R
Ändra marknivå och spränga
När du vill förändra marknivån kan du behöva söka marklov.

Ändra marknivå inom detaljplan
Ligger din fastighet inom detaljplanerat område behöver du marklov om du ska höja eller sänka marken med mer än 0,5 meter.

Ändra marknivå utanför detaljplan
Ligger din fastighet utanför detaljplanerat område behöver du inget marklov för att förändra marknivån.

Du kan få ett frivilligt marklov om du önskar.
Om du tar fyllnadsmassor från ett annat område än tomten eller om det är en större markuppfyllnad ska du kontakta Miljö Hälsoskydd.

Spränga
Ska du spränga inom detaljplanerat område och markens höjdläge ändras med mer än 0,5 meter behöver du söka marklov.
När du ska spränga behöver du tillstånd från Polisen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Staffans2000
P Pappa1986 skrev:
Ok men låt oss säga såhär:
En bil kommer körandes, tappar kontrollen och åker ner i vad som brukar vara ett normalt dike men i detta fall så ligger där stenblock så stora som upp till 1m3.
Blocken krossar passagerarsidan och där sitter ett barn som nu inte längre lever pga dessa klippblock.
Tycker du fortfarande att han överreagerar eller kan man se att förebyggande i detta fall. Det är nog så TS tänker.
Vid vägkanter finns det lyktstolpar, elskåp, teleskåp, sandlådor, träd, bergknallar busskurer samt allehanda ting som skulle kunna ge samma resultat för den vårdslöse föraren när han kör av vägen. Då måste alla sådana hinder röjas bort för att detta fiktiva snyftscenario skall vara relevant.
Det är med andra ord ett absurt resonemang.

För övrigt ser det inte alls ut som jag föreställde mig det, när jag läste TS beskrivning. Bilder ovanifrån ger inte samma intryck som dito nerifrån. Men ändå.
.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelt då att det enklaste sättet att lasta stenarna för vidare transport är nere vid vägen?

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vid vägkanter finns det lyktstolpar, elskåp, teleskåp, sandlådor, träd, bergknallar busskurer samt allehanda ting som skulle kunna ge samma resultat för den vårdslöse föraren när han kör av vägen. Då måste alla sådana hinder röjas bort för att detta fiktiva snyftscenario skall vara relevant.
Det är med andra ord ett absurt resonemang.

För övrigt ser det inte alls ut som jag föreställde mig det, när jag läste TS beskrivning. Bilder ovanifrån ger inte samma intryck som dito nerifrån. Men ändå.
.
Lyktstolpar, teleskåp mm. Listan kan göras lång men nu är det ett hinder som inte ska vara där. Om en bil kör av vägen så låter man ju inte den ligga kvar där i flera månader utan den tar man ju bort. Samma sak med dessa stenar. MEN jag trodde också dessa stenar låg närmre vägen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pappa1986 skrev:
Lyktstolpar, teleskåp mm. Listan kan göras lång men nu är det ett hinder som inte ska vara där. Om en bil kör av vägen så låter man ju inte den ligga kvar där i flera månader utan den tar man ju bort.
Man skulle kunna tro att det är så men i själva verket står bilvraket kvar under lång tid vid sidan om vägen om ägaren inte ta hand om det. Och markägaren har ett litet helsike att få bort vraket.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det räcker väl att ett större stenblock rasar ner och välter ett mindre träd, som i sin tur rasar över vägen.
Kan det inte hända? Träd blåser ju omkull titt som tätt.
Har åkt buss en gång i mörker som körde över toppen på ett träd och det var ingen höjdare.
Hade det varit en grövre stam tar det nog stopp fort.
Sikt på träd i mörker ~0.
Bromssträcka mer än ~0.

Kan inte hitta i tråden huruvida fastigheten ligger inom detaljplan eller inte. Det är till stor del avgörande för kommunens svar. Utanför plan krävs inget marklov för att spränga och ändra marken, och därmed är hela saken en civilrättslig fråga som polisen får hantera eftersom de har hand om sprängningstillstånden.
Är det inom plan är det däremot både kommunens sak (ändra marknivån utan lov) och polisens (gällande sprängningen). Att arbetet på platsen sker enligt regler är arbetsmiljöverkets sak, så dit kan man också anmäla om man tycker det är farligt.

R
Du får ändra marknivå utan marklov.
"Ligger din fastighet inom detaljplanerat område behöver du marklov om du ska höja eller sänka marken med mer än 0,5 meter."
Ovanstående gäller permanent ändring.

Du kan gräva en grop på 2 meter och sedan fylla igen den utan marklov.

Fastigheten i tråden kanske inte ändrar marknivån 1 cm efter allt är klart.

Annars skulle inte en käft få plantera ett träd utan marklov.

M
Ja det är inom detaljplanerat område. Ja marknivån har ändrats mer än 0,5m. Inget bygglov eller marklov är utfärdat av kommunen. Jag har ingen aning om vad han ska bygga. Snackade med en annan på gatan och tydligen låg det fullt av stenbumlingar i diket innan kortet från luften togs, men dessa hade man plockat upp med en kranbil. Eftersom jag arbetar dagtid så har jag ingen aning om det vaktades eller hur det gick till när dessa stenblock kom dit. Hoppas dom har monterat vibrationsmätare på grannkåkarna.

Jag arbetar själv inom branschen (ser man på mitt nick) för ett av världens största bolag och på det sättet som vi arbetar i jämförelse med detta jag sett här så är det helt uppåt väggarna. Det var därför jag efterfrågade er andras åsikter, man har ju en lite annan syn på saker om man inte har det som yrke om ni förstår. Tillståndsmässigt så får vi under inga omständigheter använda annans mark för upplag eller liknande, om vi inte har skriftligt på det. Sprängstensmassor skulle vi aldrig få ha liggande på detta sätt så barn kan klättra i dom utan inhägnat med högstängsel som är ett krav. Ja, och finns det inget starttillstånd med marklov så...ja.

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
R
M Markarbetaren skrev:
Ja det är inom detaljplanerat område. Ja marknivån har ändrats mer än 0,5m. Inget bygglov eller marklov är utfärdat av kommunen. Jag har ingen aning om vad han ska bygga. Snackade med en annan på gatan och tydligen låg det fullt av stenbumlingar i diket innan kortet från luften togs, men dessa hade man plockat upp med en kranbil. Eftersom jag arbetar dagtid så har jag ingen aning om det vaktades eller hur det gick till när dessa stenblock kom dit. Hoppas dom har monterat vibrationsmätare på grannkåkarna.

Jag arbetar själv inom branschen (ser man på mitt nick) för ett av världens största bolag och på det sättet som vi arbetar i jämförelse med detta jag sett här så är det helt uppåt väggarna. Det var därför jag efterfrågade er andras åsikter, man har ju en lite annan syn på saker om man inte har det som yrke om ni förstår. Tillståndsmässigt så får vi under inga omständigheter använda annans mark för upplag eller liknande, om vi inte har skriftligt på det. Sprängstensmassor skulle vi aldrig få ha liggande på detta sätt så barn kan klättra i dom utan inhägnat med högstängsel som är ett krav. Ja, och finns det inget starttillstånd med marklov så...ja.
Det är när han är klar som du kan mäta marknivån.

Jag tycker inte du behöver invänta åsikter härifrån. Som sakkunnig och den enda här som sett det i verkligheten bör du anmäla rasmassorna om du anser att det är allmänfarligt.
Alternativt kan du ju gå upp och ta ett snack med grävaren och framföra din åsikt att de åsidosätter säkerheten. Om han tjafsar eller inte bryr sig är det bara att gå tillbaka och lämna in anmälan.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Är inte området där stenen tippas avspärrad och övervakat är det ett polisärende. Det tippas på någons mark men oavsett vems det är kan allmänheten få tillträde.

Vem som helst kan komma nedanför slänten och få sten över sig. Mycket tveksamt att grävskopeföraren har tillräcklig uppsikt. Här måste entreprenören visa att man gjort tillräckliga.riskbedömningar och vidtagit åtgärder.

Sedan kan man utvidga det till risken för sten flyger iväg osv , det beror ju på terrängen.

Frånsett ev. krav gällande markarbetet och lov etc, vilket är mindre akut.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Men som jag ser det så har TS gjort en anmälan till kommunen om pågående svartbygge. Om kommunen inte agerar, så bör du kontakta länsstyrelsen. Kommunen har fattat en form av beslut genom att inte agera, och det går att överklaga, Kommunen är skyldig att fatta ett formellt beslut, att antingen beivra svartbygget, eller att låta det pågå. Kommunen har inte rätt att bara ignorera en anmälan om svartbygge.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
TS har skickat ett mail till kommunen som vi inte vet hur det är formulerat, om det är en anmälan eller bara förfrågning om det finns bygglov. Jag antar att de får in ett antal liknande mer eller mindre välgrundade mail från grannar, och att de läggs på hög om de inte verkar alltför alarmerande.

J
håller med om att du ska agera, tänk som sagt om något barn klättrar i detta och får en sten över sig, det är ju inte ditt ansvar, men om du inte går vidare så kommer du ändå ångra dig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.