Hej,

Jag har anlitat byggföretag som hjälpt mig bygga lite saker. Jag har hittills gjort ett väldigt bra jobb och jag har stort förtroende för dem. Nu håller de på att bygga altan, och jag blev förvånad över vissa val de gjort.

Vill vara noga med att påpeka att jag själv aldrig byggt en altan men jag tycker mig ha läst på ganska mycket om processen och vissa av valen är inte så jag hade gjort det, om jag byggde på egen hand. Sen om det är befogat eller inte, det vet jag ej. Det är därför jag rådfrågar experterna här på forumet.

Jag är inte ute efter att skapa konflikt över petitesser. Men om någonting är bristfälligt i konstruktionen eller om det påverkar livslängden i någon större utsträckning tycker jag det kan vara värt att korrigera i detta skedet av bygget.

Vill också tillägga att det inte är säkert att de är klara med allting. Men vill ändå kunna ha lite mer kött på benen innan jag tar upp dessa saker med byggarna.

Lite bakgrund:

Nästan alla betongplattor vilar på hårt packad makadam som i sin tur ligger direkt på berg. Markrörelser och sättningar bör alltså vara små över tid.

Mina funderingar:

1. Jag hade förväntat mig att stolpar och stödben skulle bära lasten underifrån så att vikten hamnar på träet i stället för på skruvarna (som på bild 3).

2. Är det tillräckligt att ha bara en "enkel" regel istället för en grövre stolpe längst på bärlinan? (bild 1 och 2). Jag hade förväntat mig en grövre stolpe eller flera reglar som gav stöd "underifrån" på regeln. Min magkänsla är att det känns olustigt att parkera 700 kg pooltak ovanför dessa ben.

3. Jag hade förväntat mig grundisoleringspapp mellan betongplattor och stolpar. Jag förstår att denna typ av tryckimpregnering mer eller mindre än gjorda för markkontakt och tål mycket väta över många år. Men detta borde väl ändå påverka livslängden för stolparna signifikant? Jag tycker man kan se att fukt vandra från plattan upp i regeln (se bild 5)

4. Skarven i den yttre bärlinan känns tveksam (bild 4). Den ena bärlineregeln är bara fäst i en kort bit av den inre regel som ska hålla ihop de två delarna, vilket ger ett väldigt litet upplag. Jag hade dessutom förväntat mig ett extra stöd under skarven.

5. Jag hade förväntat mig balkskor för reglarna som möter bärlinan. Spelar det någon roll för styrkan över tid?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter – lugna mig gärna om jag oroar mig i onödan, eller berätta vad som verkligen bör åtgärdas innan bygget går vidare.

Stort tack på förhand!

Bild 1:
Trästolpar på betongplattor som stödjer en del av en altankonstruktion, positionerade på mark täckt av makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild 2:
Trästolpar på rektangulära betongplattor ovanpå grusbelagd yta, del av konstruktion för altanbygge.
Skapa konto

Bild 3
Trästolpe på betongplatta med enkel regelkonstruktion, synlig i altanbygge. Brädor fixerade ovanpå med grus som underlag.
Skapa konto

Bild 4:
Träkonstruktion av altan med en skarv i bärlinan utan extra stöd under. Bärlinan är sammankopplad med skruv på kort inre regel.
Skapa konto

Bild 5:
Trästolpe direkt på betongplatta utan isolering, omgiven av grus och stenar, del av altankonstruktion under uppbyggnad.
Skapa konto

Bild 6:
Träramkonstruktion för altan med reglar, liggande på grus och makadam, utan synliga extra stöd eller balkskor.
Skapa konto

Du kommer garanterat gå bättre svar än från andra än mig som glad amatör.

Men visst är det trall som använts som stöd med mot plattorna? Kan det vara något temporärt som ska bytas mot dubbla reglar till exempel?
Det kan ju veta därför som pappen saknas just. För visst sugs det upp fukt i ändträet nu.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:

Men visst är det trall som använts som stöd med mot plattorna? Kan det vara något temporärt som ska bytas mot dubbla reglar till exempel?
Det kan ju veta därför som pappen saknas just. För visst sugs det upp fukt i ändträet nu.
Bra tanke, men jag tror det har fel. Jag gick ut och kollade. Det är reglar 45x170. Samma som används som skruvreglar och bärlina

Då är dimensionen helt ok.
Bild 3 tycker jag ser vettig ut, när en regel finns under bärlinan. På bild 1 saknas detta och vikten hamnar på skruvarna som du skriver.

A
På bild tre har de ju satt stöd under bärlinan så de kanske bara inte har hunnit på de övriga än?
Syllpapp på stenen stoppar uppsug underifrån men regnvatten som hamnar på pappen kommer fortfarande suga upp i regeln, och det är nog ett större problem med era dränerande förutsättningar. Kanske är det till och med bättre att stenen kan suga en del av det regnvattnet.
Bärlinor brukar jag göra av dubbla bjälkar, men det hänger också på avståndet mellan stöden under dem.
Skarven på ytterramen var inte optimal men bjälkarna har ju ett nära upplag på bärlinan så jag tror inte att det kommer att hända något med den.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
A
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Bra att du inser dina begränsningar😉
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Men visst är det trall som använts som stöd med mot plattorna?
Nej ser ut att vara 45mm virke då det livar med bärlinan som ligger under bjälkarna..
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Kan det vara något temporärt som ska bytas mot dubbla reglar till exempel?
Som du ser på bilden är det dubbla reglar..
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ja och ja..

• Dubbla 45mm reglar på betongplatta, visar hur de livar med bärlinan under bjälkarna vid byggprojekt på ojämn mark.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.