O olofh skrev:
Nej nej, bara så det blir rätt :)

från början hade jag ritat duschen i första hörnet innanför dörren men fick av en höra hur omöjligt det var att få fallet rätt då och att man måste ha duschen längre in i rummet. Skulle verkligen vilja hitta en lösning där tvättdelen hamnar längst in men börjar ge upp om det.
Låter märkligt. Borde gå alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med toalett och handfat mittemot varandra ser det ut som att det ska vara minst 170 cm från väggen bakom handfatet till toalettstolens ytterkant. Uppfylls det?
Är det 50 cm mellan toalettens mittpunkt och väggen med dörren?
[länk]
Funderar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske det går om du gör skiljeväggen kortare och då kan ha handfatet mittemot duschen i stället för mittemot toaletten?

Är syftet med skiljeväggen att dölja tvättdelen eller att få en vägg för duschen?
I det första fallet kanske det räcker med ett draperi?
I det senare fallet så finns det ju U-duschar där båda dörrarna kan sitta på samma vägg.
ska testa rita som ditt förslag med kortare skiljevägg och flytta handfatet åt höger så det är vägg rakt framför wc. Tolkar det som att det då räcker egentligen med 100cm framför toan innan väggen om man räknar med en 70toa
 
Handfat flyttat till höger . Är detta ok?

Ritning av badrum med handfat flyttat till höger, mått angivna som 3700 och 2300, fråga om den nya placeringen är godkänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett alternativ till. Vad måste diagonalavståndet vara mellan handfat och väggen bakom duschen? Här har jag tryckt handfatet så långt höger som möjligt för att sen kunna ställa in skåp och bänkskiva till vänster om handfatet (det går ju ta bort så det blir 170 fritt framför toan)
Skiss av badrum med handfat till höger, toalettskål och dusch. Måtten 3700 och 50 visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har ni kollat på tvättpelare?
 
BirgitS
O olofh skrev:
Ett alternativ till. Vad måste diagonalavståndet vara mellan handfat och väggen bakom duschen? Här har jag tryckt handfatet så långt höger som möjligt för att sen kunna ställa in skåp och bänkskiva till vänster om handfatet (det går ju ta bort så det blir 170 fritt framför toan)
Det finns inga särskilda krav på diagonaler utan det förutsätts nog att de blir bra när de raka måtten är uppfyllda. När det gäller avståndet mellan handfatet och skiljeväggen så behöver du kolla upp i guiden vad minsta tillåtna passagemått är. Samt med den placeringen av tvätt och tork om minsta tillåtna fria utrymme framför maskinerna.

Fast nu döljs ju inte tvättdelen alls.

Föreslår att det som du tänker dig att ha till vänster om handfatet inte är inritat på bygglovshandlingen och inte heller monteras innan slutbesiktningen. För att undvika frågor om hur lätt det är att ta bort det.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
V Vante skrev:
Har ni kollat på tvättpelare?
Ja har börjat kolla lite i på de alternativen som i tillgönlighetsguiden kallas kombi maskin. Borde motsvara pelare
 
ursäkta jag spammar med frågor. Men hur tjocka ska jag rita väggarna, ska jag rita ink kakel eller hur gör man? Badrumsvägg är ju 70regel + 15 k plyfa + 13 gips + kakel. på skiljeväggen dubbel av plyfa, gips och kakel pga 2 sidor.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS
O olofh skrev:
Ja har börjat kolla lite i på de alternativen som i tillgönlighetsguiden kallas kombi maskin. Borde motsvara pelare
En kombimaskin är en maskin som både kan fungera som tvättmaskin och torktumlare. Men en tvättpelare kan bytas ut till en kombimaskin den dag någon inte längre når upp till torktumlaren.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Ritning av badrumsplanlösning med mått, toalett och duschkabin markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har jag missat något eller skulle det vara möjligt att rita så här?
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
BirgitS
Jag kan inte komma på något uppenbart som bryter mot tillgänglighetsreglerna. Därmed inte sagt att det inte finns något för jag kan inte alla utantill.

Däremot så döljs ju inte tvättdelen i någon större utsträckning.
 
O olofh skrev:
[bild]
Har jag missat något eller skulle det vara möjligt att rita så här?
Ser bra ut. Borde inte vara bekymmer i din tillbyggnad. Bra att du skissat flera lösningar!
Har kommunen ställt krav på tillgänglighet? Det är bara en mindre tillbyggnad.
Även om inget krav finns så är det bra med ett tillgängligt badrum.
Det enda jag ser är ett klassiskt byggfel med dörrmåttet. Har du otur passar inte dörrkarmen då öppningar brukar vara 910 mm.
Lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ser bra ut. Borde inte vara bekymmer i din tillbyggnad. Bra att du skissat flera lösningar!
Har kommunen ställt krav på tillgänglighet? Det är bara en mindre tillbyggnad.
Även om inget krav finns så är det bra med ett tillgängligt badrum.
Det enda jag ser är ett klassiskt byggfel med dörrmåttet. Har du otur passar inte dörrkarmen då öppningar brukar vara 910 mm.
Lycka till!
Badrummet är bara en del av en 50+ m2 tillbyggnad så skissade bara upp badrummet för det är det som har krånglat lite, resten vet vi hur vi vill ha. Bra tips med dörröppningen, var bara jag som slarvade lite
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.