9 242 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Är denna kabel dubbelisolerad?
Fast installation borde avses installation i ett isolerat utrymme, typ elrör eller elcentraler. Den är sannolikt inte farlig att använda som lampsladd, men jag tycker ändå att du ska pressa elbutik.se hårdare. De måste ha koll på vad de säljer och informera om vad det är.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Beteckningen på denna ledning kan användningsmässigt jämföras med den vanliga FK vi pratar om, dvs förläggning i rör och kopplingstråd i elcentraler. Den är visserligen mångtrådig men ändå inte klassad som anslutningskabel av någon anledning.F Freddedan skrev:
Så, kopplingstråd i en lampa ser jag som ok. Om den däremot ingår i upphängningen eller ringlar sig genom att kedja som lampan är hängd i blir det tveksam i mitt tycke. Sedan har vi som sagt inga data på om tygstrumpan tillåter direkt beröring, och om armaturen behöver vara skyddsjordad.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Som det står så är kabeln endast för intern trådning och jag håller med @Bo.Siltberg om ledningsdragningen, ska du dra den i ett rör eller i lampan så visst då har du en dubbel barriär i annat fall så skulle jag inte.(skyddsjordning skall till om det är en lampa som kan bli spänningssatt och är beröringsbar om första barriären går sönder)F Freddedan skrev:Ställde frågan om kabeln är godkänd som en lampsladd för en taklampa på 230V. Jag fick svar från butiken att kabeln "går utmärkt att använda till en lampa". När jag frågade efter datablad så fick jag det där italienska papperet @50procent grävde fram tidigare.
Vad innebär fast installation i det här fallet? Vad specifikt skulle ni råda mig att fråga vidare om? (Blev ju lite intressant det här)
Tanken med kabeln ovan var att konstruera ett gäng hängande taklampor (10st) och ha i vardagsrummet. Så ur det perspektivet tror jag det är rätt safe i praktiken, eller?. Tygflätan känns riktigt stark, inget man sliter av i första taget. Det hade varit värre om den låg på golvet och riskerade nötning och skavning från möbler och dyl. Men ändå...
Att säga att den kan användas till en lampa är väl lite vagt sagt, det talar ju inte om att du kan lägga den blottad för beröring.
Som sagt å som @Daniel 109 skrev så ska elbutik.se skärpa sin information.
Nä varför skulle man köpa en snygg textilkabel om den ska döljas inne i nån plastlampa. Det är en sån här hängande lampa jag menar, och som de också avser efter som de säger att man ska komplettera med ett ”lampset”.
https://www.elbutik.se/category.html/lampset
Har mailat och frågat om klassning på textilmanteln. Får se vad de svarar
Edit: lagt till länk
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elbutik.se/category.html/lampset
Har mailat och frågat om klassning på textilmanteln. Får se vad de svarar
Edit: lagt till länk
Redigerat:
Nej, de har nog inte koll på att den inte är godkänd för 230V.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det där är designerkabel bara och att blanda in elsäkerhet är på en helt annan nivå. Inom byggnadsvård så genas det nog en hel del för att det ska se bra ut, Vad jag har hört så brukar man säga att det kan anses ok att ha sån här kabel om man har en stickpropp i andra änden och drar ur den när man lämnar rummet typ..........Annars är det på "eget bevåg" om man ska följa regler och normer.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvårdarens bibliotek
Fem böcker om byggnadsvård
999 kr inkl moms
1 066 kr
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Ja den är godkänd för spänningen, men det betyder inte att den är beröringssäker för den spänningen. Det skall vara två lager med isolering som vart och ett uppfyller isolationskraven för den angivna spänningen.useless skrev:
Jag skrev lite tidigt i tråden att jag förutsatte att elbutik.se inte skulle sälja en sådan kabel om den inte var godkänd. Jag hade tydligen fel. Jag är besviken. Kabeln är ju uppenbarligen tänkt att vara synlig, ingen skulle välja en designkabel för dold intern koppling.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Det är väldigt många som har tvinnade enkelledare på porslinsknoppar i taket till lampor och sådant. Ser ju jättetrevligt ut men är i grund och botten inte tillåtet idag. Men de genar som sagt lite där.........Utseende före säkerhet .
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Fast det är ju mer "regler" vi ibland håller oss med i elektroniklabb. Man har en klart farlig labbuppkoppling, vi som håller på med den, vet var vi skall hålla fingrarna. Men lämnar vi rummet, även för en fikapaus, så kopplar man ur. Och då finns det ändå begränsningar, så ingen har tillträde till labbet utan att ha genomgått en (löjligt kort o enkel) säkerhetskurs.S Stefan1972 skrev:Det där är designerkabel bara och att blanda in elsäkerhet är på en helt annan nivå. Inom byggnadsvård så genas det nog en hel del för att det ska se bra ut, Vad jag har hört så brukar man säga att det kan anses ok att ha sån här kabel om man har en stickpropp i andra änden och drar ur den när man lämnar rummet typ..........Annars är det på "eget bevåg" om man ska följa regler och normer.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
ja fast den kursen har nog ingen byggnadsvårdare gått......de skiter nog i sånt bara det ser bra och autentiskt ut. Personligen skulle jag göra likadant. Tycker mycket regler har skenat i väg så det nästan blir löjligt. I taknivå skulle man mycket väl kunna ha det lite friare just när det gäller belysning.H hempularen skrev:Fast det är ju mer "regler" vi ibland håller oss med i elektroniklabb. Man har en klart farlig labbuppkoppling, vi som håller på med den, vet var vi skall hålla fingrarna. Men lämnar vi rummet, även för en fikapaus, så kopplar man ur. Och då finns det ändå begränsningar, så ingen har tillträde till labbet utan att ha genomgått en (löjligt kort o enkel) säkerhetskurs.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Stora boken om byggnadsvård
Den ultimata boken om byggnadsvård
429 kr inkl moms
Läs mer
Stämmer. Jag borde ha skrivit, inte godkänd för 230V utan ytterligare isolering.