Hej hallå!

Jag har sökt men tyvärr inte funnit något exakt svar på min fråga enligt nedan. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med ett kort och koncist svar.

Förutsättning: 45x45 regel på insidan av timmervägg. Dosor skall placeras och fästas på lämpliga ställen och ovan reglarna vill jag ha 12 mm spånskiva och ovan det 13 mm gipsskiva.

Vilka apparatdosor är "optimala" för detta? Månne någon enligt nedan?

dosor.PNG

http://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa--vp2?category_id=1923

Om jag inte fattar helt fel så hamnar jag ju på 25 mm tjocklek - hur ställer det sig i relation med enkel eller dubbelgipsdosorna? Det verkar ju som att enkelgipsdosan (10-27 mm) klarar tjockleken av dubbla gipsskivor och även i mitt fall spånskiva + gips vad är då vitsen med den som kallas dubbelgips?

Är jag överdrivet trög eller vad är det frågan om? :confused:

Du skulle kunna använda vilken som, fästringen är justerbar för de tjocklekar som anges. Men nu när du redan vet att du hamnar runt 25mm är det lika bra att välja den som kallas dubbelgips, kan vara onödigt att justera ut max på den andra även om det skulle kunna fungera.

Enda skillnaden på vp-2 dosorna är att den justerbara ringen är längre på den blåa än den gröna.
Om du är osäker på måtten så ta den blåa. Kan då justera från 10 till 39mm

Jag bockar och tackar å det grövsta! Trevlig semester på er alla och koppla av (eller på för somliga) ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.