2 370 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Är det här en hydroforpump?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 629 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Detta är ett konsumentforum.R RasmusVVS skrev:
Om du som eventuell yrkesutövare vill komma med något så är du välkommen men räkna inte med att få något betalt för de råd som du ger.
Jag tror nog att det sitter en backventil någonstans emellan pump och intaget i brunnen.
Men behöver det verkligen tömmas?
Gissar att det ligger på frostfritt djup eller?
Slangen in ligger på 1,2m djup mot marken utanför, vilket verkar vara frostfritt i Östergötland om det är sandig jord, så jag antar att de som grävde vet vad de höll på med. Som @SågspånPappspikEternit påpekade kanske källaren är frostfri också, i så fall är det övriga systemet som behöver tömmas om jag vill kallställa torpet antar jag, eller bara för att säkra upp om det skulle bli strömavbrott i kallaste februari, trist om något fryser sönder tänker jag.P PappasHammare skrev:Detta är ett konsumentforum.
Om du som eventuell yrkesutövare vill komma med något så är du välkommen men räkna inte med att få något betalt för de råd som du ger.
Jag tror nog att det sitter en backventil någonstans emellan pump och intaget i brunnen.
Men behöver det verkligen tömmas?
Gissar att det ligger på frostfritt djup eller?
Jag har inte alls missförstått något.A Avemo skrev:
Jag vet även att jag har rätt att kräva debitering för vad jag vill. 😉
Absolut, vi är överens om att bara stänga av pumpen tömmer inte systemet. Det är ganska uppenbart.
Men det finns som standard ingen backventil (BV) i pump.
Om elementet gjorde av med 10 kWh per dygn innebär det ungefär 400 W kontinuerligt. Det låter oväntat mycket. Vilken effekt är det på elementet? Är det dragigt någonstans? Det kanske går att täta lite springor. Under de förutsättningarna skulle jag inte lita på att det var frostfritt utan elementet. Oavsett är det viktigare att tömma systemet uppe i huset än i källaren.M molotch skrev:Slangen in ligger på 1,2m djup mot marken utanför, vilket verkar vara frostfritt i Östergötland om det är sandig jord, så jag antar att de som grävde vet vad de höll på med. Som @SågspånPappspikEternit påpekade kanske källaren är frostfri också, i så fall är det övriga systemet som behöver tömmas om jag vill kallställa torpet antar jag, eller bara för att säkra upp om det skulle bli strömavbrott i kallaste februari, trist om något fryser sönder tänker jag.
Elementet är på 800W. Det finns ett litet fönster i källaren som inte är helt tätt så det kan ha bidragit till läckage. Jag tror jag ska slå igen fönstret med isolering till kommande vinter och sänka tröskeln för stödvärme så får vi se om vi kanske kan spara några kronor där.A Avemo skrev:Om elementet gjorde av med 10 kWh per dygn innebär det ungefär 400 W kontinuerligt. Det låter oväntat mycket. Vilken effekt är det på elementet? Är det dragigt någonstans? Det kanske går att täta lite springor. Under de förutsättningarna skulle jag inte lita på att det var frostfritt utan elementet. Oavsett är det viktigare att tömma systemet uppe i huset än i källaren.
Klicka här för att svara