Byggahus.se

Aquapanel och OSB med nya reglerna.

1. U
    Medlem Nivå 4
    Bygger just nu badrum om 4 kvm i fritidshuset, i det närmaste helt från grunden, endast "skalet" med fjällpanel, reglar och tak stod kvar när jag började. Allt det övriga, en fruktansvärt sunkig 70-talsblandning, är utrivet.
    Efter metodiskt arbete, research, eftertanke, frågande och studerande av litteratur och regler tycker jag väl att jag har fått till en ganska bra grund att stå på. I stora drag, det som är gjort hittills:
    - Grävt ut marken under gamla trossbotten (som förstås är utriven). Lagt fiberduk, singel, markisolering (c:a 10 cm, mer fick inte plats), betongsula på 8-10 cm med tillhörande armering.
    - Därefter primat betongen, flytspackel med armering och värmekabel. Golvbrunn i nivå med betongbjälklag.
    - Isolering av väggar med 145 mm, reglat med cc 30-60 cm samt kompletterade OSB-skiva på ställen där jag vet att det kommer hänga tunga prylar.
    - Därefter Aquapanel som skruvats, limmats och spacklats enligt instrux.

Nu dags för priming och Aquastop, så jag känner mig hyffsat tillfreds med den "fackmannamässiga" konstruktionen hittills med ett litet frågetecken och därav min fråga:
    OSB-skivorna som jag satt upp på delar av väggen bakom Aquapanelen, den får om man läser reglerna egentligen inte sitta där, utan våtrumsskivorna skall monteras mot vanligt trä. Detta med anledning av att alla slags skivor innehåller någon typ av lim som gör att de blir lite känsliga för fukt om det når skivan.
    Hur noga är egentligen detta? Det är nu inte så att jag tänker riva upp väggarna, plocka bort OSB-skivorna och spika råspont istället. Mitt resonemang är att om jag är oerhört noga med tätskiktet så är det heller ingen fara att fukten når bakom aquapanel och angriper OSB-skivorna. Och ja, jag kommer att använda tillräckligt med Aquastop, vikkelband etc. Har 20 liter så det skall räcka till minst 2 lager
    Men såhär i efterhand så känner jag ändå en viss oro att jag "missade" detta moment..
    Håller ni med eller är oron obefogad?

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Man får inte sätta råspont heller. Bara kortlingar.

Visst, man bör följa reglerna, men om jag byggde åt mig själv så hade jag glatt gummat vidare och inte tänkt mer på saken.
    Jag tror inte att det kommer att hända ett smack med varken OSB-skivan, reglarna eller något annat bakom tätskiktet, förutsatt att det sistnämnda utförs noggrant och korrekt och att systemet uppfyller de nya kraven för tätskikt (1000000 s/m).

3. U
    Medlem Nivå 4
    Ja, det är lite så jag också tänker: Är man bara noga med tätskiktet så ska det inte vara några problem. Dessutom sitter ingen ångspärr på kalla sidan av isoleringen så eventuell fukt blir ju aldrig instängd. Och lösningen med Aquapanel och OSB-skiva i kombination måste ju ändå vara ljusår bättre än den med dubbelgips som har byggts med i alla tider tidigare (och som fortsätter att byggas med, i alla fall fram till och med 2008-07-01).

Men en ytterligare frågeställning är förstås om en eventuell försäkringsreglering på grund av fuktskada blir aktuell i framtiden. Vad säger då försäkringsbolaget om OSB-skivan...?

4. ACME
    Medlem Nivå 12
    Det beror på vem du får som skadereglerare, och om han blir informerad eller inte av byggaren. Det är ytterst sällan som skadereglerarna besöker bygget under renoveringens gång.
    Jag tror inte att OSB-skivan kommer att bli så pass skadad att den sväller och spräcker tätskiktet, fogarna eller kaklet, så den lär inte vara aktuell som skadeorsak heller.

Hur mycket OSB rör det sig om då? Skulle det innebära ett jättejobb att lätta på ytskivan och byta ut OSB'n mot kortlingar? Om du gjorde det så skulle du ju slippa fundera i alla fall...

5. U
    Medlem Nivå 4
    Nej, att lyfta aquapanelen är inte aktuellt, allt är i det närmaste klart för kakling. Det var bara lite sen eftertanke från min sida som gjorde att jag inte kollade upp det bättre med OSB:n.
    Men å andra sidan, med facit i hand, så vet jag ändå inte om jag skulle gjort på annat sätt, OSB:n är ju trots allt relativt fukttålig (jämfört med gips- eller spånskiva), stabil och lättjobbad. Och de flesta handledningar som jag har läst (böcker, tidskrifter, etc) föreskriver också att man bör sätta just en OSB bakom våtrumsskivan för att stadga upp.
    Och jag gissar att det sitter mängder med OSB-skivor i badrumsväggar runt om i Sverige, där det dessutom sitter gips och undermåliga tätskikt, då det är nog värre än mitt fall. Kommer vattnet in till OSB:n så kan man ju ändå ge sig på att isoleringen också börjar ruttna och då måste ju väggen ändå upp.
    Frågan är väl snarast om det är någon skillnad om OSB:n sitter mot en aquapanel (som i mitt fall) eller en gips.

6. T
    Medlem Nivå 14
    Har du börjat innan 1 juli så är det ju de gamla reglerna som gäller. Kör själv med spånskivor bakom och vi började bygga för ett år sen.