Någon som har lust att kolla vår ritning för ev tillbyggnad som kommer innehålla ett badrum
Kommer detta badrum få ok vid bygglovsansökan och gå att bygga? Vi vill helst ha tvätten längst in, kan man bygga med två fall i rummet så här med skiljevägg
Kommer detta badrum få ok vid bygglovsansökan och gå att bygga? Vi vill helst ha tvätten längst in, kan man bygga med två fall i rummet så här med skiljevägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Med toalett och handfat mittemot varandra ser det ut som att det ska vara minst 170 cm från väggen bakom handfatet till toalettstolens ytterkant. Uppfylls det?
Är det 50 cm mellan toalettens mittpunkt och väggen med dörren?
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Är det 50 cm mellan toalettens mittpunkt och väggen med dörren?
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Tack, nej. Inte om man räknar toa 750mm. Då har jag bara 1550 till väggen. Så då måste jag hitta annan placeringBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Kanske det går om du gör skiljeväggen kortare och då kan ha handfatet mittemot duschen i stället för mittemot toaletten?
Är syftet med skiljeväggen att dölja tvättdelen eller att få en vägg för duschen?
I det första fallet kanske det räcker med ett draperi?
I det senare fallet så finns det ju U-duschar där båda dörrarna kan sitta på samma vägg.
Är syftet med skiljeväggen att dölja tvättdelen eller att få en vägg för duschen?
I det senare fallet så finns det ju U-duschar där båda dörrarna kan sitta på samma vägg.
Ska pröva runt lite, primärt att dölja tvättdelen och slippa ha separat tvättstuga, behöver förrådsdelen nere till höger…BirgitS skrev:
Kanske det går om du gör skiljeväggen kortare och då kan ha handfatet mittemot duschen i stället för mittemot toaletten?
Grannen har fått ok på denna planlösning där det ju bara är 170 fritt framför wc om dörren står öppen…
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Nu framgår ju inte om det finns fler badrum på våningsplanet som kan täcka tillgänglighetskraven?BirgitS skrev:
Det kan visst bli problematiskt. En klantskalle fick till det så att duschvattnet studsade mot vägghörnorna och fortsatte långt ut över badrumsgolvet i mitt förra hus. Fallet var - förmodligen - för kraftigt.K Kane skrev:
Nu var detta en billighetslösning i en takkupa med våtrumsmatta och våtrumsväggar men det var ändå gjort av "proffs". Jag löste det med en limmad mjuk plastkant - och sålde huset ...
Det är viktigt att lutningen är korrekt mot golvbrunn.
Nej nej, bara så det blir rättK Kane skrev:
från början hade jag ritat duschen i första hörnet innanför dörren men fick av en höra hur omöjligt det var att få fallet rätt då och att man måste ha duschen längre in i rummet. Skulle verkligen vilja hitta en lösning där tvättdelen hamnar längst in men börjar ge upp om det.