Om jag har hittat rätt datablad för den kinaväxelriktaren så tillåter den 1100v för varje MPPT.
Den panelen har kortslutningsspänning på 40,5v. 24st i en sträng/slinga innebär 972v och sedan lite marginal och temp koefficienter så ska det fungera.
Samma växelriktare tillåter max 25A på varje MPPT
Med parallellkoppling blir strömmen dubbel (11,8A*2=23,6A) och med lite temp koefficienter m.m.. så kan den troligen slå i taket och ge upphov till de dippar jag tyckte mig se i någon bild kring klockan 12.30. Borde isåfall sitta en felkod på växelriktaren också.
Parallellkopplingen förklarar den lägre spänningen på ca 200v på den ena MPPTn mot den andra MPPTn på ca 500v som fanns i en bild.
För att reda ut det så måste installatören koppla om och koppla rätt utifrån hur de tre strängarna är byggda på taket. Den installationen ser jag spontant inte något behov av till att behöva bestå i tre strängar/slingor.
Det där ser överlag ut till att vara en enkel takinstallation med endast en takyta och bara 1st mindre hinder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Om jag har hittat rätt datablad för den kinaväxelriktaren så tillåter den 1100v för varje MPPT.
Den panelen har kortslutningsspänning på 40,5v. 24st i en sträng/slinga innebär 972v och sedan lite marginal och temp koefficienter så ska det fungera.
Med parallellkoppling blir strömmen dubbel (11,8A*2=23,6A) och med lite temp koefficienter m.m.. så kan den troligen slå i taket och ge upphov till de dippar jag tyckte mig se i någon bild kring klockan 12.30. Borde isåfall sitta en felkod på växelriktaren också.
Parallellkopplingen förklarar den lägre spänningen på ca 200v på den ena MPPTn mot den andra MPPTn på ca 500v som fanns i en bild.
För att reda ut det så måste installatören koppla om och koppla rätt utifrån hur de tre strängarna är byggda på taket. Den installationen ser jag spontant inte något behov av till att behöva bestå i tre strängar/slingor.
Det där ser överlag ut till att vara en enkel takinstallation med endast en takyta och bara 1st mindre hinder
Du har rätt i det mesta och jag hade också installerat dessa paneler med 2st strängar (om 24 respektive 23 paneler), men inte parallelt på en MPPT utan på varsin MPPT.

@Jesperka du får helt enkelt fråga din installatör varför dom valt att installera din anläggning som dom gjort och hänvisa till effektförlusten som är en följd av deras val av inkoppling.
Blev du informerad om vad Bifacial innebär vid val av paneler? Det är kanske jag som är okunnig men vinner man så mycket på det när man installerar på tak? Jag trodde det var mest när man installerade panelerna på markställning.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
Tror så som många andra kommenterat, någonting är felkopplad/funkar inte.

Jag har en anläggning om 8400 Wp i syd/sydöst läge. Idag var det en ganska solig dag på västkusten, lite molnigt på em men producerade ändå strax över 40 kWh.

Hade jag varit du skulle jag snackat med leverantören och bett dem undersöka/felsöka

• Graf över energiproduktion i kW, topp mitt på dagen, totalt 43,47 kWh den 5 april 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tycker 199V för en sträng är sjukt lågt, undrar om den ens startar produktionen på den slingan eftersom "Operating voltage range" är 200-950V, även om "startup voltage" är 180V.
Jag försöker bli klok på hur dom har kopplat panelerna för att lyckats få 199V på en sträng, är det dom två översta raderna om 5st paneler längst bort i bilden?
Hur får dom isf ihop resterande 37 paneler till 537V på MPPTn, parallelkopplat dom 12+12+13 blir ju iofs runt 530V, men då borde kurvan bli platt då panelerna överproducerar effektmässigt.

I värsta fall så kan det mao vara så att du bara nyttjar två rader om 13+12 paneler, vilket borde ge runt 8-9kW som bäst.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
S
Skärmavbildning av app som visar daglig solenergiproduktion med topp mitt på dagen.
Skapa konto

3 April
48st 415w (20kWh)
Växelriktare 17 kWh
Söderläge
Skåne

Jesperka
M mortimer skrev:
tack för hjälpen och att du tagit dig tiden, har tagit kontakt med leverantören så får vi ta det därifrån. Men då har jag lite mer kött på benen i alla fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka
X xLnT skrev:
Jag tycker 199V för en sträng är sjukt lågt, undrar om den ens startar produktionen på den slingan eftersom "Operating voltage range" är 200-950V, även om "startup voltage" är 180V.
Jag försöker bli klok på hur dom har kopplat panelerna för att lyckats få 199V på en sträng, är det dom två översta raderna om 5st paneler längst bort i bilden?
Hur får dom isf ihop resterande 37 paneler till 537V på MPPTn, parallelkopplat dom 12+12+13 blir ju iofs runt 530V, men då borde kurvan bli platt då panelerna överproducerar effektmässigt.

I värsta fall så kan det mao vara så att du bara nyttjar två rader om 13+12 paneler, vilket borde ge runt 8-9kW som bäst.
ja detta är inte heller helt lätt att ta till sig som oinsatt. Tänker att jag återkopplar efter svar/hur det gått med leverantören.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur man än vänder och vrider på detta så har installatören inte vetat vad de pysslat med. Den enda rätta stränglayouten här är 2st strängar på 23st resp. 24st paneler och sedan då kopplat dessa på varsin MPPT ingång(PV1 resp. PV2). Sedan att resp. PV (MPPT) har 2st ingångar för att parallellkoppla är inte tillämpbart i ditt fall.
Kort sagt: installatören har gjort det onödigt svårt för sig på en installation som troligen nya i branschen hade rett ut utan några större problem.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dessutom kan man fundera på varför installatören valt att lägga dessa två panelerna (enligt röd markering) under din luftventil istället för över, om det är något du önskat eller de gjort ur estetisk synvinkel. Bättre att lägga de högt ovanför luftventilen (enligt min gröna markering). Ser smått ut som att du har något träd eller dyl som skuggar den delen också på bilden, det är något mörkare i den änden tycker jag mig se.
En byggarbetsplats med tak i två skikt, säkerhetsställningar, snörester och obebyggd sektion inramad.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jesperka Jesperka skrev:
Osäker på vad mppt innebär men bifogar ett par bilder på växelriktaren och hur det är kopplat.

Tror detta är solcellen
[länk]

25amp huvudräkning

ingen smartmätare installerad vad jag känner till
Är den den installationen ens el-säker?
Som mortimer skrev: AC-kabeln är på tok för klen.
För 25A så krävs 10mm2 kabel vid kontinuerlig last (vilket det är med solceller)
Den där kabeln ser ut att vara en 2,5mm2.

Stäng genast av anläggningen innan detta är åtgärdat.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C Cambudgie skrev:
Är den den installationen ens el-säker?
Som mortimer skrev: AC-kabeln är på tok för klen.
För 25A så krävs 10mm2 kabel vid kontinuerlig last (vilket det är med solceller)
Den där kabeln ser ut att vara en 2,5mm2.

Stäng genast av anläggningen innan detta är åtgärdat.
25A kräver väl inte 10mm2, du tänker nog på 35A.
Belastningen är ju inte kontinuerlig, jo fast under en kort tid :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Den vita AC kabeln som går upp från centralen, är det den som går till mätarskåpet där nätägarens mätare finns eller är det till något helt annat, eller går kabeln i väggen bakom centralen till mätarskåpet (som man då inte ser i dina bilder ? En av brytarna är märkt med billaddare, är det den vita kabeln ?

AC kabeln till växelriktaren enligt sida 28 på nedan länk ska enligt tillverkare ha innerledare med tvärsnittsarea 6-16mm2 och ytterdia på kabeln vara 18-25mm (finns bara angivet för 15kw växelriktaren men utgå från att för 17kw så ska det vara i det övre spannet, vilket du inte fått installerat enligt dina bilder)

https://cdn.starwebserver.se/shops/...dwe-sdt-g2-4-25kw-2022-08-15.pdf?_=1669104912

När du fått allt åtgärdat så du får rätt produktion så hade jag alla dagar i veckan tagit dit en extern besiktnignsman, och inte betalat anläggningen innan fel och brister som upptäcks är åtgärdade. Har du redan betalt så kan du glömma besiktningen troligen

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Den vita AC kabeln som går upp från centralen, är det den som går till mätarskåpet där nätägarens mätare finns eller är det till något helt annat, eller går kabeln i väggen bakom centralen till mätarskåpet (som man då inte ser i dina bilder ? En av brytarna är märkt med billaddare, är det den vita kabeln ?

AC kabeln till växelriktaren enligt sida 28 på nedan länk ska enligt tillverkare ha innerledare med tvärsnittsarea 6-16mm2 och ytterdia på kabeln vara 18-25mm (finns bara angivet för 15kw växelriktaren men utgå från att för 17kw så ska det vara i det övre spannet, vilket du inte fått installerat enligt dina bilder)

[länk]

När du fått allt åtgärdat så du får rätt produktion så hade jag alla dagar i veckan tagit dit en extern besiktnignsman, och inte betalat anläggningen innan fel och brister som upptäcks är åtgärdade. Har du redan betalt så kan du glömma besiktningen troligen
Jag hoppas den vita är till billaddaren (avsäkrad 16A) och att matningen till UC kommer in i väggen bakom UCn.
Kabeln till växelriktaren kan vara 5G6 (som har en YD på 19mm) vilket isf räcker.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jesperka
X xLnT skrev:
Jag hoppas den vita är till billaddaren (avsäkrad 16A) och att matningen till UC kommer in i väggen bakom UCn.
Kabeln till växelriktaren kan vara 5G6 (som har en YD på 19mm) vilket isf räcker.
Det stämmer att den vita sladden är till billaddaren, och att matningen går bakom väggen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jesperka Jesperka skrev:
Det stämmer att den vita sladden är till billaddaren, och att matningen går bakom väggen.
Ser du någon benämning skriven på den svarta kabeln till växelriktaren?

• Gilla
JohanNil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.