Mitt hus har en blandning av jordade och ej jordade uttag. Alla ställen utomhus, i källaren, badrum, kök och uterum är jordade. Medans resten av huset ej är det. Nu hittade jag dock ett ställe som jag är lite frågeställande till. Utanför min dörr sitter där en lampa under entrén. Elen till denna lampan är tagen innanför i hallen där det inte är någon jordad el. Det här borde väl vara fel? Det har väl säkerligen suttit såhär i 20 år eller mer men det kanske man skulle fixa?

220 hanen sitter inkopplad i vägguttaget(som synes ej jordat), går sedan upp till en kopplingsdosa, därifrån rakt genom väggen och ner till lampan.

Ej jordat vägguttag med inkopplad kabel för utomhuslampa på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosa med elkablar som går genom en vägg, indikerar ej jordad anslutning.
Skapa konto

Ojordat vägguttag och ledningar till en utomhuslampa på en vitmålad vägg.
Skapa konto

Felaktigt utfört.

Fast installation ska vara fast, inte ansluten med stickpropp :)

Och framförallt som du redan konstaterat, lampan ska jordas, OM den nu inte, mot förmodan, skulle vara dubbelisolerad. Då ska den inte jordas.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Utöver den faktiska frågan i tråden.

Du skriver att det är jordat i badrummet. Menar du jordade uttag? För i så fall måste det också finnas jordfelsbrytare i huset. I badrum var det totalförbjudet med eluttag innan man började använda jordfelsbrytare. Så uttag utan jordfelsbrytare har aldrig varit tillåtet i badrum. Undantaget är s.k rakapparatsuttag som dels ger en låg spänning, dels har inbyggd isolertransformator och dels inte kan leverera mer än ca 200 mA.

Men det kanske finns jordfelsbrytare?

Yes, det finns jordfelsbrytare så där kan ni vara lugna:).

Hur ser/undersöker jag om lampan är dubbelisolerad?

Bob_the_builder
FRS05 skrev:
Yes, det finns jordfelsbrytare så där kan ni vara lugna:).

Hur ser/undersöker jag om lampan är dubbelisolerad?
Om den här symbolen finns på märkskylten:

Symbol med en kvadrat inuti en annan kvadrat, svart på vit bakgrund.

Då var det lugna puckar förutom att kabeln var monterad med stickpropp, det får nog lösas när det renoveras där nästa gång:).

Gammal utomhuslampa med smutsig kupol och synlig stickpropp.
Skapa konto

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.