Hej allihopa!

Körde tre tvättmaskiner idag, första gick bra, när den andra centrifugerade (full med tung tvätt) så klonkade det till och lät lite konstigt, och när den tredje omgången centrifugerade så klonkade det likadant, fast något tystare (då var det 6-7 lätta "sportplagg").. När jag öppnade luckan så såg det ut såhär;
Tvättmaskin med öppen lucka visar rök och potentiellt skev trumma, ingen synlig skada eller felkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frugan säger att det luktar bränd hårtork, jag känner ingenting konstigt nog..

Och nu när jag snurrar trumman för hand så gör den ett litet grymtande ljud när den saktar av.. så har den inte gjort tidigare...

Jag tycker trumman ser skev ut, men det kanske bara en synvilla?

Inga felkoder..

Det är ju en ca 12 år gammal maskin, så frågan är om det är värt att kasta några slantar på den?
Tvättmaskinens märk- och typskylt inuti trumman, möjlig skada syns ej.
Skapa konto

@electroluxaren vad tror du? 😄

• Haha
  • Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tror han har kastat in handduken på detta forum? 😔

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Njä, online senast idag klockan 12, jag har hoppet uppe!😂

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Spontant så skulle jag säga att om det kommer rök ur tvättmaskinen så är det inte särskilt bra 😂. All elektrisk apparatur bygger nämligen på att man håller röken inkapslad.

Det kan i och för sig vara 12 års ackumulerade rökare från tvättade kalsonger som nu kom lös men då är det mindre sannolikt att lukten påminner om bränd hårtork…

Lagren låter inte helt friska, men de borde rimligen inte ryka…

• Haha
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Inga strumpor eller annat som kommit ner under trumman och där är elementet som kan efterbränna. Lys i hålen på trumman och kolla att inget finns där.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Spontant så skulle jag säga att om det kommer rök ur tvättmaskinen så är det inte särskilt bra 😂. All elektrisk apparatur bygger nämligen på att man håller röken inkapslad.

Det kan i och för sig vara 12 års ackumulerade rökare från tvättade kalsonger som nu kom lös men då är det mindre sannolikt att lukten påminner om bränd hårtork…

Lagren låter inte helt friska, men de borde rimligen inte ryka…
Det luktade inte bränd elektronik, och det lät inte som något tog i när den snurrade, så det kanske är något som hamnat på elementet.. 🤔

J jonaserik skrev:
Inga strumpor eller annat som kommit ner under trumman och där är elementet som kan efterbränna. Lys i hålen på trumman och kolla att inget finns där.
Får kolla om jag kan se något, det låter som en rimlig förklaring....

Ja, det är väl värt att kolla upp.

Ingenting på elementet, det ser rent och fint ut...

Har du öppnat toppen och kikat ner, gunga på trumman, kan vara en fjäder eller annat som gett sig. Starta en tvätt och se hur den uppför sig, har ju ingen betydelse att köra den nu när det är något rackartyg med den. Allt detta är bara tankar från mig.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Har inte skruvat isär något, men jag tömde filtret och kör en 99 grader tom nu....
Tycker trumman ser skev ut...

Kolla bultarna rakt in mot navet i trumman, dvs dom som ”drar” runt trumman via en remskiva. Vår fick materialutmattning och slets loss från bultarna..

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Trumman är inte skev men burken rörs i sidled. Då får du lossa nakstycket och se när du kör, hur det uppför sig, kan vara att den stora remskivan har skevat till sig eller lossnat lite. Finns inga genvägar.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Får lyfta ner den och kolla....

Ser bra ut här... Möjligen att den känns lite sladdrig kanske?

Hittade de här tre små plastbitarna i filtret förresten... Den längsta är väl 18-20 mm, och de ser väldigt "tvättmaskinsaktiga" ut...
Tre grå plastbitar av olika former och storlekar på en vit bakgrund, misstänkta delar från en tvättmaskin.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.