Jag har köpt ett kök samt kompletterat ett annat kök med HTHs webshop. Funkar ok om man vet vad man vill ha och kan acceptera ett begränsat utbud. Dessutom moddade jag ett par, tre skåp.

https://www.hth.se/koep-online/koek/

• Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Eller ännu bättre! Få det hemkört och inburet för inga pengar alls! Näst minst jobbiga är att de plockar ihop det åt dig för 39kr så får du hämta det utanför varuhuset!
? 1495 eller 1995 betalar jag för hemkörning och inbärning, men det är det lätt värt, särskilt då vi ofta renoverar lägenheter utan hiss!

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ikeas kök är bäst, har byggt två

BirgitS
R Rolle85 skrev:
Ikeas kök är bäst, har byggt två
Och hur många andra?
Det krävs väl erfarenhet av många kökstillverkare för att veta vilken som är bäst.

• Gilla
Denniis
  • Laddar…
Många verkar trivas med sina IKEA-kök men det gör tyvärr inte vi.

Vi flyttade nyligen in i ett hus med ikeakök från 2020. Hade ett Vedum innan och IKEA känns inte alls lika robust. Infästningen av lådfronter för de större lådorna känns veka, vitvarorna känns budget med ogenomtänkt styrning och är högljudda. Fick nyligen beställa nya "glidfästen" mellan den integrerade kylens front och kylskåpsdörren för att plasten spruckit. Men det problemet finns kanske också hos andra tillverkare än de IKEA erbjuder.

Eftersom det inte var vi som byggde och köpte in köket vet jag inte vad det gick loss på. Hade jag varit ointresserad av matlagning och halvdöv skulle jag nog varit nöjd.

G gbgustaf skrev:
Det är ju exakt det här som är anledningen till att man köper kök på Ikea. Så enkelt att köpa till något om man råkar göra fel, och att lämna tillbaka sånt som blir över, eller där man har tänkt fel. Aldrig några problem att få pengarna tillbaka, och det man behöver komplettera med finns oftast på lager.
var lättare förr när dom inte ens krävde kvitto ens

D Daniel_M_ skrev:
...Fick nyligen beställa nya "glidfästen" mellan den integrerade kylens front och kylskåpsdörren för att plasten spruckit.
Det är just såna problem som gjorde att jag undvek integrerade vitvaror när jag bytte ut det gamla köket.

Skåpstommar, lådor, och vanliga luckor och lådfronter fungerar bra i vårt kök som har fristående vitvaror. Dessutom kommer förmodligen vitvarorna att behöva bytas ut flera år innan resten av vårt Ikeakök behöver förnyas och det är bra om det går enkelt.

Om andra kökstillverkares infästningar av integrerade luckor på vitvaror är bättre eller sämre än ikeas kan jag emellertid inte svara på.

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Keiller Keiller skrev:
Det är just såna problem som gjorde att jag undvek integrerade vitvaror när jag bytte ut det gamla köket.

Skåpstommar, lådor, och vanliga luckor och lådfronter fungerar bra i vårt kök som har fristående vitvaror. Dessutom kommer förmodligen vitvarorna att behöva bytas ut flera år innan resten av vårt Ikeakök behöver förnyas och det är bra om det går enkelt.

Om andra kökstillverkares infästningar av integrerade luckor på vitvaror är bättre eller sämre än ikeas kan jag emellertid inte svara på.
På Siemens (BSH?) monterar man skåpdörrarna direkt på kyl- och frys-dörrarna, så inga glidbeslag.

• Gilla
FdW
  • Laddar…
Vi köpte vårat kök på Kvik, var inga problem att få köpa ett strippat kök, köpte bara stommarna i i lösa delar samt alla beslag och lådor. Ikea hade helt enkelt för få olika skåptyper för att vi skulle få till vårat som vi ville ha det.

Dom hade nån form lagersortiment i butiken med lite blandade delar där vi kunde komplettera det vi inte fick ihop men skulle säga att det inte är på samma sätt och lika smidigt som Ikea.

Funkade för oss och tror hela köket landade på runt 100.000 inklusive vitvaror och bänkskiva i kvartskomposit

kisumisu
H HEM2121 skrev:
Glöm inte att Ikea byter ut modeller och sen är svåra att få tag i. T.o.m. handtagen ändra mellanrum. Bättre att anlita ett finsnickeri och utforma dina egna luckor och beställa efter hand.
Det har man varit med om flera gånger. Dock inget kök. Men hyllor, möbler och annat smått o gott man tyckt varit smart men slutats tillverka....mycket irriterande!

H HEM2121 skrev:
Glöm inte att Ikea byter ut modeller och sen är svåra att få tag i. T.o.m. handtagen ändra mellanrum. Bättre att anlita ett finsnickeri och utforma dina egna luckor och beställa efter hand.
De plana MDF-luckorna lär inte gå ur tiden. De luckorna går dessutom att såga ner om man önskar ett udda mått.

• Gilla
VLJ
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.