Stickan56
janwide janwide skrev:
Säker vatten säger 1990, tror jag.
H hempularen skrev:
Är det verkligen 1990 de säger? Hade för mig, 92?
Om man kollar slipper man tro så mycket.
Säker vatten säger i Branschregler 2016:1
"Golvbrunnar tillverkade före 1990 samt golvbrunnar som är
felaktigt monterade i bjälklaget ska bytas ut vid renovering."

Stickan
 
Sedan kan man kanske fundera över om en brunn som är snart 30, kanske borde bytas oavsett typgodkännande. Den kanske hinner bli 50+ innan badrummet renoveras nästa gång.
 
janwide
H hempularen skrev:
Sedan kan man kanske fundera över om en brunn som är snart 30, kanske borde bytas oavsett typgodkännande. Den kanske hinner bli 50+ innan badrummet renoveras nästa gång.
Jag är 50+ och i jävligt fin form om jag får säga det själv.
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 5 till
  • Laddar…
Fast om vi leker med tanken att man kan byta en icke typgodkänd brunn utan att renovera, då faller ju allt på åldersavdraget ändå? Elle rmenar ni på fullt allvar att man får bra ersättning på ett 30år gammalt badrum vid ev skada om brunnen är typgodkänd?
Känns som det liksom inte spelar nån roll om brunnen är typgodkänd eller inte.
 
Sitter den i trä eller betong bjälklag?
För även i infästningen av brunnen skall överensstämma med dagens regler. I träbjälklag skall det kortlas runt brunneens monteringsplatta. På gamla brunnar kan de sitta direkt i spånskiva utan både kortlingar och monteringsplatta
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
janwide
B bomm skrev:
Sitter den i trä eller betong bjälklag?
För även i infästningen av brunnen skall överensstämma med dagens regler. I träbjälklag skall det kortlas runt brunneens monteringsplatta. På gamla brunnar kan de sitta direkt i spånskiva utan både kortlingar och monteringsplatta
Jag vet inte hur den sitter. Men det blir nog att jag byter så då kommer allt att klarna.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast om vi leker med tanken att man kan byta en icke typgodkänd brunn utan att renovera, då faller ju allt på åldersavdraget ändå? Elle rmenar ni på fullt allvar att man får bra ersättning på ett 30år gammalt badrum vid ev skada om brunnen är typgodkänd?
Känns som det liksom inte spelar nån roll om brunnen är typgodkänd eller inte.
Men frågan gäller väl huruvida man skall byta den här brunnen när man renoverar badrummet? Inte om att byta en brunn utan att renovera.

Om du behåller en äldre men typgodkänd brunn och renoverar badrummet. Så ersätter förs. bolaget fullt ut vid en skada.
 
H hempularen skrev:
Men frågan gäller väl huruvida man skall byta den här brunnen när man renoverar badrummet? Inte om att byta en brunn utan att renovera.

Om du behåller en äldre men typgodkänd brunn och renoverar badrummet. Så ersätter förs. bolaget fullt ut vid en skada.
Fast hur många renoverar ett badrum fullt ut för 150k och sparar en golvbrunn för 200kr bara för att den är typgodkänd 1992? Det tror jag ingen gör. Att jag skriver som jag gör beror ju mest på att det inte riktigt framgår om ts ska helrenovera eller inte.
 
janwide
S Stefan1972 skrev:
Fast hur många renoverar ett badrum fullt ut för 150k och sparar en golvbrunn för 200kr bara för att den är typgodkänd 1992? Det tror jag ingen gör. Att jag skriver som jag gör beror ju mest på att det inte riktigt framgår om ts ska helrenovera eller inte.
TS har tänkt att göra en enklare renovering. D.v.s. byta våtrumstapet och våtrumsmatta. Det som behövs göras för att uppfylla kraven enligt Säker vatten är också att flytta ett par värmerör från golvet till väggen. Således är inte budgeten 150 tkr utan betydligt lägre. Att slippa bila upp golvet för att byta golvbrunn hade varit önskvärt. Men med tanke på att jag inte vet hur golvbrunnen är fäst så tar jag förmodligen det säkra för det osäkra och byter brunnen. Kostnaden för själva brunnen är således inte huvudfrågan utan det är merarbetet som skulle varit skönt att slippa.
 
janwide janwide skrev:
TS har tänkt att göra en enklare renovering. D.v.s. byta våtrumstapet och våtrumsmatta. Det som behövs göras för att uppfylla kraven enligt Säker vatten är också att flytta ett par värmerör från golvet till väggen. Således är inte budgeten 150 tkr utan betydligt lägre. Att slippa bila upp golvet för att byta golvbrunn hade varit önskvärt. Men med tanke på att jag inte vet hur golvbrunnen är fäst så tar jag förmodligen det säkra för det osäkra och byter brunnen. Kostnaden för själva brunnen är således inte huvudfrågan utan det är merarbetet som skulle varit skönt att slippa.
Men om du måste bila upp brunnen så är den väl fastgjuten!?
Oavsett skulle jag byta brunnen ändå.
 
janwide janwide skrev:
TS har tänkt att göra en enklare renovering. D.v.s. byta våtrumstapet och våtrumsmatta. Det som behövs göras för att uppfylla kraven enligt Säker vatten är också att flytta ett par värmerör från golvet till väggen. Således är inte budgeten 150 tkr utan betydligt lägre. Att slippa bila upp golvet för att byta golvbrunn hade varit önskvärt. Men med tanke på att jag inte vet hur golvbrunnen är fäst så tar jag förmodligen det säkra för det osäkra och byter brunnen. Kostnaden för själva brunnen är således inte huvudfrågan utan det är merarbetet som skulle varit skönt att slippa.
Fast problemet med FB är det där med att renovera. För dem är det allt eller inget. Nå delrenoveringar med bibehållet skydd verkar inte finnas i deras värld. De utgår liksom från att det blir nollställt allting om man renoverar och att allt byts och värdeåret blir renoveringsår. Målar man om och ev byter matta så är det ingen renovering så utan det är fortfarande renoverat 1990 eller vad det nu var. Säger man att det är renoverat och de får för sig att det blir från 2018 och det sen blir skada och brunnen är från 1990, ja då blir det nog krångel............även om brunnen är godkänd. Visst man kan få rätt och det är ju bara ytterligheter men det kan ju bli lite stridigt.
 
  • Gilla
Bassrunner och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.