3 492 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Är dessa antenner något att spara på?
Tack för svaret. Jag bygger i Nacka. Borde vara hyfsat bra mottagning där tycker jag! :wow:alfista skrev:Om du tänker köra Canal Digital har de ofta Combo-boxar så att man kan ta emot fria kanaler från marknätet, likaså kan det ju tänkas att man på vissa TV-apparater nöjer sig med att ta emot dessa fria kanaler med den mottagare som ofta finns inbyggd i TVn. Så kort sagt, en "vanlig" antenn kan fortfarande vara bra att ha.
Kolla upp vad grannarna har för antenner och fråga om de har bra mottagning, är de nöjda, köp en antenn av samma typ och storlek.
Kolla upp på Teracoms hemsida om du bor i de områden där man börjat sända på VHF-bandet igen, i så fall kan det vara skäl att skaffa en antenn som klarar detta band även om du till en början kanske inte kommer att ta emot några av dessa sändningar.
En ofta förbisedd lösning är att sätta antennen på vinden. Det försämrar mottagningen något, men i gengäld är antennen skyddad mot väder och vind så den håller i "evighet". Har du god mottagning där du bygger så kan det vara värt att försöka.
Angående att kolla med grannarna... Hela gatan är just nu uppgrävd, sprängd och allt vad du vill, det finns inga grannar. Än. Alla tomter håller på att bebyggas. Vi hinner nog om inte först ut, så lär vi bli klara bland de första. Så där kan jag inte hämta något..
Vad mer specifikt är det jag ska kolla efter på Teracoms hemsida? Jag hittade följande tabell, med frekvensnummer, som inte säger mig så mycket.. :blushing:
Enligt sidan "hitta rätt tv-mast" så är förhållandena "mycket goda", det är 7 km till närmaste mast (Nackamastarna??) och det är 245 graders riktning som gäller. En väst-sydväst, om jag inte tänker helt fel så här på söndagkvällen? Enligt mastens sändarinfo verkar allt gå på UHF. Varför har man börjat sända på VHF i vissa områden igen? Avstånd eller vad beror det på?
Du borde ha utmärkt mottagning och där sänds bara på UHF (just nu i alla fall, men såvitt jag vet finns i nuläget inga planer på att starta VHF-sändningar där). Anledningen att man börjat sända på VHF igen lär ha varit att det är "trångt i luften", främst i gränstrakter.
En antenn jag tycker verkar vettig är http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,683000000,684000000,685000000
Vill man vara lite extra säker finns den i ett utförande med VHF-mottagning också.
En antenn jag tycker verkar vettig är http://www.kjell.com/content/templa...&path=636500000,683000000,684000000,685000000
Vill man vara lite extra säker finns den i ett utförande med VHF-mottagning också.
Nej, du skall absolut inte sätta upp en antenn, det är ju rena slöseriet.timmelstad skrev:
Frågan är väl dom ens ska ha parabol, i ett nytt område får ni väl fiber? Bättre då att skaffa Telias Triple-Play eller något liknande.
Påminn mig inte! :@mycke_nu skrev:
Det finns i dagsläget inga planer på fiberinstallation i "mitt" område alls. q(;^
Det är ett gammalt sommarstugeområde, så det finns en (alldeles säkert) underdimensionerad station nånstans att beställa koppartråd från antar jag... 
EDIT: Jag måste faktiskt ändra mig, det ser nu ut som att Telia har uppdaterat sina planer för Nacka och då finns mitt område med för sista inkoppling slutet på 2011. Det skulle innebära att jag kan slippa beställa koppartråd och kanske nöjer mig med att köra mobilt några månader inledningsvis...:wow:
Sen verkar det finnas något nu som heter Nacka Fibernät, någon som vet vad det är för aktör?
EDIT: Jag måste faktiskt ändra mig, det ser nu ut som att Telia har uppdaterat sina planer för Nacka och då finns mitt område med för sista inkoppling slutet på 2011. Det skulle innebära att jag kan slippa beställa koppartråd och kanske nöjer mig med att köra mobilt några månader inledningsvis...:wow:
Sen verkar det finnas något nu som heter Nacka Fibernät, någon som vet vad det är för aktör?
Redigerat:
Klicka här för att svara