A Avemo skrev:
Det kanske skulle behövas en instruktion för hur pinnen skall placeras. Det räcker ju uppenbarligen inte med uppmaningen att inte bygga varuberg. Så en mer detaljerad beskrivning kanske skulle vara på sin plats. Eller så kunde butikerna rent av erbjuda kurser i hur pinnen och varorna skall placeras på bandet.
Klockrent inslag på en kundkväll "Lär dig hantera pinnen på rätt sätt" :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Klockrent inslag på en kundkväll "Lär dig hantera pinnen på rätt sätt" :D
Kanske dags att alla kunder skaffar sin egen pinne.
Helst märkt med namn och födelsenummer eller kanske telefonnummer.
Så får var och en ta hand om sin egen pinne.

Det har i alla fall mina höns fått lära sig. Kan de så kan vi. Livet på en pinne:
Höns sitter på en träpinne i ett hönshus, med en tupp stående nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ibland ramlar ju varorna över pinnarna och då blir det riktig oordning. Kanske skulle det finnas lite större väggar att lägga mellan varorna?
 
Man skulle kunna ha automatiska grindar som bara släpper fram en kund i taget till kassan. Ungefär som automatspärrarna i tunnelbanan. Om de dessutom går från golv till tak och är ogenomskinliga så slipper man stressas av bakomvarande i kön och deras otålighet. Dessutom behöver man inte oroa sig för att de skall se vad man har för kod på betalkortet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle nog vilja ha sådana grindar när man går in i affären, så man får vara ensam där och slipper alla idioter som står överallt och är ivägen.
 
  • Gilla
Immobil och 6 till
  • Laddar…
Håller helt med föregående två talare. Kan dessutom tipsa om det enkla experimentet att stå kvar i början på rullbandet och INTE lägga upp sina varor TROTS att det finns plats, och inte heller ta två steg framåt fastän framförvarande gjort det. Naturligtvis med koll på att man hinner slänga upp sina grejer utan onödigt tidsspill. Men det är intressant att se så stressade folk bakom kan bli :rofl:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harry73
Idag handlade jag på biltema med dottern. Och hon undrade om jag inte skulle lägga ner en pinne och sedan la hon upp den själv.
Sedan satt jag den rakt upp, la den tvärs, la dubbla pinnar, tig bort den helt. Men hela tiden rättade hon till den.
Sjukt störig pappa tyckte hon :crysmile:
 
  • Gilla
Pagno och 5 till
  • Laddar…
I går var jag på Biltema. Jag la en pinne före mina varor och en pinne efter, och som ett experiment la jag dem längs med bandet. Min tanke var att kassörskan skulle slippa vrida pinnen (jag tror jag läst något om det tidigare i tråden).

Man får väl säga att det blev fail; kassörskan vred pinnen 180° innan hon la den i rännan. I övrigt ingen kommentar från vare sig kassörska eller kö.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Håller helt med föregående två talare. Kan dessutom tipsa om det enkla experimentet att stå kvar i början på rullbandet och INTE lägga upp sina varor TROTS att det finns plats, och inte heller ta två steg framåt fastän framförvarande gjort det. Naturligtvis med koll på att man hinner slänga upp sina grejer utan onödigt tidsspill. Men det är intressant att se så stressade folk bakom kan bli :rofl:
Det där är så diaboliskt elakt att jag blir rädd på riktigt. Nån som har lite blodtryckssänkande medicin över?
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
På tal om att inte följa de oskrivna reglerna.
För er som inte testat.
Prova att ställa er till vänster när ni bildar kö vid en Bankomat nästa gång.
Alla reagerar som om de skulle bli rånade eller annat. De tittar oroligt över axeln och vissa blänger nästan. Tredje/fjärde personerna som kommer tittar konfunderat och undrar var de skall ställa sig. Där de brukar till höger om Bankomaten och då bilda ny kö eller bygga på på ”fel” sida, den vänstra.
Alltid lika kul att se reaktionerna.
Någon gång har jag snackat med personen som stod framför och förklarat varför jag ställde mig där. Då tänkte de till och skrattade lite.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Alla reagerar som om de skulle bli rånade eller annat.
K knipo skrev:
Alltid lika kul att se reaktionerna.
Nej, det är inte alls särskilt lustigt :thumbdown:
Vi vet ju alla att det finns folk som försöker snegla över axeln på den person som just matar in sin PIN-kod, för att sedan stjäla kortet och länsa kontot.
Tycker inte att du skall bidraga till att normalisera ett sådant beteende.
Visa respekt för dina medmänniskors önskan om privatliv för tusan!
 
Anna_H Anna_H skrev:
hen
Vem menas här? Ett husdjur?
Usch, vad dåligt jag uppför mig. Jag rör nästan aldrig dessa pinnar. Dom är så avgränsande, som taggtråd. Detta är mitt och detta är ditt! Måste vara en svensk uppfinning.
Nej man kan väl lämna en lucka på 3 dm mot förutvarande kund så blir det ju klar tydligt.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är inte alls särskilt lustigt :thumbdown:
Vi vet ju alla att det finns folk som försöker snegla över axeln på den person som just matar in sin PIN-kod, för att sedan stjäla kortet och länsa kontot.
Tycker inte att du skall bidraga till att normalisera ett sådant beteende.
Visa respekt för dina medmänniskors önskan om privatliv för tusan!
Nu måste jag uttrycka mig som en ungdom:

Amen Hallå!!
Om jag vill snegla på koden så kan jag lika gärna göra det från höger.
Dessutom finns det bättre sätt att ta reda på koder om man nu skulle vilja det.
Detta var ett exempel på vilka vanemänniskor vi är och att vi regerar när det inte är som det brukar.
Att dra det till normalisera en, i förlängningen, brottslig handling tycker jag är att ta i.
O för att inte göra dig alltför upprörd så kan jag ju förtydliga att jag inte skulle göra detta lilla sociala experiment på fel person. Det vill säga en tex äldre person som är mer eller mindre försvarslös.
 
Om man ändå tramsar här om beteenden vid kassan (och nu hoppas jag att min lokala ICA/Willys/COP handlare läser detta):
Den affär som öppnar en kassa "Endast kontantbetalning" kommer att få hela min matbudget. Så jävla trött på all väntetid med korten.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man ändå tramsar här om beteenden vid kassan (och nu hoppas jag att min lokala ICA/Willys/COP handlare läser detta):
Den affär som öppnar en kassa "Endast kontantbetalning" kommer att få hela min matbudget. Så jävla trött på all väntetid med korten.
Va?
Jag tycker faktiskt tvärtom.
Jag väljer först kortast kö, annars väljer jag ”Endast kortbetalning” kassan.
Min erfarenhet är det (oftast) tar längre tid med kontanter o snabbare med kort.
Med kontanter skall det räknas upp, slantar skall grävas fram ur börsen o läggas i myntautomaten o växeln skall räknas upp o stoppas ned i börsen.
Kortet sätter man i kortläsaren, slår koden o sedan klart.
Betydligt snabbare tycker jag.
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.