Hej!
(Vet inte om jag lagt denna fråga i korrekt del av forumet, säg gärna till i så fall)
Jag ska bygga grindar som ger lite insynsskydd. De kommer att vara rätt höga, från marken till toppen av själva grinddörrarna så kommer det vara 190cm ("valvet" kommer så klart vara ännu högre).
Det kommer att vara en dubbelgrind och en enkelgrind.
De kommer att ha ett typ av valv över och runt, som vi kommer att ha armeringsnät som spalje, så ska vi plantera klätterväxter som gör det lite snyggt.
Grunden är nedgrävda betongplintar och det är stenlagt under grindarna.
Stolparna och valvet kommer vara byggt med 70x70 stolpar.
Grindarna tänkte jag att ramen och snedsträvor är 45x95 reglar.
Brädorna/reglarna som är själva insynsskyddet på grindarna kommer att vara 28x45 reglar.
Som ni ser har jag tänkt ha tre gångjärn på varje sida.
Jag har bifogat ritningen för dubbelgrinden, enkelgrinden kommer att vara likadan, men bara ca. 100cm bred.
Mina frågor är då:
Har jag dimensionerat grindarna rätt
Räcker 45x95-reglar som ram?
Har jag tänkt rätt med snedsträvorna?
Är det något mer som jag missat?
(Vet inte om jag lagt denna fråga i korrekt del av forumet, säg gärna till i så fall)
Jag ska bygga grindar som ger lite insynsskydd. De kommer att vara rätt höga, från marken till toppen av själva grinddörrarna så kommer det vara 190cm ("valvet" kommer så klart vara ännu högre).
Det kommer att vara en dubbelgrind och en enkelgrind.
De kommer att ha ett typ av valv över och runt, som vi kommer att ha armeringsnät som spalje, så ska vi plantera klätterväxter som gör det lite snyggt.
Grunden är nedgrävda betongplintar och det är stenlagt under grindarna.
Stolparna och valvet kommer vara byggt med 70x70 stolpar.
Grindarna tänkte jag att ramen och snedsträvor är 45x95 reglar.
Brädorna/reglarna som är själva insynsskyddet på grindarna kommer att vara 28x45 reglar.
Som ni ser har jag tänkt ha tre gångjärn på varje sida.
Jag har bifogat ritningen för dubbelgrinden, enkelgrinden kommer att vara likadan, men bara ca. 100cm bred.
Mina frågor är då:
Har jag dimensionerat grindarna rätt
Räcker 45x95-reglar som ram?
Har jag tänkt rätt med snedsträvorna?
Är det något mer som jag missat?
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 885 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 885 inlägg
Dimensionen 45x95 är ganska grov. När det bara ska bära sig självt väljer man mer dimension på vad som ser trevligt ut. Det lär hålla även med klenare dimension.
De övre snedsträvorna för tryckkraft in i mittengångjärnet. Det är bra.
De nedre strävorna tar dragkraft från mitten och nedåt. Har du bara någon sträva som tar tryck kommer det hålla, även drag om man tänker noga på infästningar. Så även där välj vad som blir snyggt. Enklast kanske en sträva som går från nedre gångjärnen till övre hörnet. Men så som du ritar eller ett x funkar med, om du gillar det utseendet. Det är bra om det åtminstone finns gångjärn där strävor trycker resp drar i grinden, vilket du löst på mitten.
De övre snedsträvorna för tryckkraft in i mittengångjärnet. Det är bra.
De nedre strävorna tar dragkraft från mitten och nedåt. Har du bara någon sträva som tar tryck kommer det hålla, även drag om man tänker noga på infästningar. Så även där välj vad som blir snyggt. Enklast kanske en sträva som går från nedre gångjärnen till övre hörnet. Men så som du ritar eller ett x funkar med, om du gillar det utseendet. Det är bra om det åtminstone finns gångjärn där strävor trycker resp drar i grinden, vilket du löst på mitten.
Så det skulle fungera lika bra att använda 45x70-reglar för själva grindarna? Eller skulle det fungera med ännu "tunnare", t.ex. 28x70-reglar?
Jag vet inte om jag är helt med på hur du menar med snedsträvorna. Men du tror att det skulle fungera med en enda från nedre gångjärnet upp till högra hörnet (om man tar vänstra dörren som exempel)? Och i så fall bara ha två gångjärn per dörr? Eftersom jag tänker att man tar bort den mellersta vågräta regeln då?
Jag vet inte om jag är helt med på hur du menar med snedsträvorna. Men du tror att det skulle fungera med en enda från nedre gångjärnet upp till högra hörnet (om man tar vänstra dörren som exempel)? Och i så fall bara ha två gångjärn per dörr? Eftersom jag tänker att man tar bort den mellersta vågräta regeln då?
Stolparna verkar klena för en så stor och tung grind.
Jag skulle hellre gjuta egna plintar med ordentliga plintjärn eller rent av gjuta fast grova tryckimpregnerade stolpar i marken.
Snedstävan ska helst gå från det övre hörnet längst från stolpen till nerkanten på gångjärns sidan av grinden.
Jag skulle hellre gjuta egna plintar med ordentliga plintjärn eller rent av gjuta fast grova tryckimpregnerade stolpar i marken.
Snedstävan ska helst gå från det övre hörnet längst från stolpen till nerkanten på gångjärns sidan av grinden.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
45*70 är tillräckligt.Geeklas skrev:
Om du vill använda glespanel 28*70 till dörr eller grind tycker jag att du oxå behöver limskruva ett skivmtrl på "dörrbladet", fördelen med det är ju att du kan utesluta snedsträvan.
Plintarna är tyvärr redan nedgrävda och runt grindarna är det stenlagt. Jag trodde att jag var smart och gjorde färdigt det innan jag började skissa på hur grindarna och "valvet" skulle se ut 🙈F fribygg skrev:
Vet inte om det hjälper. men själva "valvet" som grinden sitter fast i kommer att vara 4 stolpar, även om grinden i sig bara sitter fast i två stolpar. De fyra stolparna kommer att sitta ihop. Vet inte om jag ritade upp det bra, men på högersidan på första bilden så visas "valvet" från sidan, för att visa att de sitter ihop. Det kanske gör det lite stabilare?
Jag tycker att det kan vara ganska snyggt med lite tjockare dörrar, så för mig så går det bra att använda 45x70-reglar istället för 28x70-reglar om det gör det mer stabilt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden