23 467 läst ·
76 svar
23k läst
76 svar
Är 20'000 kr rimlig kostnad för bygglov av garage?
Haha, jag får väll vara glad för det då! Allt jag fick var ju en digital bild på mailen, så jag tycker det var lite svinigt bara där...Isakare skrev:
Det var en billig nybyggnadskarta iaf, var lite dyrare för mitt garagebygge.
"Du behöver en nybyggnadskarta" Jaha, vad kostar den ?? "Runt 3000:-"
Räkningen var på 9.500:-, så jag ringde och frågade varför.
" Prisuppgiften var för genomsnittstomten, din tomt är större, vi tar betalt per kvadratmeter".
Summan från 10-01 är nästan exakt samma, 9180 kr.Andreas Lundgren skrev:
Det är inte så att de råkat fakturera dig två gånger?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 717 inlägg
Crap, ser nu att du själv länkat till Lunds kommun, missade det när jag skrev mitt inlägg.
Det frågade jag också, och fick ett kort svar "nej". Har bett den specificera fakturan, frågor se vad som händer.Utsättaren skrev:
Om jag hade talat om för en kund att det brukar kosta 4000-7500 kr att bygga en vägg, och sen fakturerar 20'000 kr och bara specificerar "byggnation vägg" hade det ju inte varit ok liksom... Jag hade absolut accepterat att en lite vidare specifikation hade efterfrågats.
Kolla om de försöker sig på att baka in utstakningen i bygglovsavgiften. Det gör vissa kommuner trots att man inte får.
Har sett bygglov där taxan för exakt samma bygglov är 3 gånger dyrare 4 år senare. Gäller samma åtgärd i lägenhet i samma bostadsrättsförening.
Jag tycker inte det är rimligt men uppenbart tycker kommuntjänstemännen det.
Politikerna bestämmer taxan men sedan tillkommer sådant som tjänstemännen hittar på. Får de ont om arbete så lär väl vart bygglov kräva mer tid och resurser----annars blir de ju överflödiga. Eftersom byggandet bromsats upp så har de behov att hitta på sysselsättning åt sig själva. Just vad gäller bygglov så finns ett stort godtycke.
Kommunen behöver pengar. Byggnadsnämnden/tjänstemännen bestämmer ju själva vilka åtgärder som behövs. Kan vara syn etc. Finns nog ingen gräns för hur det kan töjas ut.
Först stramas åldringsvården åt, Sedan höjs alla taxor. Därefter höjs skatten. Det finns behov av skattehöjningar framgent, det inser ju de flesta eftersom det finns så många som inte är anställningsbara.
Jag tycker inte det är rimligt men uppenbart tycker kommuntjänstemännen det.
Politikerna bestämmer taxan men sedan tillkommer sådant som tjänstemännen hittar på. Får de ont om arbete så lär väl vart bygglov kräva mer tid och resurser----annars blir de ju överflödiga. Eftersom byggandet bromsats upp så har de behov att hitta på sysselsättning åt sig själva. Just vad gäller bygglov så finns ett stort godtycke.
Kommunen behöver pengar. Byggnadsnämnden/tjänstemännen bestämmer ju själva vilka åtgärder som behövs. Kan vara syn etc. Finns nog ingen gräns för hur det kan töjas ut.
Först stramas åldringsvården åt, Sedan höjs alla taxor. Därefter höjs skatten. Det finns behov av skattehöjningar framgent, det inser ju de flesta eftersom det finns så många som inte är anställningsbara.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 515 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 515 inlägg
Betalade drygt 21k för bygglov till tillbyggnad på 60m2. Då var vi tvungna att ha tekniskt samråd. Hade vi byggt mindre (<50m2) hade vi inte behövt tekniskt samråd och avgiften hade varit hälften.
Av summan utgjorde hälften "teknisk granskning", dvs. kolla de ritningar jag pulade ihop i sketchup. Tror jag la hela 5h på att ta fram underlagen som sen tog 10h att granska... Vid tekniska samrådet förstod jag varför, det var ett under av ineffektivitet hos handläggaren.
Som tur var slapp vi både nybyggnadskarta och utstakning.
Av summan utgjorde hälften "teknisk granskning", dvs. kolla de ritningar jag pulade ihop i sketchup. Tror jag la hela 5h på att ta fram underlagen som sen tog 10h att granska... Vid tekniska samrådet förstod jag varför, det var ett under av ineffektivitet hos handläggaren.
Som tur var slapp vi både nybyggnadskarta och utstakning.
Kan det vara så att den andra summan (2018-11-30) om 9173kr bara är en summering av tidigare summor (2018-10-01) 6683+2184+313=9180kr? Rubrikerna på kostnaderna antyder nästan det... Dvs ett bygglov för knappa 10 000 snarare än de 20 000 kr du antyder i ämnesrubriken?Andreas Lundgren skrev:
Hej!
Vi ska bygga ett garage i sten, samt en carport, ca 30+24 m2. Garaget ansluter till både vårt hus och grannens, och vi har haft en konstruktör med brandteknisk certifiering. (Men detta gäller alltså inte konstruktörens kostnader, bara kommunens.)
Kommunen har tagit betalt:
2018-10-01:
2018-11-30:
- Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Bygglov 6683.00 kr
- Kommunikation grannehörande 2184.00 kr
- Kommunikation kungörelse 313.00 kr
Sen även 1700 kr för en nybyggnadskarta som var tvungen att köpas för att rita ut byggnaden på.
- Bygglov för nybyggnad av garage, carport och Startbesked 9173.00 kr
På kommunens webbplats finns lite exempel på taxor, här är exemplen för garage 4000-7500 kr...
[länk]
Är deras avgifter rimliga? Kan man begära någon slags vidare specifikation eller granskning? Kan man räkna med fler avgifter för arbetsplatsbesök och slutbesked?
EDIT - såg nu att du redan kollat den möjligheten...
Många kommuners bygglovstaxa bygger mer eller mindre på SKL´s taxa. Där debiterar man för bruttoarea i förutbestämda intervall. En gräns går vid 50 kvm, över det går taxan upp betydligt för startbeskedet, för att tekniskt samråd osv är inräknat. Ofta är den avgiften lika hög eller till och med högre än bygglovsavgiften. Se bilden som exempel på hur avgiften stiger vid 50 kvm.
Antagligen har man debiterat för total BTA som du bygger, och därför går du över 50 kvm, vilket i mina öron låter helt korrekt om de hänger ihop och söks inom samma lov.
De ska kunna speca vilka tal de använt för att räkna ut din avgift tycker jag, och berätta om de debiterat för arbetsplatsbesök osv. redan nu eller om du ska förvänta dig ytterligare fakturor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antagligen har man debiterat för total BTA som du bygger, och därför går du över 50 kvm, vilket i mina öron låter helt korrekt om de hänger ihop och söks inom samma lov.
De ska kunna speca vilka tal de använt för att räkna ut din avgift tycker jag, och berätta om de debiterat för arbetsplatsbesök osv. redan nu eller om du ska förvänta dig ytterligare fakturor.
Tycker det är snudd på maktmissbruk att kommuner så godtyckligt kan ta ut i princip vilka avgifter som helst och att det skiljer så mycket runt omkring landet för samma sak. En viss kostnad kan jag förstå för att handlägga ärendet men resten borde täckas upp av de kommunala skatterna. Vad betalar vi skatt för egentligen ? Det är ju investeringar som görs som ger skatteinkomster och arbeten lokalt ändå så en stor del av pengarna kommer ju tillbaka.
Bygglov är inte en skattefinansierad verksamhet utan bekostas till stor del av bygglovsavgiften. Olika kommuner har antagligen olika stora utgifter för sin bygglovsavdelning och därför skiljer sig avgiften.
Vissa delar av verksamheten, till exempel tillsynsarbetet (svartbyggen) är däremot skattefinansierat.
Vissa delar av verksamheten, till exempel tillsynsarbetet (svartbyggen) är däremot skattefinansierat.
Får nog hålla med dig. Ett problem i känsliga miljöer är den upplevda totala frånvaron av ett konsekvenstänk och ett entydigt tänkande runt utformning. Känns som var tjänsteman har sin agenda och tänk. Sedan blir det ju helt fel ibland men det tar dom utan att rodna. Känns bara godtyckligt och ogenomtänkt.S Saintus skrev:Tycker det är snudd på maktmissbruk att kommuner så godtyckligt kan ta ut i princip vilka avgifter som helst och att det skiljer så mycket runt omkring landet för samma sak. En viss kostnad kan jag förstå för att handlägga ärendet men resten borde täckas upp av de kommunala skatterna. Vad betalar vi skatt för egentligen ? Det är ju investeringar som görs som ger skatteinkomster och arbeten lokalt ändå så en stor del av pengarna kommer ju tillbaka.
Jag personligen vill inte att mina skattepengar ska gå till handläggning av någons bygglov. Bygglov är frivilligt att söka. Skola och omsorg är nödvändiga måsten. Det finns för övrigt inget som säger att ett husbygge genererar skatteintäkter till kommunen. Det förutsätter att alla involverade bor i kommunen.S Saintus skrev:Tycker det är snudd på maktmissbruk att kommuner så godtyckligt kan ta ut i princip vilka avgifter som helst och att det skiljer så mycket runt omkring landet för samma sak. En viss kostnad kan jag förstå för att handlägga ärendet men resten borde täckas upp av de kommunala skatterna. Vad betalar vi skatt för egentligen ? Det är ju investeringar som görs som ger skatteinkomster och arbeten lokalt ändå så en stor del av pengarna kommer ju tillbaka.