3 533 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Är byggbranschen speciell??
Har nu väntat i två månader på offerter från två olika entreprenörer av prefabhus.. >
Tillhör detta normaliteten för byggbranschen??
Skulle jag själv vänta så länge med att skicka offerter till kunder i mitt arbete skulle jag inte bli långvarig
Tillhör detta normaliteten för byggbranschen??
Skulle jag själv vänta så länge med att skicka offerter till kunder i mitt arbete skulle jag inte bli långvarig
Självklart är det trist att behöva vänta, så är det ju alltid... Många byggföretag går som tåget just nu och har fullt upp att göra, vilket såklart gör att de inte jagar nya projekt på samma sätt. Ett enkelt och effektivt sätt kan vara att ringa och påminna eller fråga om de inte vill lämna offert.
anqust skrev:
Det är väl bara att välja bort dem som dröjer för länge med offerten? De är uppenbarligen inte speciellt angelägna att sälja sina hus till er.
Jag har både ringt och mailat till dem, men jag tror jag nog har varit för "trevlig". Som du säger Magnus, så kan man ju fråga om dom inte är intresserade..
Visst har jag funderat på att välja bort dem, men samtidigt så finns det ju en anledning att man valt att ta in en offert från just dem och ingen annan..
Sedan så kan jag förstå att vissa har mycket att göra i dessa tider, men då kan dom säga att det tar tid att få fram en offert och inte säga nästa vecka och så kommer det inget ändå.
Det är bättre att lova mindre och hålla mer, än lova mer och hålla mindre..
Visst har jag funderat på att välja bort dem, men samtidigt så finns det ju en anledning att man valt att ta in en offert från just dem och ingen annan..
Sedan så kan jag förstå att vissa har mycket att göra i dessa tider, men då kan dom säga att det tar tid att få fram en offert och inte säga nästa vecka och så kommer det inget ändå.
Det är bättre att lova mindre och hålla mer, än lova mer och hålla mindre..
Det är ju en dålig stsrt när den firma som man vill anlita för ett miljonprojrekt inte ens klarar av att hålla löftet med när offereten skall lämnas...bådar inte gott för framtiden.
Känns väldigt arrogant mot kunderna...
Men jag förstår vad du menar...man vill gärna (åtminstonne delvis) köpa hus med hjärtat...och blir man förtjust i ett hus är det svårt att bara stryka det från listan...
Men jag förstår vad du menar...man vill gärna (åtminstonne delvis) köpa hus med hjärtat...och blir man förtjust i ett hus är det svårt att bara stryka det från listan...
Inte kan hålla vilket löfte? Har de uttryckligen sagt att de ska skicka en offert senast ett visst datum så absolut. Så tror jag dock inte att det brukar gå till, utan de säger att "visst, skicka ett underlag så kan vi räkna på det". Sen är det jätteviktigt at skriva ett sistadatum på offertunderlaget, MEN det binder ju inte företaget till något.Lus skrev:Det är ju en dålig stsrt när den firma som man vill anlita för ett miljonprojrekt inte ens klarar av att hålla löftet med när offereten skall lämnas...bådar inte gott för framtiden.
Sen är det inte alls konstigt att företag inte lämnar offert alltid. För om de kör sina anläggningar och anställda för full effekt så finns det ju helt enkelt ingen stans att sköta produktionen.
Är bussen full så får det inte plats fler folk, fast de vill betala för biljetten liksom.
Instämmer med Magnus
Om man har så stor orderingång så att alla enheter går fullt så kan man inte ta på sig mer.
Det tjänar ingen på.
Dock borde de ha anständigheten att kontakta er och tala om att ni inte kan få en offert nu men att de kan räkna på det om x månader/veckor.
Om man har så stor orderingång så att alla enheter går fullt så kan man inte ta på sig mer.
Det tjänar ingen på.
Dock borde de ha anständigheten att kontakta er och tala om att ni inte kan få en offert nu men att de kan räkna på det om x månader/veckor.
Jag kan förstå om man inte svarar på alla som skickar in en offertförfrågan via mail (för det lär ju vara en hel del).
Däremot har jag svårt att acceptera att det skall ta sån tid som i vårt fall, när jag först ringt och pratat med dem och förklarat hur vi tänkt det kommit överens om att jag skall maila ritningar och förklaringar.
Har sedan ringt ett antal gånger och frågat när vi kan förvänta oss ett svar. Svaret har varit vecka efter vecka: -Nästa vecka!
Jag kan däremot acceptera ett svar där man säger att man inte har tid just nu utan att det kommer att ta en månad eller två för att få fram något. Men inte ens det kan man få, och det är det som är oerhört irriterande.
Däremot har jag svårt att acceptera att det skall ta sån tid som i vårt fall, när jag först ringt och pratat med dem och förklarat hur vi tänkt det kommit överens om att jag skall maila ritningar och förklaringar.
Har sedan ringt ett antal gånger och frågat när vi kan förvänta oss ett svar. Svaret har varit vecka efter vecka: -Nästa vecka!
Jag kan däremot acceptera ett svar där man säger att man inte har tid just nu utan att det kommer att ta en månad eller två för att få fram något. Men inte ens det kan man få, och det är det som är oerhört irriterande.
Jag håller med dig, det här är den mest "underliga" bransch jag har varit med om.
Man får bättre bemötande om man ska köpa en tvättmaskin och här ska man satsa miljoner, mycket märkligt.......!!
För oss slutade det med att vi valde den firma som hade det bästa bemötandet från allra första början, de andra gick bort!!! Vi valde mellan två leverantörer som båda var "på hugget", vissa av de andra har fortfarande inte svarat och då har de ändå varit på tomten och vi har gått igenom vad vi vil ha....
Jag säger bara "Lycka till"!!!!
Man får bättre bemötande om man ska köpa en tvättmaskin och här ska man satsa miljoner, mycket märkligt.......!!
För oss slutade det med att vi valde den firma som hade det bästa bemötandet från allra första början, de andra gick bort!!! Vi valde mellan två leverantörer som båda var "på hugget", vissa av de andra har fortfarande inte svarat och då har de ändå varit på tomten och vi har gått igenom vad vi vil ha....
Jag säger bara "Lycka till"!!!!
Hejsan
Visst är det konstigt ja. Husföretagen borde anställa nån marknadsassistent som sysslade med detta. Svarade på frågor etc. Det är grymt viktigt.
Myresjöhus och Lb-hus var de enda som initialt svarade på våra mail. Det blev sen Myresjöhus som vi byggde med.
Nora
Visst är det konstigt ja. Husföretagen borde anställa nån marknadsassistent som sysslade med detta. Svarade på frågor etc. Det är grymt viktigt.
Myresjöhus och Lb-hus var de enda som initialt svarade på våra mail. Det blev sen Myresjöhus som vi byggde med.
Nora
Klicka här för att svara