@jawen Jag utgick från de siffror du visade upp, där stod det materialåtgång 26kg/kubik.

Men här finns för öppna konstruktioner:
Tabell över materialåtgång för isolering av vindsbjälklag, med värmemotstånd, tjocklek, ytvikt och antal säckar per 100 m² för olika lutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvs beroende på taklutning får man 1,67-2kvm per 12kg säck vid 40cm djup.

Redigerat:
  • Gilla
Hempulfixaren och 1 till
  • Laddar…
Hempulfixaren
13th Marine 13th Marine skrev:
@jawen Jag utgick från de siffror du visade upp, där stod det materialåtgång 26kg/kubik.

Men här finns för öppna konstruktioner:
[bild]

Dvs beroende på taklutning får man 1,67-2kvm per 12kg säck vid 40cm djup.
så då går jag på vänstra delen och på ca 165kvm (om 50 säckar på 100kvm) behöver vi över 80+ säckar, Med priset Bauhaus fick från Isover a 35 000 för pall med 54 säckar så blir det ett pris utan frakten på över 50 000kr !
Måste finnas billigare att få tag i någonstans, särskilt som "sprut-företag" kan ge offert på ca 40 000kr inkl jobb och transport !

Hempulfixaren Hempulfixaren skrev:
så då går jag på vänstra delen och på ca 165kvm (om 50 säckar på 100kvm) behöver vi över 80+ säckar, Med priset Bauhaus fick från Isover a 35 000 för pall med 54 säckar så blir det ett pris utan frakten på över 50 000kr !
Måste finnas billigare att få tag i någonstans, särskilt som "sprut-företag" kan ge offert på ca 40 000kr inkl jobb och transport !
Kolla med fler leverantörer, Bauhaus vill inte ha beställningen.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Hempulfixaren
13th Marine 13th Marine skrev:
Kolla med fler leverantörer, Bauhaus vill inte ha beställningen.
Nä det är helt klart, sicket överpris :-(
Byggmax är ju inte heller intresserade, K-bygg är lika dyr som Hedin, Beijer än värre.
Som privatperson borde nån firma kunna komma med ett bättre pris då kan ju skickas direkt hem till oss från tillverkaren i princip.....
Men får lite lite till men annars låter väl offerten från lokala "sprut-firman" som ett alternativ, men konstigt då oftast brukar "göra själv" vara billigare, men inte på detta...

Hempulfixaren
Sen hade varit intressant veta vad den vita ullen som inte kliar är för nåt och vem har den och kostar :-)

Nä det är helt klart, sicket överpris :-(
Byggmax är ju inte heller intresserade, K-bygg är lika dyr som Hedin, Beijer än värre.
Som privatperson borde nån firma kunna komma med ett bättre pris då kan ju skickas direkt hem till oss från tillverkaren i princip.....
Men får lite lite till men annars låter väl offerten från lokala "sprut-firman" som ett alternativ, men konstigt då oftast brukar "göra själv" vara billigare, men inte på detta...
Prova att fråga de som sprutar om de vill sälja dig bara isoleringen? 🤔

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kan ni hyra maskinen?

Hempulfixaren
A Alexn72 skrev:
Kan ni hyra maskinen?
Ja det finns flera på orten som hyr ut så det är inget problem, men ska man göra själv måste det ju till ett riktigt bra pris på "ullen" då tillkommer hyra, åka hämta, jävlas :-) mm

Låter som liten besparing för mycket jobb.
Du kan inte få rotavdrag?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja det finns flera på orten som hyr ut så det är inget problem, men ska man göra själv måste det ju till ett riktigt bra pris på "ullen" då tillkommer hyra, åka hämta, jävlas :-) mm
Kolla bara så det verkligen är "samma" maskin ni hyr.
Jag har letat själv och de maskiner man kunde hyra var inte i närheten så effektiva på att strimla isolering vilket får till följd att isoleringsvärdet blir sämre och det går åt mer material.
En riktig maskin kan man slänga i en hel bal och den pulveriserar det.
Hyrmaskinerna bruka man få fördela materialet i lagom i dos för att den ska klara

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S
Beställ enligt offerten och spara flera dagars jobb.

• Gilla
Hempulfixaren
  • Laddar…
Hempulfixaren
S sinuslinus skrev:
Beställ enligt offerten och spara flera dagars jobb.
Ja det lutar åt det, men igen, hutlöst dyrare göra själv, borde aldrig vara så kan man tycka men men

Ja det lutar åt det, men igen, hutlöst dyrare göra själv, borde aldrig vara så kan man tycka men men
Tror att det är en så pass udda produkt & då brukar certifierade "företag" som just Isover själva vill knyta sig till ha typ 70 % billigare inköpspris på materialet.
Dessa företag blåser ju deras isolering dagligen, så säkert stora volymer totalt sett.

Tror du ska be dem 3 närmsta företagen om en offert, och använd sedan dom offerterna för att "pruta" lite.
Själva arbetskostnaden borde ju kunna gå på ROT

Det var 16 år sedan jag lät isolera mitt tak om ca 240 kvm, 63 cm tjockt.
Tror det kostade 56.000 kr då oktober 2009, & det vart massa problem med utförandet som jag inte orkar ta upp här.

Din vind är ett mycket lätt jobb att utföra!

• Gilla
Hempulfixaren
  • Laddar…
Har räknat i omgångar på att isolera våran vind, med allt från skivor till att köpa lösull själv och blåsa upp.
Men det är inte värt det, blir både billigare enklare och låta någon göra det. Om man nu inte får tag på lösull till pangpris på en auktionsfirma eller via kontakter.

Ganska behändigt att låta någon göra jobbet också.

• Gilla
Hempulfixaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.