
Är spånet blöt är det inte riktigt gjort.
Kan va att du behöver byta brädor också!
Finns finns genomföringsstosar att köpa.
Är spånet blöt är det inte riktigt gjort.
Kan va att du behöver byta brädor också!
Finns finns genomföringsstosar att köpa.
Ok. Tyvärr var det inte möjligt att gå upp på taket och se lagningen. Men det lutar väl åt att få den lagningen kontrollerad (både innefrån samt utifrån) av en oberoende part för att se att den klausulen har blivit uppfylld.T Tjrex skrev:
Vad är det uppe på taket? En gammal ventilationshuv eller bara röret rakt upp?
Gamla ventilationshuvar är ju inte alltid lika täta/bra som moderna, men att se himlen (?) är ju lite väl dåligt.
Åtgärden ska ju ske på utsidan, bara det faktum att dom försökt täta underifrån är ju fel från början?
Finns ju inget behov av det om genomförningen är rätt uförd.
(är dock inte takexpert direkt)
Gamla ventilationshuvar är ju inte alltid lika täta/bra som moderna, men att se himlen (?) är ju lite väl dåligt.
Åtgärden ska ju ske på utsidan, bara det faktum att dom försökt täta underifrån är ju fel från början?
Det är bara ett rör som går rakt upp. Ja jag tänker också så, just nu har vi ingen aning om det vatten som läcker in rinner ut på något annat ställe.O [old rusty] skrev:Vad är det uppe på taket? En gammal ventilationshuv eller bara röret rakt upp?
Samt eventuella följdproblem är en rätt "bred skrivning" . Ser ut som en del av råsponten kan ingå i det..
Vad har du för värmesystem?R r91 skrev:
Röret lär vara avluftningen till ett öppet expansionskärl.
Om du inte använder det öppna expansionskärlet så går det att ta bort röret helt. Då går det oftast att täta taket på ett bättre/lättare sätt.
Hur är taket uppbyggd?
Klicka här för att svara