Hej,

Jag ska inom kort bygga ett Attefallshus på cirka 22 kvadratmeter. Det ska stå på 12 stycken plintar (30 cm diameter) som redan är gjutna och klara. Dock tycker jag inte placeringen av plintarna blev helt hundra, och jag undrar nu om det är okej att bygga vidare eller om plintarna måste göras om?

Grundbalken på plintarna är av limträ 115x225 mm och golvreglarna är 45x195 mm. Det som bekymrar mig är att husets väggar inte kommer hamna ovanför limträbalken och särskilt inte ovanför plinten.

Jag gjorde en liten skiss i Sketchup för att förklara vad jag menar. Enligt mina beräkningar kommer väggen på kortsidan hamna cirka 30-40 cm utanför plinten och långsidan sidan 40-50 cm utanför plinten.

Skiss av attefallshus på plintar med synliga golvreglar och limträbalk, visar konstruktionen med överhängande väggar ovanför plintarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss av ett Attefallshus på plintar där väggen hamnar 400 mm utanför plinten.
Skapa konto
Skiss i SketchUp som visar placeringen av limträbalk över en rund plint med markering för 501 mm avstånd.
Skapa konto

O oddan skrev:
Hej,

Jag ska inom kort bygga ett Attefallshus på cirka 22 kvadratmeter. Det ska stå på 12 stycken plintar (30 cm diameter) som redan är gjutna och klara. Dock tycker jag inte placeringen av plintarna blev helt hundra, och jag undrar nu om det är okej att bygga vidare eller om plintarna måste göras om?

Grundbalken på plintarna är av limträ 115x225 mm och golvreglarna är 45x195 mm. Det som bekymrar mig är att husets väggar inte kommer hamna ovanför limträbalken och särskilt inte ovanför plinten.

Jag gjorde en liten skiss i Sketchup för att förklara vad jag menar. Enligt mina beräkningar kommer väggen på kortsidan hamna cirka 30-40 cm utanför plinten och långsidan sidan 40-50 cm utanför plinten.

[bild][bild][bild]
¨Det där borde väl inte vara några problem för en attefallare ?
Man behöver inte ha plintarna helt ute i kanten om bjälklaget är bärande i sig, och 40 cm utstick känns inte jättemycket om allt i övrigt är väl dimensionerat

Det är f.ö. långsidorna som tar mest last om det är ett vanligt sadeltak, då taklast och snölast går ned genom takstolarna på långside-väggarna. Och då kommer ju denna last hmna på limträbalkarna (med lite utstick där med ser det ut som) och sen ner i plintarna. Och dessa limträbalkar bör ha rätt dimension.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
¨Det där borde väl inte vara några problem för en attefallare ?
Man behöver inte ha plintarna helt ute i kanten om bjälklaget är bärande i sig, och 40 cm utstick känns inte jättemycket om allt i övrigt är väl dimensionerat

Det är f.ö. långsidorna som tar mest last om det är ett vanligt sadeltak, då taklast och snölast går ned genom takstolarna på långside-väggarna. Och då kommer ju denna last hmna på limträbalkarna (med lite utstick där med ser det ut som) och sen ner i plintarna. Och dessa limträbalkar bör ha rätt dimension.
Tack för svaret! Skönt att höra. Takkonstruktionen kommer vara pulpet, såhär:

Ritning av ett hus med pulpettak, lutning 5 grader, visar altan och marknivåer i genomskärning.
Skapa konto

O oddan skrev:
Tack för svaret! Skönt att höra. Takkonstruktionen kommer vara pulpet, såhär:

[bild]
Ok, ja samma sak gäller ett pulpetttak: "takstolarna" vilar på långsidorna

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.