38 952 läst ·
399 svar
39k läst
399 svar
Apropå pinnen i/på affären !
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Både kontanter och kort kan grävas upp under att varorna slås in. Jag är proffs på kontantbetalning och har matat myntautomaten och halat fram rätta sedlar innan summan står fast. Jag erkänner att alla klarar inte detta för det har också med huvudräkning att göra.K knipo skrev:Va?
Jag tycker faktiskt tvärtom.
Jag väljer först kortast kö, annars väljer jag ”Endast kortbetalning” kassan.
Min erfarenhet är det (oftast) tar längre tid med kontanter o snabbare med kort.
Med kontanter skall det räknas upp, slantar skall grävas fram ur börsen o läggas i myntautomaten o växeln skall räknas upp o stoppas ned i börsen.
Kortet sätter man i kortläsaren, slår koden o sedan klart.
Betydligt snabbare tycker jag.
Men även om nu kortbetalaren stoppar in kortet innan summan är klar (hur många gör det?) så tar transaktionen ändå många frustrerande sekunder.
Men vår strategi kan ju vara enkel: Du står i din kortkassa och jag i min kontantkassa. Det borde ju vara optimalt eler?
Skulle vara roligt med en direkt tävling.
Jag tänkte tanken redan när jag läste ditt förra inlägg.T Thomas_Blekinge skrev:Både kontanter och kort kan grävas upp under att varorna slås in. Jag är proffs på kontantbetalning och har matat myntautomaten och halat fram rätta sedlar innan summan står fast. Jag erkänner att alla klarar inte detta för det har också med huvudräkning att göra.
Men även om nu kortbetalaren stoppar in kortet innan summan är klar (hur många gör det?) så tar transaktionen ändå många frustrerande sekunder.
Men vår strategi kan ju vara enkel: Du står i din kortkassa och jag i min kontantkassa. Det borde ju vara optimalt eler?
Skulle vara roligt med en direkt tävling.
Skall bara komma ihåg att göra det med.
Känner en som sitter i kassan på Ica. Skall höra med honom om hans åsikt. Han borde ju veta.
Jag är vänsterhänt, så kö åt andra hållet är säkrare...KnockOnWood skrev:
Nej, det är inte alls särskilt lustigt
Vi vet ju alla att det finns folk som försöker snegla över axeln på den person som just matar in sin PIN-kod, för att sedan stjäla kortet och länsa kontot.
Tycker inte att du skall bidraga till att normalisera ett sådant beteende.
Visa respekt för dina medmänniskors önskan om privatliv för tusan!
Toppenidé, en kassa med "endast kontanter" och resten av kassorna "endast kort! Så snabbt och smidigt det skulle gå för oss kortbetalare! Jag har ju alltid betalat klart innan varorna är inslagna!T Thomas_Blekinge skrev:
Det låter märkligt att det skulle ta längre tid att trycka på "OK" på kortterminalen och få kvittot i näven än att kassörskan ska ta emot en bunt sedlar och mata in dessa i pengamaskinen för att sedan få växel tillbaka och ett kvitto.
För övrigt är den där varningsskylten helt missvisande. .Jag stoppar stoppar i kortet och knappar in koden innan alla varor är scannade - men jag kommer dö i alla fall
För övrigt är den där varningsskylten helt missvisande. .Jag stoppar stoppar i kortet och knappar in koden innan alla varor är scannade - men jag kommer dö i alla fall
Det funkar uselt om nästa kund eller föregående kund har byggt varuberg som rasar ner. Vet förresten inte hur du har tänkt att man ska kunna fixa luckan till nästa kund? Stå och hindra hen från att lägga dit sina grejer eller en pinne? Viss risk för ilska föreligger. Och om föregående kund redan lagt dit en pinne, som man ska, tar du bort den då?T Thomas_Blekinge skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 231 inlägg
Om nästa kund bygger berg kan ingen pinne hinda det att rasa.Anna_H skrev:
Det funkar uselt om nästa kund eller föregående kund har byggt varuberg som rasar ner. Vet förresten inte hur du har tänkt att man ska kunna fixa luckan till nästa kund? Stå och hindra hen från att lägga dit sina grejer eller en pinne? Viss risk för ilska föreligger. Och om föregående kund redan lagt dit en pinne, som man ska, tar du bort den då?
Jag satsar på mellanrum. Men ibland finns det såna kunder bakom mig som trycker på med boobsen/dasen och allt (ditt uttryck) och vill lägga varorna fortast möjligt och tror att det går snabbare så. Då sabbas ju allt. Det är som dom som vill vara på flygplanet först.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Så är det nog. I kassor där kortläsaren är till vänster om kön ställer jag alltid mig i kö från utsidan av butiken för att bättre dölja koden för bakomvarande när jag ska betala. På den sidan finns det inte heller några pinnar att bli irriterad av.KnockOnWood skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
... och oftast kortare kö, antar jag.
Har under många år studerat kassapersonal och funnit att minst 70% av kassapersonalen tar ögonkontakt med streckkoden innan den skannas.
Även om där är en skyllt med uppmaning att vända streckkoden mot skanner så tar personalen och vänder runt varan så hen kan se koden!
Har provat under decennium båda metoder och den överlägset snabbaste är när kassörskan /(kassören) kan se streckkoden innan hen greppar varan!!
Har provar i Ullared och det går dubbelt så fort om kassörer kan se streckkoden i förväg !
Ullared slösar tusentals timmar på att leta efter streckkod särskilt på kläder där man måste hålla i etiketten mär den skannas!
Även om där är en skyllt med uppmaning att vända streckkoden mot skanner så tar personalen och vänder runt varan så hen kan se koden!
Har provat under decennium båda metoder och den överlägset snabbaste är när kassörskan /(kassören) kan se streckkoden innan hen greppar varan!!
Har provar i Ullared och det går dubbelt så fort om kassörer kan se streckkoden i förväg !
Ullared slösar tusentals timmar på att leta efter streckkod särskilt på kläder där man måste hålla i etiketten mär den skannas!
Redigerat:

