Jaha, som straff för att jag sa att jag var nöjd med mina gröna Bosch-grejer så pajade klyvsågen, tror den heter PTS 10.
Motorn startar trögt och när den varvat upp blir det rena elsvetsen. Slår man inte av omedelbart går proppen.
Jag plockade ur motorn. Kolen ser bra ut, löper lätt och det luktar inte mysko om motorn. Den snurrar lätt utan några glapp. Det var dock mycket spån i den som jag blåst ur med tryckluft. Ingen skillnad, gnistrar satan ändå.

Så, frågan är: lönar det sig att lämna bort motorn för renovering/åtgärd? Jag är nöjd med sågen i övrigt. Visst kan jag tänka mig en större proffsmaskin, men just nu har det runnit ut lite för många hundra tusen på ett garagebygge, så den investeringen skjuter jag gärna på framtiden om det är möjligt.
:confused:

• Gilla
Andreas1921
  • Laddar…
Antar att det är en vanlig universalmotor i den, Om det då gnistrar mycket kring kolen finns det två orsaker till det antingen så är kolfjädrarna dåliga så inte kolen ligger ann ordentligt mot kommutatorn. Eller så är kommutatorn skadad.

Har man kört för mkt med dåliga fjädrar så är risken att man skadat kommutatorn också. Vid en skadad kommutatorn kan man testa att slipa den med smärgelduk det kan funka. Men annars behöver rotorn bytas. Om det är värt att försöka laga eller ej beror ju helt på vilka priser det är på reservdelarna.

Tack för svaret.
Kolen ser bra ut och det finns mycket kvar att slita på, de löper lätt och det är bra spänst i fjädrarna.

Prova att tvätta av kommutatorn ordentligt (gärna med elspray) så du inte har något smuts som leder mellan plattorna.
Slipa kolen försiktigt med en fil så du får bort ev. förhårdnader som kan bli i kolen. Försök slipa så du får samma böj på kolen som det är nu men ta bort minst en halv millimeter.

Nästan 3000:- kostade det när kompisen bytte motor på sin PTS10.

Stefan N skrev:
Jag lämnar in den och frågar om ett kostnadsförslag. Några 3.000 är den ju inte värd, då köper man en ny likadan såg för någon hundralapp till och får allt nytt. Eller så köper man en bättre ...

C
Kan vara kortslutning i lindningen också. Då blixtrar det som satan. Inte mycket annat att göra än att byta motorn i så fall.

Kolla med handmaskinservice i Sundsvall! Otroligt bra att göra med,ring och surra med dem så får du säkert en prisbild.

Stefan N skrev:
Med montering, antar jag?
Motorn kostar 1.585 kr ex moms. Jag lämnade in min på EVS i Borlänge så får vi se om det blir billigare att köpa en motor. Känns som sågen i övrigt är så bra att jag köper en motor annars, men det är nog precis smärtgränsen.

Ja, han lämnade in hela sågen då motorn brunnit och hämtade den färdig.

Uppdatering: 1.350 kr inkl moms gick det på. Ny stator och tre nya lager.

• Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
Passar blå motor på grönt chassie? Är det bara kraftfullare motor på blå bosch?

R Revoman skrev:
Passar blå motor på grönt chassie? Är det bara kraftfullare motor på blå bosch?
Kan jag inte tänkte mig iom. att blå Bosch har en betydligt kraftfullare motor samt konstant hastighet, motorbroms, osv.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.