Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Detta är i Lunds kommun. Handläggaren är nyanställd...
Nyanställd eller inte, taxan fastställs av kommunfullmäktige, inte av enskild handläggare.

Redigerat:
N Nils2018 skrev:
Har sett bygglov där taxan för exakt samma bygglov är 3 gånger dyrare 4 år senare. Gäller samma åtgärd i lägenhet i samma bostadsrättsförening.

Jag tycker inte det är rimligt men uppenbart tycker kommuntjänstemännen det.
Politikerna bestämmer taxan men sedan tillkommer sådant som tjänstemännen hittar på. Får de ont om arbete så lär väl vart bygglov kräva mer tid och resurser----annars blir de ju överflödiga. Eftersom byggandet bromsats upp så har de behov att hitta på sysselsättning åt sig själva. Just vad gäller bygglov så finns ett stort godtycke.

Kommunen behöver pengar. Byggnadsnämnden/tjänstemännen bestämmer ju själva vilka åtgärder som behövs. Kan vara syn etc. Finns nog ingen gräns för hur det kan töjas ut.
Först stramas åldringsvården åt, Sedan höjs alla taxor. Därefter höjs skatten. Det finns behov av skattehöjningar framgent, det inser ju de flesta eftersom det finns så många som inte är anställningsbara.
Vad har du för belägg för ditt påstående? Är du insatt i hur arbetet går till på ett stadsbyggnadskontor och baserar ditt uttalande på detta? Tjänstemännen ”hittar inte på”, det skulle vara tjänstefel. De har Plan- och Bygglagen, Boverkets Byggregler, Förvaltningsrätt, Kommunallagen o dyl som de måste följa.

20'000 kr är ju vad som normalt faktureras för en veckas arbete, 500 kr/h. Det känns ju väldigt ineffektivt om man lägger 1 vecka för att titta över ett bygglov.
Ett bygglov tar mer tid att granska och har många fler moment än vad de flesta tror.

M MetteKson skrev:
Nyanställd eller inte, taxan fastställs av kommunfullmäktige, inte av enskild handläggare.
Alltid roligt se att du ville lägga till den här kommentaren på en ett år gammal tråd.

Och lika roligt att jag orkar irritera mig på det ;)

Appendix Appendix skrev:
Alltid roligt se att du ville lägga till den här kommentaren på en ett år gammal tråd.

Och lika roligt att jag orkar irritera mig på
Gissar att ingen av oss har nåt bättre för sig en kväll som denna än att irritera sig på kommentarer på sociala medier. Roligt (eller kanske sorgligt...).;)

M MetteKson skrev:
Vad har du för belägg för ditt påstående? Är du insatt i hur arbetet går till på ett stadsbyggnadskontor och baserar ditt uttalande på detta? Tjänstemännen ”hittar inte på”, det skulle vara tjänstefel. De har Plan- och Bygglagen, Boverkets Byggregler, Förvaltningsrätt, Kommunallagen o dyl som de måste följa.
Ett beviljat bygglov 2013-04-16 för inglasning balkong kostade 1600 kr samt 200 kr kungörelseavgift.
Ett beviljat bygglov 2017-11-24 för samma åtgärd i samma bostadsrättsförening kostade 5300 kr. 2018 var avgiften 5800 kr.
Men det finns mycket mera om dessa bygglov. Detta är i Uppsala. Bygglovsansökan 2017 var menat att innefatta alla lägenheter, men av bygglovet går inte att utröna om det gäller en lägenhet eller alla, men på fråga ansåg man på stadsbyggnadskontoret att det gällde en lägenhet då priset indikerade detta. Sedermera gjordes en ny ansökan om bygglov för alla lägenheter som inte beviljades men som sedermera ändrades då beslutet 2017 ansågs gälla alla lägenheter fast man bara fakturerat för en lägenhet.

Lagar och regler gäller nog inte så mycket i Uppsala. Ska se om jag kan kopiera in besluten. Mycket belysande om hur oseriöst det kan vara med myndighetsutövandet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Verkar orimligt ibland. Sedan ett antal år tillbaka tas de verkliga kostnaderna för bygglovshantering ut på den sökande istället för på skattebetalaren. Det gör att priser kan variera. Det kanske behövdes skickas ut folk från Lantmäteriet för att bestämma din tomts gränser? Sånt kostar. Du kan säkert också googla prislistan för olika tjänster hos kommunen. Trevlig läsning!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag tror du missade poängen i första meddelandet. Det handlade om att man anger ett exempel på sin webbplats och sedan låter priser springa iväg till det tredubbla utan att fråga/varna kunden. En hantverkare som gjort så hade troligen hamnat itvist.

Jag hade tex kunnat minska ansökan med mindre än 3 kvadratmeter, hamnat under de 25% som (jag inte visste) var en maxgräns, och inte behövt göra en grammutlysning och sparar 10 kkr.

Jag tror du missade poängen i första meddelandet. Det handlade om att man anger ett exempel på sin webbplats och sedan låter priser springa iväg till det tredubbla utan att fråga/varna kunden. En hantverkare som gjort så hade troligen hamnat itvist.

Jag hade tex kunnat minska ansökan med mindre än 3 kvadratmeter, hamnat under de 25% som (jag inte visste) var en maxgräns, och inte behövt göra en grammutlysning och sparar 10 kkr.
I vår kommun är vi valt att inte ha några kostnadsexempel på hemsidan, eftersom det är omöjligt att i förväg veta vad slutpriset för bygglovet blir. Folk tittar på prisexempel och blir sura när de får betala mer. Det är många parametrar inräknade i taxan.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vissa kommuner är mer "ärliga" än andra... Fick betala 12.000 kr i bygglovskostnader för att bygga en stödmur på Ekerö... :o
Ytterligare krävde de en höjdmätning för slutbevis så där blev det ett par tusenlappar till för en mätingenjör...:mad:

MalZon MalZon skrev:
Typ 5500 kostade vårt bygglov i Växjö kommun. Fristående, 120kvm, 10 m från bostadshuset, 3m från grannarna, inga som helst kontroller eller något ska göras. Ingen kontrollansvarig eller något heller.

Man hör att det skiljer enormt mellan kommuner och tom mellan byggen i samma kommun. Är väl för att alla olika byggen tar olika lång tid att gå igenom. Vi köpte ut en karta med, men tror det var specat typ 600-700kr för den.

Mvh Jonas
Jag citerar mig själv.. Helt sjukt nöjd nu i efterhand.

Mvh Jonas

Här är ett exempel från Uppsala hur det kan gå till. Det gäller balkonginglasningar i en bostadsrättsfastighet.
Kostnad bygglov 2013 --1800 kr 2017--5300 kr 2018--5800 kr och i år 5900kr + teknisk kontrollavgift 1200 kr. Allt enligt taxa.

PLAN- OCH BYGGNADSNÄMNDEN

Datum 2013-04-16

Diarienummer PBN 2013-000104

Sökande:

UPPSALA

Delegationsbeslut om bygglov med startbesked

Bygglov för inglasning av balkong

Beslut Bygglov beviljas för bygglov för inglasning av balkong med stöd av plan- och bygglagen (2010:900) 9 kap. 30 $.

Startbesked för att påbörja åtgärden godkänns med stöd av plan- och bygglagen (2010:900) 10 kap. 22 $. Kontrollansvarig och tekniskt samråd krävs inte.

Motivering

Förslaget är planenligt och lämpligt för sitt ändamål.

Föregående bygglov var en enskild medlem i brf som sökte. Senare sökte brf för alla medlemmar som ville glasa in.
Bygglovet beviljades och adresserades till BRF men det framgår inte av texten att det gäller samtliga lägenheter.
Dock är avgiften på 5300 kr bara för en lägenhet varpå Brf gör ett förtydligande.

Handläggare Cxrl Johxn Lxgne

Datum 2017-11-24

Diarienummer PBN 2017-003473

Brf

Delegationsbeslut om bygglov med startbesked

Fastighetsbeteckning: Ansökan avser:

Bygglov för fasadändring på flerbostadshus, inglasad balkong

Beslut Plan- och byggnadsnämnden beviljar lov för fasadändring på flerbostadshus, inglasad balkong med stöd av 9 kap. 30 $ plan- och bygglagen (2010:900), PBL.

Motivering

Förslaget är förenligt med detaljplanens syfte. Föreslagen byggnation bedöms lämpligt utfor mad och placerad med hänsyn till omgivningen.

Den föreslagna åtgärden bedöms inte innebära någon betydande olägenhet för omgivningen.

Avgift Bygglov SUMMA

5 300 kronor 5 300 kronor

Faktura skickas separat. I avgiften ingår kostnaden för lov, startbesked och slutbesked.

Beskrivning av ärendet Den sökta åtgärden omfattas av detaljplan 0380-415. Bestämmelserna innebär bl.a. att området är avsett för bostadsändamål.

Postadress: Uppsala kommun,

Datum 2017-11-24

Diarienummer PBN 2017-003473

Enligt delegation för plan- och byggnadsnämnde

Cxrl Johxn Lxgne Bygglovsarkitekt

Nu har alltså Brf gjort ett förtydligande om att ansökan inglasning gällde alla lägenheter. Då får man nedanstående brev.
Nu är tydligen förutsättningarna helt annorlunda än några nånader tidigare och nu ska man också börja timdebitera.
Tilläggas kan att huset är byggt på 70-talet och inte särskilt märkvärdigt.

Preliminăr bedömning

Inkommen ansökan kan inte beviljas i dess nuvarande utformning då byggnaden ingår i en välbehållen bebyggelse miljö av stort och tidstypiskt värde och skulle i utbyggd form ha en negativ effekt på bebyggelsemiljön på platsen. Efter samtal med stadsbyggnadsarkitekt och stadsantikvarie bedöms åtgärden inte uppfylla de gestaltningskrav som ställs på byggnader i ett område av en sådan känslig art. Inkommen ansökan kan inte beviljas i dess nuvarande utformning då den önskade tillbyggnaden kommer ha en negativ och kumulativ effekt på området. Åtgärden kan få prejudicerande verkan för aktuellt område om den medges. Det har inte heller frainkommit något i målet som tyder på att åtgärden kan betraktas som en liten avvikelse. Intresset av att genomföra åtgärden kan heller inte anses utgöra ett angeläget allmänt intresse.

Sammanfattningsvis finner samhällsbyggnadskontoret att det saknas förutsättningar att meddela bygglov för den sökta åtgärden. För den aktuella åtgärden finns inga särskilda skäl som kan åberopas. Intresset av att genomföra inglasningarna kan heller inte anses utgöra ett angeläget allmänt intresse. Ärendet kan skickas till nämnden för beslut, där vi kommer att föreslå avslag. I ett sådant fall timdebiterar kontoret.

Ni har även möjlighet att återkalla er ansökan.

Om vill ni återkalla ert ärende önskar vi att ni skriftligen meddelar oss detta via post eller e-post tom 2018-06-08. Vi kommer då att debitera för nedlagt arbete i ärende.

Med vänlig hälsning CxRL JOHxN LxGNE Bygglovarkitekt Postadress: Uppsala kommun,

Man har väl timdebiterat hela tiden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.