Jag planerar att byta inkommande vatten i huset (1940) framöver.
En viktig del är naturligtvis att veta om de ställen där man ska gräva.

På min tomt, c:a 10 meter innanför tomtgränsen finns det här:

En gammal avstängningsventil för vatten synlig i marken bland gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och därinne ser det ut så här:

Mörk vy ner i ett hål i marken med en möjlig avstängningsventil för vatten, omgiven av jord och några småstenar.
Skapa konto

Är det här en (kommunal) avstängningsventil?
ISF skulle jag endast behöva gräva upp fram till ventilen och inte fram till gatan.
Förresten finns inga gatubrunnar direkt framför tomtgränsen eller gatan:

Bild på en vägkant med vita vägmarkeringar, gränsande till en gräsbevuxen yta, som kan vara nära en avstängningsventil för vatten.
Skapa konto

Nedan ser du min tomt, den vita trekanten är 'ventilen' och den röda prick är en
gatubrunnslock. Avstånd mellan dessa är c:a 25 meter.

Kartbild som visar en tomt med markerad avstängningsventil och gatubrunnslock i förhållande till gatan.
Skapa konto

Nån som vet om det är en kommunal ventil och/eller det måste finnas nån annan?

ser ut som en vattenavstängnig , men kolla med kommunens va avdelning så kan du ev få en ritning hemskickat med e-post. det fick jag

Du kan gräva fram och frilägga ventilen men rör det inte, det ska Kommun/vattenverket göra vid avstängning

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan gräva fram och frilägga ventilen men rör det inte, det ska Kommun/vattenverket göra vid avstängning
Jo, det har jag läst på flera ställen att man inte ska röra det. Bra att du säger en gång till!

T tergo skrev:
ser ut som en vattenavstängnig , men kolla med kommunens va avdelning så kan du ev få en ritning hemskickat med e-post. det fick jag
Det där är en bra idé, jag ska kolla med dom.
Möjligtvis har de ritningar av avloppsrören med, hoppas jag!

Här i våran kommun får man stå kostnaden om man knäcker ventilen. Hände en bekants bekant... blev dyrt...

Krilleman
Rör aldrig ventilen själv!

Fler och fler VA-verk börjar däremot ta betalt för avstängning. Sist jag var hos kund och utförde ett liknande arbete så fakturerade dom kunden 800:- Det var förra månaden.

Och då skulle dom egentligen ta 800:- för öppning och 800:- stängning... Nya regler som gemensamt tagits i någon form av gemensam "VA-styrelse"...

Det har alltid varit gratis förut och börjar dom ta betalt så främjar det ju endast fulstängningar.

Men det kanske är nya tider.

• Gilla
Katten74 och 1 till
  • Laddar…
Jag betalar hellre 800 spänn för att någon kommer ut och stänger av än att betala hela kalaset om det går åt h-te pga ventilens ålder och svaghet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.