Med tanke på hur anala Kungsbacka kommun är med allt som heter bygglov o göra känns det märkligt att dom tar det hela med en axelryckning. Är det lite nepotism må tro?

M
Jag skrev ett mail till kommunen och ifrågasatte arbetsmetoderna, stenblocken på kommunal mark osv., dvs. samma fakta som jag presenterat här. Svaret jag fick var att om jag anser att det är ett svartbygge så skulle jag göra en formell anmälan med uppmaningen att jag då inte längre kan vara anonym. Om jag ansåg det farligt skulle jag göra en polisanmälan. Jag försökte alltså blåsa i visselpipan men dom på kommunen orkar inte engegera sig fick jag uppfattningen om.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Synnerljgen oansvarigt av konmunen. Gå på bygglovschefen eller samhällsbyggnadschefen eller nämndens ordförande.

E
H heimlaga skrev:
Man kan tänka så men börjar man tänka i de banorna så blir det ett extremt strikt klassamhälle där endast ett litet fåtal med gott om pengar har råd att anlita proffs på snabba helentreprenader till allt de behöver få gjort. Vi andra (gissnigsvis 50-70% av befolkningen) får inte äga någonting och inte uträtta någonting och inte skaffa oss någonting eftersom vi inte har råd att göra det på rätt sätt. Vi får inte heller försörja oss eftersom marknaden blir för liten för att det skall finnas arbete åt andra än ett litet fåtal.
Nej fy fan

För att det här inte skall bli något planlöst drev styrt av okunskap behöver vi bilder som klargör hur det ser ut och vad som är på gång!
Först då vet vi om husägaren och grävaren är galna eller inte!
Jag förstår hur du tänker och kan delvis hålla med; men samtidigt kan man ju göra fel på rätt sätt också.

Bara för att man bryter mot marklovsregler etc kan man ju jobba säkert.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Norra Halland, Kullavik.
Stämmer ändå inte, prisbild tomt med havsutsikt på 1000kvm ligger snarare runt 3,5

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
R
  • Gilla
Siken
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Tycker väldigt många i den här tråden borde läsa på om marklov.

[länk]
Vad är det folk har missat tycker du?

M Markarbetaren skrev:
Jag skrev ett mail till kommunen och ifrågasatte arbetsmetoderna, stenblocken på kommunal mark osv., dvs. samma fakta som jag presenterat här. Svaret jag fick var att om jag anser att det är ett svartbygge så skulle jag göra en formell anmälan med uppmaningen att jag då inte längre kan vara anonym. Om jag ansåg det farligt skulle jag göra en polisanmälan. Jag försökte alltså blåsa i visselpipan men dom på kommunen orkar inte engegera sig fick jag uppfattningen om.
Nej, det är inte alls så ett sådant svar ska uppfattas.
De informerar om hur du ska göra beroende på vad det är som du vill åstadkomma. Beskrivningen i ditt mail är för generell och de har inte kunnat vara säkra på vad ditt syfte varit. Du ska uppfatta det som information om hur du ska göra för att rätt instans ska kunna lägga det som underlag till ett eventuellt agerande. Inte som att de inte vill agera.

Kommunerna får många frågor som med olika grad av luddighet handlar om i fall det ena eller andra är tillåtet. Finns inga regler om sådant, borde det få vara så, får folk verkligen...? Någon gör X, är det ok?
Det kan vara jättesvårt att tolka om personen vill veta om reglerna, om hur kommunens agerande/handlingamöjligheter/praxis ser ut under olika omständigheter, eller om det är menat som "jag har upptäckt ett lagbrott som ni behöver agera emot"-anmälan. Och det är vanligt att svara på ett sätt som gör det möjligt för personen att förtydliga sin intention om vad han ville.

Så gör anmälan om du vill att de ska undersöka saken. Det är först om de inte agerar då som du ska tänka att de inte vill.

• Gilla
crappyusrname och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Utöver det nämnda kan du också kontakta den enhet som förvaltar marken för att fråga om de känner till vad deras mark används till. Alltså den civilrättsliga aspekten där kommunen fungerar som vilken markägare som helst, Har de gett tillstånd eller vill de kanske agera mot den åverkan som sker på egendomen?

• Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Vad väntar du på, kontakta polisen, använd anmälningsnumret vid nästa kontakt med kommunen.

Frågan är om det är miljöbrott att tippa schaktmassor som är gjort här.

Om diket blockeras är det risk för dräneringen. Marken nedanför tillhör säkert byggherren men inte vägen och diket.

Att kommunen inte bryr sig mer i första kontakten kan bero på slöhet, svågerpolitik eller troligasst troligasst en luddig formulering.

Skall du få kommunen att agera måste du tvinga igång den. Kanske bygget inte är det värsta , utan effekterna runtomkring.

• Gilla
jonne72
  • Laddar…
M
R Räknenisse skrev:
Nej, det är inte alls så ett sådant svar ska uppfattas.
De informerar om hur du ska göra beroende på vad det är som du vill åstadkomma. Beskrivningen i ditt mail är för generell och de har inte kunnat vara säkra på vad ditt syfte varit. Du ska uppfatta det som information om hur du ska göra för att rätt instans ska kunna lägga det som underlag till ett eventuellt agerande. Inte som att de inte vill agera.

Kommunerna får många frågor som med olika grad av luddighet handlar om i fall det ena eller andra är tillåtet. Finns inga regler om sådant, borde det få vara så, får folk verkligen...? Någon gör X, är det ok?
Det kan vara jättesvårt att tolka om personen vill veta om reglerna, om hur kommunens agerande/handlingamöjligheter/praxis ser ut under olika omständigheter, eller om det är menat som "jag har upptäckt ett lagbrott som ni behöver agera emot"-anmälan. Och det är vanligt att svara på ett sätt som gör det möjligt för personen att förtydliga sin intention om vad han ville.

Så gör anmälan om du vill att de ska undersöka saken. Det är först om de inte agerar då som du ska tänka att de inte vill.
Okej, fast mitt mail var mera åt visselblåsarhållet. Jag beskrev arbetena som föregick, jag frågade inte om man fick göra så. Lite som att jag ringer polisen och berättar att det klättrar människor på utsidan av Gotia towers, en uppmaning att agera alltså. Polisen svarar ju i ett sådant ärende ”okej, vi ska genast kolla upp detta då vi inte har beviljat något tillstånd för filminspelning eller liknande”.
Att spränga bort några 100-ton berg och skicka ut det för en slänt utanför tomten ned på allmänningen när det inte finns varken marklov eller bygglov eller tillstånd att använda parkmark för upplag av massor borde upplevas som en upplysning om att detta kanske ska kollas upp. Men nån kanske har varit där och kikat, jag vet inte. Man är ju själv på arbetet på dagarna så jag vet inte alls om det har skett något. Men det lär väl visa sig. Ska bli spännande att se hur länge stenarna ligger kvar.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
R Räknenisse skrev:
Utöver det nämnda kan du också kontakta den enhet som förvaltar marken för att fråga om de känner till vad deras mark används till. Alltså den civilrättsliga aspekten där kommunen fungerar som vilken markägare som helst, Har de gett tillstånd eller vill de kanske agera mot den åverkan som sker på egendomen?
Yes, har gjort så också.

• Gilla
frhar
  • Laddar…
M
R Rickard Ohlin skrev:
Vad väntar du på, kontakta polisen, använd anmälningsnumret vid nästa kontakt med kommunen.

Frågan är om det är miljöbrott att tippa schaktmassor som är gjort här.

Om diket blockeras är det risk för dräneringen. Marken nedanför tillhör säkert byggherren men inte vägen och diket.

Att kommunen inte bryr sig mer i första kontakten kan bero på slöhet, svågerpolitik eller troligasst troligasst en luddig formulering.

Skall du få kommunen att agera måste du tvinga igång den. Kanske bygget inte är det värsta , utan effekterna runtomkring.
Marken är kommunägd. Inget tillstånd är utfärdat för massupplag. Jag har pratat med ett par andra i området som också har reagerat starkt på denna villaägares agerande. Så jag är inte ensam om att höra av mig till kommunen. Vi får se hur det utvecklas.

Jag är av den uppfattningen ”sköt dig själv och skit i andra”. Vad folk gör på sina tomter bekommer mig inte, men när det går ut över nån annan i form av olägenhet, fara för barn osv. När man använder kommunens mark som tipp för sina sprängmassor, ja då får man vara beredd på att ta en diskussion med berörd part, anser jag. Då kan jag gärna tipsa så överlöparen får förklara sig. Men att gå vidare med att polisanmäla något som inte drabbat mig personligen känns avlägset.

R
M Markarbetaren skrev:
Marken är kommunägd. Inget tillstånd är utfärdat för massupplag. Jag har pratat med ett par andra i området som också har reagerat starkt på denna villaägares agerande. Så jag är inte ensam om att höra av mig till kommunen. Vi får se hur det utvecklas.

Jag är av den uppfattningen ”sköt dig själv och skit i andra”. Vad folk gör på sina tomter bekommer mig inte, men när det går ut över nån annan i form av olägenhet, fara för barn osv. När man använder kommunens mark som tipp för sina sprängmassor, ja då får man vara beredd på att ta en diskussion med berörd part, anser jag. Då kan jag gärna tipsa så överlöparen får förklara sig. Men att gå vidare med att polisanmäla något som inte drabbat mig personligen känns avlägset.
Sandlyckansväg?
Har du kollat tomgränserna på hitta.se

• Gilla
Siken
  • Laddar…
M
R RapidSledge skrev:
Sandlyckansväg?
Har du kollat tomgränserna på hitta.se
Nej. Lantmateriet.se

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.