12 476 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Är denna golvbrunn godkänd?
janwide skrev:
Om man kollar slipper man tro så mycket.H hempularen skrev:
Säker vatten säger i Branschregler 2016:1
"Golvbrunnar tillverkade före 1990 samt golvbrunnar som är
felaktigt monterade i bjälklaget ska bytas ut vid renovering."
Stickan
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Sedan kan man kanske fundera över om en brunn som är snart 30, kanske borde bytas oavsett typgodkännande. Den kanske hinner bli 50+ innan badrummet renoveras nästa gång.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast om vi leker med tanken att man kan byta en icke typgodkänd brunn utan att renovera, då faller ju allt på åldersavdraget ändå? Elle rmenar ni på fullt allvar att man får bra ersättning på ett 30år gammalt badrum vid ev skada om brunnen är typgodkänd?
Känns som det liksom inte spelar nån roll om brunnen är typgodkänd eller inte.
Känns som det liksom inte spelar nån roll om brunnen är typgodkänd eller inte.
Sitter den i trä eller betong bjälklag?
För även i infästningen av brunnen skall överensstämma med dagens regler. I träbjälklag skall det kortlas runt brunneens monteringsplatta. På gamla brunnar kan de sitta direkt i spånskiva utan både kortlingar och monteringsplatta
För även i infästningen av brunnen skall överensstämma med dagens regler. I träbjälklag skall det kortlas runt brunneens monteringsplatta. På gamla brunnar kan de sitta direkt i spånskiva utan både kortlingar och monteringsplatta
Jag vet inte hur den sitter. Men det blir nog att jag byter så då kommer allt att klarna.B bomm skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men frågan gäller väl huruvida man skall byta den här brunnen när man renoverar badrummet? Inte om att byta en brunn utan att renovera.S Stefan1972 skrev:Fast om vi leker med tanken att man kan byta en icke typgodkänd brunn utan att renovera, då faller ju allt på åldersavdraget ändå? Elle rmenar ni på fullt allvar att man får bra ersättning på ett 30år gammalt badrum vid ev skada om brunnen är typgodkänd?
Känns som det liksom inte spelar nån roll om brunnen är typgodkänd eller inte.
Om du behåller en äldre men typgodkänd brunn och renoverar badrummet. Så ersätter förs. bolaget fullt ut vid en skada.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast hur många renoverar ett badrum fullt ut för 150k och sparar en golvbrunn för 200kr bara för att den är typgodkänd 1992? Det tror jag ingen gör. Att jag skriver som jag gör beror ju mest på att det inte riktigt framgår om ts ska helrenovera eller inte.H hempularen skrev:
TS har tänkt att göra en enklare renovering. D.v.s. byta våtrumstapet och våtrumsmatta. Det som behövs göras för att uppfylla kraven enligt Säker vatten är också att flytta ett par värmerör från golvet till väggen. Således är inte budgeten 150 tkr utan betydligt lägre. Att slippa bila upp golvet för att byta golvbrunn hade varit önskvärt. Men med tanke på att jag inte vet hur golvbrunnen är fäst så tar jag förmodligen det säkra för det osäkra och byter brunnen. Kostnaden för själva brunnen är således inte huvudfrågan utan det är merarbetet som skulle varit skönt att slippa.S Stefan1972 skrev:
Men om du måste bila upp brunnen så är den väl fastgjuten!?janwide skrev:
TS har tänkt att göra en enklare renovering. D.v.s. byta våtrumstapet och våtrumsmatta. Det som behövs göras för att uppfylla kraven enligt Säker vatten är också att flytta ett par värmerör från golvet till väggen. Således är inte budgeten 150 tkr utan betydligt lägre. Att slippa bila upp golvet för att byta golvbrunn hade varit önskvärt. Men med tanke på att jag inte vet hur golvbrunnen är fäst så tar jag förmodligen det säkra för det osäkra och byter brunnen. Kostnaden för själva brunnen är således inte huvudfrågan utan det är merarbetet som skulle varit skönt att slippa.
Oavsett skulle jag byta brunnen ändå.
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
Fast problemet med FB är det där med att renovera. För dem är det allt eller inget. Nå delrenoveringar med bibehållet skydd verkar inte finnas i deras värld. De utgår liksom från att det blir nollställt allting om man renoverar och att allt byts och värdeåret blir renoveringsår. Målar man om och ev byter matta så är det ingen renovering så utan det är fortfarande renoverat 1990 eller vad det nu var. Säger man att det är renoverat och de får för sig att det blir från 2018 och det sen blir skada och brunnen är från 1990, ja då blir det nog krångel............även om brunnen är godkänd. Visst man kan få rätt och det är ju bara ytterligheter men det kan ju bli lite stridigt.janwide skrev:
TS har tänkt att göra en enklare renovering. D.v.s. byta våtrumstapet och våtrumsmatta. Det som behövs göras för att uppfylla kraven enligt Säker vatten är också att flytta ett par värmerör från golvet till väggen. Således är inte budgeten 150 tkr utan betydligt lägre. Att slippa bila upp golvet för att byta golvbrunn hade varit önskvärt. Men med tanke på att jag inte vet hur golvbrunnen är fäst så tar jag förmodligen det säkra för det osäkra och byter brunnen. Kostnaden för själva brunnen är således inte huvudfrågan utan det är merarbetet som skulle varit skönt att slippa.
Klicka här för att svara
