13 945 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Applicering av Osmo hårdvaxolja på brädgolv - roller eller pensel?
Accepterade ganska många skador men använde i vax i vissa. Blev fint! Tack för det förslaget. 
Igår lutades golvet (utan kalk) men hade dålig känsla med pensel på förlängningsskaft så blev ojämnt. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på härnäst, om jag ska prova gå på med röd polerduk, luta mer, eller hoppas på att det döljs lite av hårdvaxoljan.
Igår lutades golvet (utan kalk) men hade dålig känsla med pensel på förlängningsskaft så blev ojämnt. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på härnäst, om jag ska prova gå på med röd polerduk, luta mer, eller hoppas på att det döljs lite av hårdvaxoljan.
Uppdatering för eventuella googlare i framtiden. Köpte ett skurblock och satte på en helt vanlig slipplatta med förlängningsskaft på, ni vet en sån man slipar väggar med. Ojämnheterna försvann löjligt enkelt! Tog nog inte ens ett par minuter att gå igenom hela golvet.
Däremot åkte ett fint damm upp, jag undrar vad det var. Tanken på lut i lungorna är lite skrämmande. Dammsög och ställde in en miljöburk iaf så blir det ingen mer exponering. Kanske kan någon kemiskt skolad person ha en hypotes, t.ex. @Claes Sörmland ?
Edit: Läste säkerhetsbladet och verkar inte vara så illa. Fått lut på huden innan och det är inget skoj. Men inget alarmerande mer än irritation vid inandning av damm nämns i säkerhetsinformationen.
Däremot åkte ett fint damm upp, jag undrar vad det var. Tanken på lut i lungorna är lite skrämmande. Dammsög och ställde in en miljöburk iaf så blir det ingen mer exponering. Kanske kan någon kemiskt skolad person ha en hypotes, t.ex. @Claes Sörmland ?
Edit: Läste säkerhetsbladet och verkar inte vara så illa. Fått lut på huden innan och det är inget skoj. Men inget alarmerande mer än irritation vid inandning av damm nämns i säkerhetsinformationen.
Redigerat av moderator:
... ett sånt spammande. Emotionell berg- och dalbana detta.
Första lagret är på. Det blev strävt, inte alls som jag föreställt mig. Känns nästan som fiberresning men tycker det borde kommit med lutet isåfall.
Är det bara slänga på nästa lager eller bör jag gå på med skurblock eller skurnylon?
Varför kan det ha blivit så, tycker det brukar kännas halt typiskt.
Första lagret är på. Det blev strävt, inte alls som jag föreställt mig. Känns nästan som fiberresning men tycker det borde kommit med lutet isåfall.
Är det bara slänga på nästa lager eller bör jag gå på med skurblock eller skurnylon?
Alltid slipa mellan första och andra lagret med 500 eller 600 papper.yoloboi skrev:... ett sånt spammande. Emotionell berg- och dalbana detta.
Hängde på låset i bygghandeln i morse och köpte mig en P600 slipduk. Några lätta drag med denna och det sträva försvann. Dammsög noga och penslade sedan på nästa lager hårdvaxolja och denna gång kändes den mer som när jag oljat bänkskivor och möbler. Gissar att jag har slarvat med mellanslipningen och/eller att lutet fick trät suga åt sig lite extra olja i första strykningen.
Än en gång, tusen tack för ovärderligt tips @atomlab mfl.
Med risk att vara sen på bollen men hårdvaxoljan får ofta fiberresningar efter torkning och det avhjälps enkelt precis som du gjorde med några drag fint slippapper. Tror t.o.m att det finns info om detta i deras anvisningar.Anonymiserad 358496 skrev:Hängde på låset i bygghandeln i morse och köpte mig en P600 slipduk. Några lätta drag med denna och det sträva försvann. Dammsög noga och penslade sedan på nästa lager hårdvaxolja och denna gång kändes den mer som när jag oljat bänkskivor och möbler. Gissar att jag har slarvat med mellanslipningen och/eller att lutet fick trät suga åt sig lite extra olja i första strykningen.
Klicka här för att svara