Fick hjälp att skruva upp nya badrumshyllan och upptäckte då att kablarna från väggen låg fria utanpå. Är det bara att ta ner allt och göra om eller kan jag täta detta på något sätt? Kablarna är superspända mot väggen.
Det var kanske inte så snyggt men det är inte farligt. Täta hade jag inte gjort. Bara lämna det.
Kabeln är ju skalad i höjd med väggen så går det inte att dra fram mer av kabeln kommer det ju behöva se ut så där med ledarna...
Kabeln är ju skalad i höjd med väggen så går det inte att dra fram mer av kabeln kommer det ju behöva se ut så där med ledarna...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Det där är FK/FQ som tittar fram ur ändan på ett VP-rör. Enkelisolerad installationskabel som skall ligga i en kapsling så att man får dubbel isolering. Aldrig bra att ha den fritt i rummet, speciellt inte i ett badrum. Det bästa vore om elektrikern satte en dosa över hålet och gjorde en skarv inne i den till badrumsskåpets armatur. Dosa skall vara avsedd för utrymmet. Alternativt flytta hela skåpet uppåt.
Dra om kablarna hjälper inte eftersom de fortfarande hamnar utanför en kapsling. Isåfall får man dra om med dubbelisolerad kabel och avmantla den inne i VP-röret.
Dra om kablarna hjälper inte eftersom de fortfarande hamnar utanför en kapsling. Isåfall får man dra om med dubbelisolerad kabel och avmantla den inne i VP-röret.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Om man får göra det, så är det väl OK. Vet att min elektriker gjorde det för svagström inne i elcentralen. Nu var ju TS kablar för korta och måste ändå bytas.Alfredo skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 467 inlägg
Enkelisolerade ledare som ligger klämda mot kanten på skåpet borde väl betyda att där finns risk för skav. Med anda ord inte valfritt att göra om.
@Elin Mattsson Betyder "superspända" att ledarna är utsträckta för att de är för korta, eller att de är fastklämda mellan kanten på skåpet och väggen?
@Elin Mattsson Betyder "superspända" att ledarna är utsträckta för att de är för korta, eller att de är fastklämda mellan kanten på skåpet och väggen?
Ja, jag hade ju räknat med att jag skulle få skåpet rakt ovanpå befintligt hål i väggen. Men så är risken eller priset jag fick betala för otydlig kommunikation.Johan Gunverth skrev:
Det där är FK/FQ som tittar fram ur ändan på ett VP-rör. Enkelisolerad installationskabel som skall ligga i en kapsling så att man får dubbel isolering. Aldrig bra att ha den fritt i rummet, speciellt inte i ett badrum. Det bästa vore om elektrikern satte en dosa över hålet och gjorde en skarv inne i den till badrumsskåpets armatur. Dosa skall vara avsedd för utrymmet. Alternativt flytta hela skåpet uppåt.
Tack för tydligt svar.R Räknenisse skrev:
Klicka här för att svara